Bukefalos 28 år!

Svårhanterad häst.

Jeseli

Trådstartare
Hej, vänder mig nu hit för att se vad ni andra kan tänkas ha för erfarenheter och idéer.
Jag har ett sto som är extremsvår i precis all hantering. En islandsimport, om det nu har betydelse :p men hur som helst, hon är svår i precis allt. Går knappt att fånga i hagen, det ska mycket till innan man lyckas med det, man får inte klappa henne mer än kanske lite på mulen, men inte halsen, pannan eller annan del av kroppen utan att hon ryggar undan. Detta är när hon fått hö i hagen, och enda gångerna som hon kommer fram frivilligt. Hon avskyr hovslagare, och inte ens jag får lyfta benen på henne utan att hon studsar undan. Tar man in henne i box (som jag gjorde på nyårsafton tex) så är det som om hon får klaustrofobi och börjar kallsvettas. Får hon syn på en sadel börjar hon kallsvettas, man kan inte ut och gå med henne ensam och knappt med sällskap för hon stirrar upp sig etc etc.. Jag kan göra den här listan jättelång...
Vad säger ni andra? Hur hanterar man en sån här häst? Hur får man den trygg? Har jobbat mycket efter Monty Roberts principer och ibland hjälper det, men ibland är man tillbaka på noll så att säga.. Känner att man börjar tappa modet men det är en kalasfin häst i övrigt. :(
 
Sv: Svårhanterad häst.

Framförallt så behöver en sådan häst tid och åter tid från din sida och då menar jag inte tid som i att ge henne tid utan hon behöver din tid många timmar med dej har du den tiden?
Har hon någon annan häst i stallet som kan funka som förebild för din häst?
MR, PP med fler han visa hästar tycka prata med för grova/skarpa signaler.

Ge tips utan att se och träffa hästen vågar jag inte är alldeles för vanskligt.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Hon får enormt mycket tid, så pass att min unghäst snarare hamnar i skymundan.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Kan hon ha blivit misshandlad av tidigare ägare, låter som symptomen av en väldigt rädd och osäker häst. Svårt att säga utan att ha sett hästen, men fortsatt lugn hantering hemma på gården är nog det jag skulle syssla med, när det fungerar bra fortsätta ut från gården.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Jag har hört båda delar när jag försökt spåra hennes förflutna. Illa behandlad och helt enkelt känslig. Försökt spåra både i Sverige och på Island. I sverige går historierna isär, Island hittar jag ingenting. :(
 
Sv: Svårhanterad häst.

Nu vet jag ju inte hur gammal hon är och vilken nivå hon ligger på i ridningen, men jag skulle börja om helt från början med henne. Mycket positiv respons för varje grej hon accepterar. Lyfta hovarna utan att kratsa och berömma, lägga på bara vojlock och leda henne med, sedan sätta en täckesgjord runt. Låta henne äta något gott inne i boxen och sedan ta ut igen, så att hon associerar dessa saker med något positivt igen. Tappa inte humöret med henne och tappa inte modet, det kommer nog ta väldigt lång tid med framsteg och bakslag innan det blir någon skillnad. Jag hoppas att ni lyckas! :)
 
Sv: Svårhanterad häst.

Är hon importerad ifrån island är jag inte jätte förvånad. :) Hon behöver inte alls varit illa behandlad på något sätt, snarare kanske "problemet" ligger i att hon blivit väldigt lite hanterad och gått i stor flock under sitt liv -som de flesta islänska hästarna hanteras; och plus på det är hon kanske en väldigt känslig individ.

Med en sådan häst skulle jag börja med att utnyttja hästens flock instinkt. Ta in henne samtidigt som en lugn häst från samma hage; är sällskaps hästen lugn kommer det "smitta av sig" på din häst. Självklart ska man lära hästen vara ensam, men man måste börja någonstanns. När vi verkar unghästarna har vi alltid alla hästar inne samtidigt, två och två i boxarna och ibland verkar vi tom. i boxen; för att hästen är lugnare där med sin kompis bredvid.

Med känsliga hästar är det viktigt att vara tydlig och lugn. Vill du klappa henne så stå nära henne, samma sak innan du sätter på grimman; stå vid sidan med kroppskontakt, och samma sak med sadeln. Hästen ska alltid kunna ha ett val att fly; det ger dem också trygga; men de får inte komma undan. Ex. när jag lägger på sadeln första gången står hästen uppbunden på gången, den kan röra sig och "fly", men den kommer inte undan från uppgiften. När den står stilla är grimskaftet slakt = eftergift.

När du ska lägga på sadeln kan du även ge henne lite hö samtidigt, då får hästen något annat att tänka på och hela situationen blir mer avslappnad.

Hästar som inte vill lyfta på hovarna gör jag ett "unghäst lyft" på. På framhovarna står jag med mitt huvud i riktning mot hästen; så jag ser hur den reagerar. Jag har en hand på manken och står nära hästen för att inte "komma efter" om den flyttar på sig, samt ger det en trygghet för hästen om man är nära. Jag tar den fria handen och stryker först på bogen och arbetar mig sedan neråt. För att lyfta hoven lägger jag min kroppsvikt på hästen för att den ska lägga sin tyngd på andra benet och sen lyfter jag upp det. Det blir ganska enkelt om hästen har sin vikt på det andra benet. När hästen sedan står stilla med benet i luften sätter jag ned det. Detta gör jag flera gånger. Hästen ska inte känna sig tvingad eller "fasthållen" och när den är avslappnad kommer eftergift = sätt ned benet. Med bakbenen är det samma princip, fast med ditt huvud riktat "bakåt".

Nyckelord: Du ska vara trygg, lugn och tydlig. Hästen ska kunna fly men inte komma undan. Avslappnad häst = den får eftergift. Utnyttja flockinstinkten i början. Rutiner.

Det är såhär jag jobbar och det har fungerat bra, men nu är det mestadels ohanterade unghästar som jag baserar mina erfarenheter på. Men kanske ska man se henne som "ohanterad"? med tanke på att det beteende du beskrivit stämmer bra överens med dem känsliga/osäkra unghästarna som jag träffat på.. ?
 
Sv: Svårhanterad häst.

Jag har en häst som jag hade problem med i säkert ett års tid. Hon kunde skutta i luften och var supernervös, fick diaréer omhon var själv i stallgången etc. Idag är hon superfin! Lugn och relativt trygg, visst har hon mycket nerv och det kommer hon alltid ha. Våra problem uppkom mest när jag var uppe på ryggen, för då tyckte jag det var otäckt, när hon tramsar och skyggar när jag är på marken är jag lugn och blir inte alls skärrad.
Vi tog iaf hjälp av en tränare som nästan direkt sa något i stil med "Du behöver inte skrika till den här hästen."
Mitt uttryck bkev :confused: "Va, jag skriker väl inte?" :confused:
Tränaren skrattade och sa att hon inte menade att jag skrek i ordets betydelse, bara det att min häst är superkänslig och att min kommunikation som jag har med "vanliga" hästar är aldeles för högljudd för den här damen. Som till exempel när man rider en "vanlig" häst räcker det med en mjuk kram med skänkeln för att få hästen att gå fram - samma mjuka tryck på min dam ger ett stooooort skutt rakt upp och en snabb hetsig skritt frammåt. På min dam räcker det med att tänka frammåt och öppna upp bäcknet så tar hon genast en vägvinnande och taktfast skritt.

Men vad min tränare öppnade upp mina ögon för var att alla gånger hästen ryckte till/blev övveraskad/nervös etc. var det oftast jag som "skrikit" åt henne istället för att viska. Jag har hanterat många heta/pigga/unga individer, men aldrig någon som denna känsliga nippertippa! Men man får inte det man vill - man får det man behöver! Och gisses vad mycket nytt jag har fått lära mig med denna toka!:p

Med detta i vakhuvudet kanske du kan fundera på hur du faktiskt beter dig och rör dig i hästens närvaro. Är h*n kanske en lika känslig individ som tycker att du skriker åt henne?
 
Sv: Svårhanterad häst.

+1! Kul att du svarade precis det jag tänkte på när jag läste trådstarten :)

Ts: Jag tror precis som Bambilino att du ska studera hästen, är den en väldigt känslig individ? Jag har upptäckt att jag har en häst som blir förskräckt av för tydliga hjälper vid ridning och hantering som är övertydlig/hastig/framfusig/inte ligger på hans nivå. Han reagerar för att han inte förstår varför jag "är otrevlig" i onödan. Jag försöker att hamna på samma våglängd genom klickerträning och positiv förstärkning. Jobbar med att få honom tryggare genom att bygga ett förtroende med hjälp av konsekvent hantering och utöver det att försöka vara medveten om alla små signaler med kroppspråk etc. som jag sänder ut. Lycka till :)
 
Sv: Svårhanterad häst.

Min häst var inte heller trygg i boxen från början men jag har tränat där inne med klickern så att han har slappnat av där inne nu trots att han skiljs från flocken (lösdrift). Kan vara en bra idé att få hästen att inte förknippa boxen med enbart negativa situationer så som att bli instängd och lämnad där :)
 
Sv: Svårhanterad häst.

Min förra häst var islandsimport.
Snabbinriden och sedan inga goda erfarenheter i Sverige.
Titta inte hästen i ögonen, var inte för intresserad av kontakt.
Närma dig inte framifrån utan snett bakifrån. Nöj dig med att klappa där du får.
Godis är helt ok i början tex pellets. Träng dig inte på utan var väldigt lugn och precis i rörelserna inget yvigt utan att hästen förstår vad du tänker göra.
Du skall inte undvika saker bara ta det lugnare utan att pressa hästen eller tränga dig på.
Se till att göra dig intressant, klappa någon annan häst och ge lite godis.
Du vinner inget på för mycket uppmärksamhet i början, tvärtom. Det blir för påträngande.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Kl
Håller med SaraA . Låter som hästen inte är särskilt hanterad från börja öht . Börja om .
 
Sv: Svårhanterad häst.

Som jag skrev så jobbar jag enligt MR principen när jag hanterar henne. För de som inte vet handlar det om att kunna tala med hästen på hästens språk, ett teckenspråk på ca 170 olika tecken. Bl a tittar jag _aldrig_ henne (eller annan häst heller för den delen) i ögonen då det uppfattas som ett hot. Jag är väldigt lugn i mig själv som person men tänker ändå på att röra mig med mjuka rörelser, en balansgång då man inte får vara för försiktig heller då man kan uppfattas som ett smygande rovdjur. När jag närmar mig henne går jag oftast i sidled, med en snäll sida emot henne och aldrig rakt på, Sträcker ut handen för att "fråga om lov" ifall jag får komma nära, men ändå med att tänka på att fingrarna inte får spreta som klor. MR är en hel vetenskap, men det fungerar oftast, men inte alltid, på henne. :P

Jag har bara ägt henne i lite drygt 8 månader, och innan dess hann hon byta ägare två gånger här i Sverige från att hon importerades 2008. Så jag bör anta att hon är helt ohanterad trots fem år i Sverige?
Jag har ytterligare en import, och hon är inte alls sån. Visst var hon skygg när hon kom, men inte en hundradel som vad detta stoet är. Den andra kom i November och kommer fram frivilligt numera för att hälsa, kela, äta eller vad nu mitt ärende till hagen beror på.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Istället för x antal metoder så ja . Behandla den som den inte är hanterad rätt och börja om från början .
Titta i ögonen gör inte rovdjur till rovdjur . Hästen r inget rovdjur .
 
Sv: Svårhanterad häst.

Nej, hästen är inget rovdjur men människan är rovdjur och fokus i ögonen betyder utvalt byte och attackberedskap från rovdjurens sida. :)
På svenskuppfödda hästar är detta "borttränat" eftersom vi ser dem i ögonen redan som föl.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Men jag ska testa att "börja om" även om jag egentligen gjort det flera gånger om vid det här laget. :)
 
Sv: Svårhanterad häst.

Nu vet jag inte vad MR är. Kör vanlig enkel hästhantering.
Min häst hade jag i 12 år. Det tog ett par år innan han gick att fånga i hagen.
Alla hästar reagerar olika. Min var trygg så fort jag fick grimskaftet runt halsen. Andra kan kasta sig även när grimman är på, det är riktigt farligt.
Det tog också ett par år att kunna tränsa utan att knäppa upp nackstycket.
Han var alltid extremt rädd om öronen. efter ett par år kunde man sätta på grimma utan att knäppa upp och även få dra i öronen för att få på tränset.
Men aldrig röra öronen utöver detta inte ens efter 12 år.
Min pålle var trygg i sig själv ändå tog det flera år innan han var ok.
Så det kan ta ett par år innan det fungerar hyfsat. Beror lite på vilket trauma den blivit utsatt för eller om det beror på aveln. Vissa blir "spökhästar" resten av livet.
 
Sv: Svårhanterad häst.

tala med hästen på hästens språk, ett teckenspråk på ca 170 olika tecken.

Du kan inte prata hästens teckenspråk om du inte har rörliga öron, stora näsborrar, lång hals och en svans förståss. :angel:

Lyckligtvis är hästar duktiga på mänskligt kroppsspråk.
 
Sv: Svårhanterad häst.

Rekommenderar att läsa "Från mina händer till dina" av Monty Roberts eftersom jag tydligen är dålig på att förklara MR. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 286
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 840
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 431
Senast: Linda_A
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 285
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp