Bukefalos 28 år!

Svensk landslagsryttare avstängd för sexuella trakasserier och övergrepp

Det internationella ridsportförbundet, FEI, har stängt av en svensk ryttare i två år mot bakgrund av sexuella trakasserier och övergrepp. Det svenska Ridsportförbundet stoppar dessutom ryttaren från landslaget.
”Jag kan vidimera att jag är tillfälligt avstängd av FEI sedan den 5 september 2022. Jag har dock ännu inte tagit del av underlagen som beslutet grundats på”, skriver ryttaren i ett sms till SVT Sport.
 
Alltså, man blir ju mållös. Svenska ridsportförbundet har haft en utredning under sommaren säger dom och ändå är den inte klar. Min gissning är att dom inte alls haft en utredning utan bara pratat med personen och sagt ajabaja och försökt ignorera anmälningarna men nu när FEI stängde av honom så tvingas dom att agera lite i efterhand. Obs, endast spekulationer från min sida.
 
Hoppas förbundet skäms rejält nu när FEI agerat före dem. Tyvärr är väl det kanske lite väl mycket att hoppas på.
Helt sjukt att man inte blir förvånad över deras agerande eller kan känna rimligt hopp för någon rejäl reaktion nu i efterhand heller!
Varför i hela fridens namn blir det aldrig bättre?
 
Det är inte alls min upplevelse att dom som anmäler får sina karriärer förstörda.
Det beror såklart vad man i detta läge menar med karriär men att lägga av helt pga sexuella påtryckningar, tafs, hot , som sedan övergår i utfrysning för att man är en av de få? som vågar säga nej och så man slutar helt med hästar så jo då kan man nog kalla det att karriären blir förstörd.
 
Det beror såklart vad man i detta läge menar med karriär men att lägga av helt pga sexuella påtryckningar, tafs, hot , som sedan övergår i utfrysning för att man är en av de få? som vågar säga nej och så man slutar helt med hästar så jo då kan man nog kalla det att karriären blir förstörd.
Det beror såklart vad man i detta läge menar med karriär men att lägga av helt pga sexuella påtryckningar, tafs, hot , som sedan övergår i utfrysning för att man är en av de få? som vågar säga nej och så man slutar helt med hästar så jo då kan man nog kalla det att karriären blir förstörd.
Som sagt, inte alls vad jag har upplevt.
 
Varför i hela fridens namn blir det aldrig bättre?
Jag förstår genuint inte heller men känner ju att jag är rätt illa rustad att ens komma med en hypotes. Är det en kultur av så outspätt kvinnoförakt, eller sitter endast män i alla makthavande positioner? Är det någon kulturell grej jag missar som har med svensk föreningstradition att göra? Jag tycker inte 'saker och ting' brukar vara så här obegripliga så det frustrerar mig enormt, särskilt såklart för att det gäller just den här problematiken.
 
Klev visst över gränsen med mitt förra inlägg, hoppas detta är okej?

Vad jag tycker är extra beklämmande i detta fallet är att personen är född in i eliten i sporten. Redan vid minst 14 års ålder var personen med i mästerskap.

Hur länge har detta pågått utan agerande från SvRF?

För mig känns det i alla fall ännu mer obehagligt.
 
Hoppas förbundet skäms rejält nu när FEI agerat före dem. Tyvärr är väl det kanske lite väl mycket att hoppas på.
Helt sjukt att man inte blir förvånad över deras agerande eller kan känna rimligt hopp för någon rejäl reaktion nu i efterhand heller!
Varför i hela fridens namn blir det aldrig bättre?
Det blir "aldrig bättre", så länge den gamla styrningen finns kvar.

Det vet man inom näringslivet och när något gått på tok så byts vd:n och styrelsen ut. Rent bord, alltså.

Bekymret inom Svenska ridsportsförbundet är troligen att gruppen makthavare är relativt liten och poolen av nya krafter med annan utgångspunkt är begränsad.

Men det vore förstås intressant om FEI intresserade sig för vad svrf gjort/underlåtit att göra i och med deras beslut.

Svrf är inte väsenskild från övriga världen.

Med det sagt, menar jag inte att det är bättre i utländska organisationer. Men kanske finns en större vana att hantera dessa avarter inom sporten.

Sverige är ett litet land.
 
Jag fattar inte hur den styrelsen har kunnat sitta kvar efter alla dessa gigantiska saker dom struntat i eller mörkat. UT MED DOM. Har häst folket i Sverige inget att säga och kunna göra sig av med dom? Som sagt misstänker jag att anledningen till man håller handen över folk som ofredar unga tjejer är för man inom förbundet inte anser det som ett problem, kanske dom själva behöver granskas :rage:
 
Jag fattar inte hur den styrelsen har kunnat sitta kvar efter alla dessa gigantiska saker dom struntat i eller mörkat. UT MED DOM. Har häst folket i Sverige inget att säga och kunna göra sig av med dom? Som sagt misstänker jag att anledningen till man håller handen över folk som ofredar unga tjejer är för man inom förbundet inte anser det som ett problem, kanske dom själva behöver granskas :rage:
En kultur bärs av många, så är det givetvis.

Jag funderar lite löst på att skriva en insändare/öppet brev, i egenskap av "vanlig hobbyryttare", som ingen annan väg har än att delta i förbundets regi.

Det är inte förenligt med min värdegrund att gynna organisationer som denna, egentligen, men hur gör jag om jag fortfarande vill utöva sporten officiellt på något sätt?

Jag blir ju ett bidrag till hela maskineriet oavsett vad jag anser om kulturen.

Hm. Jag funderar vidare.
 
En kultur bärs av många, så är det givetvis.

Jag funderar lite löst på att skriva en insändare/öppet brev, i egenskap av "vanlig hobbyryttare", som ingen annan väg har än att delta i förbundets regi.

Det är inte förenligt med min värdegrund att gynna organisationer som denna, egentligen, men hur gör jag om jag fortfarande vill utöva sporten officiellt på något sätt?

Jag blir ju ett bidrag till hela maskineriet oavsett vad jag anser om kulturen.

Hm. Jag funderar vidare.
Den insändaren kan jag skriva under i så fall! Vill inte sponsra SvRF med en krona till så länge gubbslemmen skyddas, samtidigt vill jag tävla och det finns ju ingen konkurrerande organisation i de grenar jag håller på med.
 
Den insändaren kan jag skriva under i så fall! Vill inte sponsra SvRF med en krona till så länge gubbslemmen skyddas, samtidigt vill jag tävla och det finns ju ingen konkurrerande organisation i de grenar jag håller på med.
Jag med!

Det är delvis därför jag aldrig tävlat i Sverige (bara i ett annat land som junior), jag har ända sen jag varit liten kännt att något inte känts rätt inom SvRF.

Ju äldre jag blivit ju fler saker har blivit uppenbara att de är rötna.

Det är ju inte bara sexuella trakasserier som hanteras som om det vore 50-tal, utan även frågor om hästarnas välfärd, rättvisa bedömningar, öppenhet för nya grenar, etc.
 
Klev visst över gränsen med mitt förra inlägg, hoppas detta är okej?

Vad jag tycker är extra beklämmande i detta fallet är att personen är född in i eliten i sporten. Redan vid minst 14 års ålder var personen med i mästerskap.

Hur länge har detta pågått utan agerande från SvRF?

För mig känns det i alla fall ännu mer obehagligt.

Jag tycker det är väldigt nedslående att personen är så ung. Att det fortfarande pågår. Jag hade ändå hoppats att beteendet var på utdöende i takt med att de gamla drakarna närmar sig pensionsåldern. (ja med undantag för hoppryttaren som var i blåsväder för ett tag sen, han är inte lika gammal).
 
Jag tycker det är väldigt nedslående att personen är så ung. Att det fortfarande pågår. Jag hade ändå hoppats att beteendet var på utdöende i takt med att de gamla drakarna närmar sig pensionsåldern. (ja med undantag för hoppryttaren som var i blåsväder för ett tag sen, han är inte lika gammal).
Mhm, jag kände likadant med Martin Fuchs när han spöade sin häst senast.

Men om man inte aktivt förändrar något i kulturen fortsätter den visst bara (re)producera samma attityder. I det fallet hade ju FEI inga problem med hans agerande, och han har därför inga anledningar att ändra sig.

Det är därför jag tycker det är så intressant att FEI samtidigt visst har en medvetenhet om att det finns en bristande social acceptans för sporten och anser att det är ett problem.
 
En kultur bärs av många, så är det givetvis.

Jag funderar lite löst på att skriva en insändare/öppet brev, i egenskap av "vanlig hobbyryttare", som ingen annan väg har än att delta i förbundets regi.

Det är inte förenligt med min värdegrund att gynna organisationer som denna, egentligen, men hur gör jag om jag fortfarande vill utöva sporten officiellt på något sätt?

Jag blir ju ett bidrag till hela maskineriet oavsett vad jag anser om kulturen.

Hm. Jag funderar vidare.
Tycker det låter som ett fantastiskt initiativ. Vid det här laget är det kanske endast från gräsrötterna förändringen kommer kunna komma.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet FEI har fastslagit sitt beslut för den svenska fälttävlansryttare som tidigare varit tillfälligt...
Svar
0
· Visningar
658
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landslagsryttaren som i höstas stängdes av efter anklagelser om psykiska övergrepp och sexuella trakasserier har fått sin dom av FEI.
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare med meriter på internationell nivå har gjort sig skyldig till sexuella trakasserier. Det slår Internationella...
Svar
0
· Visningar
636
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet vill stänga av en svensk ryttare i två år. Detta med bakgrund av sexuella trakasserier och...
Svar
3
· Visningar
2 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp