Bukefalos 28 år!

Svenska shetlandssällskapet?

Fraggel_Tess

Trådstartare
Jag har försökt att få tag i dom som har hand om den men det verkar omöjligt. Existerar verkligen stamboksföraren?

Problemet är så att jag måste få reda på om ägarbytet har ägt rum när jag köpte mitt shetlandso i och med hästpass ska skaffas. Har faxat, skrivit brev men får noll kontakt.

Finns det något annat sätt att få reda om man står som ägare för sin shetland? Jag har registeringspappret och kvitto.
 
Jag har faktiskt oxå haft svårt att få tag på ansvarig för ägarbyte samt byte till pass. Telefonsvararren hänvisar till andra nr som ingen svara på. inte heller kunde jag lämna meddelnden.. sen gav jag upp . :mad:

Tar itu med det senare när jag orkar inget brådskande..
Går det inte att kolla i stamregistret på deras hemsida då?
 
Re: Svenska shetlandssällskapet? *DELETED*

Inlägg raderat av ameo
 
SSS stambokförare har HÄCKEN FULL med att tillverka alla pass. Det är DÄRFÖR det finns två kontaktpersoner till som kan svara på dessa frågor!
Kom också ihåg att det är privatpersoner och tillika hästägare allihop, som gör detta på sin fritid! De HAR rätt att vara ute och göra annat än att sitta och vakta telefonen om-utifall-att någon skulle ringa...

Innan passen infördes var det nog SÄLLSYNT att ägarbyten registrerades, de flesta skickade nog bara med regbeviset till nya ägaren, med påskrift på baksidan att ägarbytet hade ägt rum.
HAR du en påskrift från förra ägaren på baksidan av regbeviset så skulle jkag tro att det räcker, oavsett om det är registrerat där eller inte. :)
Skicka du in dina papper! OM något saknas så kommer du få information om det! Men kom ihåg att det kan ta LÅÅÅÅNG tid att få pass till en redan registrertad shettis, då det är dessa som har allra lägst prioritet. Ta alltså en kopia av regbeviset så att du har OM det av någon anledning skulle behövas.
 
Jo jag vet att det är privatpersoner som håller i det men det känns ganska tröstlöst när man har försökt ett antal gånger.

Och enligt den idkontrollant så var man tvungen att kolla upp att man verkligen står som ägare hos SSS *Förvirrande*
 
OM alla trodde att man var tvungen att KOLLA att man står som ägare - GISSA hur många som skulle få svar... :confused:

Nej, du måste inte kolla upp att du står som ägare.
Däremot behövs att tidigare ägare någonstans har gjort en underskrift att ponnyn ifråga är såld. Har du inte denna underskrift så kan du se till att fylla i SSS PASSANSÖKAN (wordfil att skriva ut) och DÄR se till att du får den påskrift som vbehövs, så är du helt på den säkra sidan. :)

Lycka till!
 
För att få ditt pass måste du ju skicka in reg. beviset till stamboksföraren. Är det problem lär han höra av sig.

Däremot bör man alltid skicka en värdehandling som rekommenderat för att vara säker på att det kommer fram likväl som du bör ta en kopia av handlingen. :D
 
Just regsvar kan vara problem men precis som flera andra har skrivit här så finns det andra kontaktpersoner man kan prata med och när vi säljer nån av våra shettisar så skickar vi alltid in passet eller reg beviset så ägarbyte sker och då rekar vi det alltid.. :banana:
 
Jag hade (har) en registrerad vuxen shettis när jag ansökte om pass och passet kom efter 2 veckor och jag var beredd på 1 års väntetid.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 175
Senast: Pratsch
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 426
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp