Bukefalos 28 år!

Svenskt Kaffe?

Capel

Trådstartare
Jag har en kollega i USA och vi brukar skämta med varandra då vi genomlidit en "hysteriskt stressad" vecka :banghead: så ska vi bjuda varandra på en eller två REJÄLA drinkar nästa gång vi ses :D

Igår såg vi så slutet av veckan och jag drog som vanligt igång med "time for a drink or TWO" när Fredagen börjar närma sig :)

Kollegan sa då: I would like some "real Swedish coffee"...

VAD är "svenskt kaffe"? Jag dricker själv inte kaffe... överhuvudtaget :wtf:
Och jag ska om någon månad åka över till kollegan i USA - tänkte då överraska med ett eller två REJÄLA paket "Swedish Coffee"..

Så Ni kaffedrickande Bukefalister: Vad är "Swedish Coffee"? :)

Vilken sort bör jag köpa med mig? Finns ju väldans många sorter :angel:
 
@Capel: Det "svenskaste" kaffet lär väl vara mellanrost från Löfbergs eller Gevalia.

Den främsta skillnaden torde vara att svenskt kaffe tillreds betydligt starkare än amerikanskt, det är vad jag hört av amerikaner som varit i Sverige.

Ropar på @hastflicka, hon kan nog råda dig :D

Edit: Kan tillägga att jag inte dricker kaffe heller men har jobbat på ICA och träffat en drös amerikaner under studietiden :p

Edit 2: I min familj (bonnsläkt och arbetare) har det varit Löfbergs Lila :)
 
Amerikanskt kaffe är blaskigt, lite som te. ;) Svenskt kaffe bryggs nog ganska så starkt internationellt sätt med tanke på hur vi dricker det. Däremot är ju svenskt kaffe svagt och blaskigt ifall vi jämför med italien eller arabvärlden, men där dricker de inte lika stora muggar heller, utan mer espressomuggar.
 
Numera ar skillnaden inte sa stor i hur starkt man brygger kaffet. Starbucks och andra nyare "coffeehouses" gor ju starkt och gott kaffe ... MEN da anvands morkrostat.
Det Svenska mellan rostade kaffet blir (i mitt tycke) lite beskt nar man brygger det starkt och jag har sjalv anvant mig av Franskt eller Italienskt kaffe i Sverige innan man hittade morkrost lite overallt. Det som ses som "riktigt Svenskt kaffe" ar dock mellanrost som bryggs starkt. :p
 
Det lutar alltså åt bryggkaffe och Mellanrost :D

Men det finns ju en uppsjö av olika bryggkaffe och mellanrost :angel:
 
Jag har en kollega i USA och vi brukar skämta med varandra då vi genomlidit en "hysteriskt stressad" vecka :banghead: så ska vi bjuda varandra på en eller två REJÄLA drinkar nästa gång vi ses :D

Igår såg vi så slutet av veckan och jag drog som vanligt igång med "time for a drink or TWO" när Fredagen börjar närma sig :)

Kollegan sa då: I would like some "real Swedish coffee"...

VAD är "svenskt kaffe"? Jag dricker själv inte kaffe... överhuvudtaget :wtf:
Och jag ska om någon månad åka över till kollegan i USA - tänkte då överraska med ett eller två REJÄLA paket "Swedish Coffee"..

Så Ni kaffedrickande Bukefalister: Vad är "Swedish Coffee"? :)

Vilken sort bör jag köpa med mig? Finns ju väldans många sorter :angel:

Löfbergs, Gevalia eller Zoegas beroende på vilken del av Sverige man bor i. Jag har ingen källa men fick höra när jag jobbade i mataffär att Sverige är rätt uppdelat när vi kommer till vilket av de tre märken vi dricker. Jag har för mig att det var Zoegas i söder, Löfbergs i väster/Värmland och Gevalia i öster eller något sådant.
 
Löfbergs, Gevalia eller Zoegas beroende på vilken del av Sverige man bor i. Jag har ingen källa men fick höra när jag jobbade i mataffär att Sverige är rätt uppdelat när vi kommer till vilket av de tre märken vi dricker. Jag har för mig att det var Zoegas i söder, Löfbergs i väster/Värmland och Gevalia i öster eller något sådant.

Jag håller med, även om Löfbergs var tämligen stort också men Gevalia var störst. Jobbade i byhåla utanför Falun. Familjen har som sagt kört med Löfbergs.
 
Amerikanskt kaffe är som starkt te, riktigt vidrigt. Ta med bryggtratt och filter hemifrån.

Det var sa for 30 ar sedan ... och pa vissa stallen fortfarande, men numera med alla "fancy" kaffe sorter och kaffehus har det inte alls sant langre da man kan fa fantastiskt kaffe nastan overallt. VI I var lilla stad, med straxt under 40,000 innevanare har vi allt fran Starbcuks runt varje horn, till flera Duch Brothers, Pete's Coffee, och Seattle's Best ... SAMT flera typ "Tant Klara's Kaffee" med "drive thru" fonster. Att det dessutom finns en mangd kaffeer och restauranter med kaffe shop som serverar super gott kaffe gor inte saken samre.
Man kan kopa "rimmligt" gott kaffe till och med pa McDonalds och andra sadana kedjor numera men bara om man antingen ber om en "latte" eller liknande, ELLER om man ber att fa "extra shots" i sin mugg.
 
Zoegas mollbergs blandning är det enda som går här hemma. Sambon ska ha starkt som sjutton och det ska bryggas på riktigt hett vatten. Jag är inte lika kinkig med sort, men så kör jag 50/50 med mjölk också.
 
Svenskt kaffe = starkt som tusan. Märke mindre viktigt ;)

I en kaffepress från Ikea kör jag kanske en deciliter kaffe (:o).
 
Eller varför kör jag med :o Ni är ju Svenskar är ju bara de andra här som tycker det är alldeles för starkt.

(jag köper påsar med malt kaffe från affären här)
 
Jag har en kollega i USA och vi brukar skämta med varandra då vi genomlidit en "hysteriskt stressad" vecka :banghead: så ska vi bjuda varandra på en eller två REJÄLA drinkar nästa gång vi ses :D

Igår såg vi så slutet av veckan och jag drog som vanligt igång med "time for a drink or TWO" när Fredagen börjar närma sig :)

Kollegan sa då: I would like some "real Swedish coffee"...

VAD är "svenskt kaffe"? Jag dricker själv inte kaffe... överhuvudtaget :wtf:
Och jag ska om någon månad åka över till kollegan i USA - tänkte då överraska med ett eller två REJÄLA paket "Swedish Coffee"..

Så Ni kaffedrickande Bukefalister: Vad är "Swedish Coffee"? :)

Vilken sort bör jag köpa med mig? Finns ju väldans många sorter :angel:
Jag hade köpt med mig en ekologisk/fairtrade mörkrost, antingen Zoegas eller Arvid Nordqvists, om du vill ha ett du får tag på i vanlig matbutik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp