Bukefalos 28 år!

Svårriden häst

En svårriden häst kan vara på olika sätt. Jag red en häromdagen som jag tyckte var svår. Den var kolugn, men svarade inte på några signaler. Den har helt enkelt tränad på helt andra signaler än jag ger när jag rider. Mitt i traven stannade den gång på gång och jag förstod att jag gav någon signal som den uppfattade som stopp, men jag har ingen aning om vad. Då blir det väldigt svårt. Hästen har varit westernriden tidigare, men samtidigt har jag ridit westernhästar förut och det har gått utmärkt med mina signaler då så det här var ett riktigt frågetecken för mig. Mycket svårt då.
 
Intressant! :)
"svårriden" är nog en häst som inte vem som helst kan sitta upp på och få ut en massa av.

Jag har en häst hemma som är "lite knepig".
Han är lättriden på så sätt att han inte gör något dramatiskt oavsett vem som kommer upp på ryggen; han är helt OK att "åka häst" på särskilt ute längs vägen i sällskap.

Hans problem är motivationen.
Han har lätt för ganska mycket, men viljan och samarbetsintresset brister.

Han är "svår" om man vill rida dressyr på honom eller vill jobba honom i form - eftersom han hittar alla möjliga sätt att smita undan.

Han är inte så farligt svår om man vill hoppa på lagom höjd hemma i paddocken och nöjer sig med att komma över hindren i fri form.
Hoppa kan han nämligen (en fjording, hoppar utan större problem banor på 90 cm hemma, och fixar själv taxering och liknande även när man halvt avsiktligt "sätter honom i skiten" genom att ta snäva vägar; inte så illa med tanke på ras) och verkar gilla.

Om man däremot vill kunna rida ett "bra" dressyrpass är det desto knepigare. Hästen är utbildad MSV C och har gjort en start i den klassen som åttaåring, landade då trots ovilja på 57.5% vilket får ses som rätt godkänt för en åttaårig fjording bland storhästar. Straffen var rättvisa och punktformade; fick rätt risigt för en galoppfattning ur skritt (häst ville inte alls och samarbetade inte), risigt för ena enkla bytet (ganska snällt dömt; jag tyckte att det var ännu sämre än domaren tyckte) men lite vettiga poäng med ett par sjuor också.

Så den hästen är inte helt lättriden om man vill ha ut något av honom, men väldigt lättriden sett som ren skogsmulle.

Alltså är det nog situationen som avgör.

Svårriden kan också handla om lättstressad häst.
 
För mej är en svårriden häst en häst som en välutbildad och lyhörd ryttaren inte klarar av.

Allt annat beror på utbildning hos häst och/eller ryttare och därmed kan lösas med bättre utbildning, eller så är det frågan om något för veterinärkåren.
 
Intressant!

Svårriden är en häst som en "normalbegåvad" ryttare har svårt att sitta kvar på, kort och gott.
- Alltså en häst som kanske är osäker/känslig/ung osv . och som kräver en ryttare med lite feeling och rutin och klister i rumpan för att den skall kunna slappna av och ridas korrekt.
 
Jag har en häst som jag själv tycker är svårriden. Jag, som har utbildat hästen, klarar det hyfsat men med vissa svårigheter medan min tränare som är proffs rider den jättebra och det är ganska lätt. Däremot andra 'vanliga' ryttare får inte alls ihop det då hästen kräver rätt exakt timing hela tiden och lätt blir stressad eller stark.
Jag tycker den är för svår för mig och hoppas få iväg henne till en duktigare ryttare där hon förmodligen kommer passa mycket bättre.
Att lufsa runt utan krav går hur bra som helst, den är otroligt snäll och cool så länge inga större krav på arbete finns.
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 375
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 846
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp