Svenska grönsaker ruttnar - jag blir upprörd

@mammaBerg Att mängden besprutning i Sverige har minskat de senaste 10 åren är givetvis jättebra men jag har också sätt och hört mycket som gör mig orolig och ledsen den senaste tiden. Att folk har gifter i sina gräsmattor och golfbanor osv ser jag som ett lika stort problem som lantbruket.
golfbanornas greener hör väl till de mest besprutade ytorna i Sverige..nu rör det sig inte om så många Ha och golfarna spenderar ju i alla fall mest tid i ruffen så... ;)
 
@skogaliten vilka är de stora skillnaderna mellan EU ekol och KRAV menar du?

Det räcker med att titta på vilka bekämpningsmedel, respektive gödningsmedel som är generellt tillåtna, alternativt kan användas efter särskilt tillstånd från certifieringsorganet i respektive odlingsform.
I många fall måste man alltså kontakta kontrollant för att eventuellt få använda ett preparat på dispens inom KRAV, medan EU-ekologiskt kan använda medlen enligt eget huvud.
Ett ganska "elakt" Pyretrin-preparat, som används flitigt inom EU-ekologiskt, är helt förbjudet inom KRAV.
Dessutom har KRAV hårdare regler runt spridning av preparat, och dessutom en del "sociala regler", runt jordbruksarbetares arbetsvillkor, som saknas i det EU-ekologiska.

Här är listan över gödselmedel:

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/p7_11_2v4.pdf

Listan över bekämpningsmedel:

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr197.pdf
 
@Sleepy Jag läser en folkhögskolekurs i snåskalig ekologisk odling och har planer på att bli självförsörjande i framtiden så vi är inne på samma linje du och jag ;)
 
@McFlurry Kul. Jag tycker det känns jobbigt/svårt att lagra sånt som inte går att slänga direkt i frysen eller bara hänga på tork. Men jag tänker mig att med en varmbänk, upphöjda odlingsbänkar och att så i flera omgångar så kan jag äta färskt längre. Då känns det mycket lättare och roligare. Så i höst blir det förberedelser. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp