Bukefalos 28 år!

SvÅrlastad!!!

Sv: SvÅrlastad!!!

Har en 3-åring som har gått relativt lätt att lasta tidigare men som på sistone börjat krångla och vill inte gå in. De 2 sista gångerna har vi fått använt rep och så vill jag inte hålla på. Så nu har jag börjat om och har tränat flera ggr de sista 14 dagarna. Har gått fram mot transporten i gott tempo. När hästen stannat så har vi backat rakt bakåt, vänt om en runda och så fram igen. Detta har vi upprepat tills hästen väljer att gå på. Då har jag gått med in och sen har jag kliat och den har ätit hö och gräs från nätet. Sen när den har gått ur ganska snabbt så har jag backat en bit till vänt om en runda och gått på igen. Sen har jag bett den backa ut.
Jag tror inte på att låta hästen stå fastfrysen på lemmen eller utanför och inte göra nåt, utan den får ta det lugnt inne i släpet. Utanför ingen vila. Sista gången så gick han på själv flera ggr och när han backade ut så fick han gå på igen. Och han stod där längre och längre.
Nästa steg är nu att lägga på bommen, så han får stå kvar utan att bli stressad. Först får medhjälpare lägga på bommen sen kommer han att få gå på själv och jag lägger på den om det funkar. Så på bara 2 veckor så har det hänt jättemycket. Så just nu känns det hoppfullt framåt.
Så kämpa på och lycka till. :)
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Tack för tipsen, kul att det går bättre för dig och din häst! Vi längtar dit oxå!:laugh:
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Jag har läst igenom tråden nu och vill bara skriva att med varje häst kommer nya metoder!
Jag tror knappast att man kan använda samma metod på varje häst, finns nog inget som funkar så.
Alex hästar kanske går bra för hennes metod funkar medans Sstures går för tryck!

Nu säger jag verkligen inte att våld till häst är bra utan tryck på nacken är ett bra sätt i bland och kanske att springa fram är ett bra sätt om man nu får hästarna att röra sig framåt (!)
Själv håller jag också på med eftergift vilket många NH:are förespråkar och det känns väl mest naturligt eftersom hästar gör så mot varandra.
Jag har också en otroligt svårlastad häst som kastar sig bakåt och jag nötar bara, in och ut och baka innan han gör det. Jag har repgrimma för att lägga ett ytterst litet tryck bak så han känner att går fram och släpper efter så fort han går åt rätt håll och det funkar. Innan kastade han sig bakåt vid detta tryck. Detta gäller dock att man tränat en del med detta innan så att dom förstår exakt.

Jag kom och tänka på den metoden som gamla gubbar fortfarande använder med märrar som kastar sig och hoppas detta påminner folk lite om hur farligt nära vissa är den metoden. Dom band dom runt halsen och sen där framme i bommen i transporten. Kastade sig hästen ut, ja då ströps den till! USCH

Lycka till och hoppas ingen har missuppfattat mig som misshandlare med hästar nu bara för att jag förespråkar lätt tryck på nacken och INTE låta hästen braka loss i transport! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: SvÅrlastad!!!

Nu pratar jag inte om en häst som aldrig har åkt.
Den kan få kolla läget lite, men ska vi sen gå in o den fryser...... då tar vi en liten sväng- om;)

Ha alltid öppet framtill o stressa inte!!
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Jag har läst igenom tråden nu och vill bara skriva att med varje häst kommer nya metoder!
Jag tror knappast att man kan använda samma metod på varje häst, finns nog inget som funkar så.
Alex hästar kanske går bra för hennes metod funkar medans Sstures går för tryck!
Nej. om hästen inte är van att följa utan drag o tryck blir det svårt. Kalla det för konstant eftergift- den går fot.

Har den dessutom inte förtroende- ja då skiter det sig direkt.

Jag anser att det är människan som har hjärnan o därför ska föregå med gott exempel- vara ett föredöme o tänka logiskt- inte börja bogsera kusen.

Här pratar vi häst- människa som förstår varandra o hyser respekt o tillit.
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Då kan du kolla vad jag skrev i slutet av mitt inlägg Alex ;)
Där skrev jag att det krävs att man tränat en hel del på att gå undan för tryck och eftergift!

Och som hela mitt inlägg handlade om så var det just om att metoder funkar olika på olika hästar och dina kanske inte funkar för detta!

Tack :)
 
Sv: SvÅrlastad!!!


Bra förslag!:bump:
Använder mig själv av klickerträning i all hanteringsträning, funkar alltid! Man stärker hästens självförtroende, sk. "svåra" "sura" (osv.) hästar blir som förbytta..de blir nyfikna, framåt, positiva, vill jobba, vågar utmana sina rädslor, blir modiga. Problem man som man tidigare inte viste hur eller hur lång tid det skulle ta att lösa kräver oftast bara ett par träningstillfällen, som dessutom är mycket roliga och positiva för både häst och människa.
Det största problemet är dock att hästarna själva aldrig själva vill avsluta en träning så man får hålla koll på klockan så man inte håller på för länge:rofl::rofl::rofl:
 
Sv: SvÅrlastad!!!

ja jag har pratat med ägaren om detta . jag bor mitt ute på landet och hon har bana och ridhus nära sig så det löser sig nog . lite spännande att byta häst med någon :mad:
 
Sv: SvÅrlastad!!!

KL
Har läst igenom en hel del av tråden och vissa förslag är ju bra medans vissa skulle jag aldrig ens få tanken att pröva på att göra.
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Min häst var super krånglig att lasta. Han gick in, sen kom han ut i trehundraåtti igen. Helt livsfarligt. Inte en chans att hinna stänga en lucka där inte.
Vi började med linor. Två styckena som man korsade runt honom. Det var våran lösning.
Man höll helt enkelt emot. Gick han fram så lättade man på trycket, och så tog man tag lite igen. Tillslut när han väl var inne så höll man lika hårt i linan dvs spänd så han inte kom bakåt.
Sen den största räddningen vi hade var en hel bom i bak. När man väl fått in honom och man fått upp bommen så kom han inte så långt...
Han kastade sig tre gånger. Sen dess, tre år sedan, så går han in utan problem.
Dock måste man fästa fast linan i transporten och visa att den sitter där för han ska gå in:p
Men är det en sån enkel sak så tar jag det;)
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Min pålle höll också på så en period, och värre hade det blivit sedan en tur då han fick panik i transporten. Vet ej vad som hände, vi körde jättelugnt hela vägen, men det är något jag inte vill vara med om igen.

Men när jag skulle köra honom första gången efter den turen (nästan ett år efteråt) så hade vi hem två av mammas kompisar som lastade honom. Sedan var det bara att träna, utan mathink, att gå på lämmen, backa av, på lämmen och en hov i transporten osv. Hela tiden lugnt och försiktigt.

NH-tränare är underbara som hjälp. Finns det någon bra i närheten av dig, kontakta denne!
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Hejsan! Har läst era inlägg och håller med vissa saker men det finns ett problem i de felsta av era tips.
Ni undviker att utmana hästen och viker för deras styrka.



Lycka till /Rebecca


Smart!!!!!! Det kommer jag testa! :D
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Utmana era hästar om ni vill ha dom helt säkra. Köp en gummidämpare, gummigrimskaft och sätt dom i ett träd. Lär dom att sitter man fast så är det så. Jag ska börja nu med min ettåring. Desto tidigare desto bättre.

Lycka till /Rebecca

Vad är en gummidämpare?
 
Sv: SvÅrlastad!!!

Jag ställde upp transporten vid en vägg intill stallet och öppnade luckan. Sen tränade jag ensam med hästen varje dag utan att locka med mat. Tre veckor tog det innan hon förstod att lugna ner sig och upptäcka att det faktiskt inte farligt och att allt var ok. Jag lät henne gå ut ur transporten precis när hon ville och slutade för dagen när hon stressat av oavsett hur långt vi kommit.

:bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 510
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 191
Senast: AmandaJ
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
4 992
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp