Bukefalos 28 år!

Svenskt Kaffe?

Amerikanskt kaffe är blaskigt, lite som te. ;) Svenskt kaffe bryggs nog ganska så starkt internationellt sätt med tanke på hur vi dricker det. Däremot är ju svenskt kaffe svagt och blaskigt ifall vi jämför med italien eller arabvärlden, men där dricker de inte lika stora muggar heller, utan mer espressomuggar.

Ang svenskt kaffe och italienskt kaffe så känns ju italienskt mer fylligt, men faktum är att många italienare upplever svenskt kokkaffe som starkare. Beror på vårt sätt att brygga/koka upp, vattnet pressas igenom kaffet flera gånger, vilket gör att vi får högre koffeinhalt. En espresso pressas ju bara igenom en gång. Och är ju också så liten i förhållande till våra muggar.
 
Det beror helt pa var i Florida man ar. Dar jag bott (St. Augustine, Daytona Beach, och Palm Coast) ar det inte mer klorerat an vattnet i Sverige. Daremot innehaller allt vatten i Florida sulfur, pa vissa stallen valdigt mycket sulfur:yuck:, sa om vattnet inte ar klorerat luktar och smakar det vidrigt av ruttna agg :yuck:
I St. Augustine har de aven en turist park dar de havdar att Ponce De Leon, som inte kom som en vanlig utforskare fran Spanien pa den tid det begav sig, han letade inte alls efter guld och adla stenar. Han letade efter Ungdommen's kalla ... och hittade den.:up: Det som ar tricket, menar man, ar just sulfurn i vattnet. :grin:
Pa grund av den Sulfurn har alla jag kanner i Florida en egen filtrerings anlaggning i garaget ... och ibland under diskbanken ocksa, och hjalper inte det gor man kaffe pa flaskvatten.:p
Jag har annat kul i vattnet, det här var när jag tryckt mig genom leran och ner till vattenlagret i nya brunnen. :p

 
Ang svenskt kaffe och italienskt kaffe så känns ju italienskt mer fylligt, men faktum är att många italienare upplever svenskt kokkaffe som starkare. Beror på vårt sätt att brygga/koka upp, vattnet pressas igenom kaffet flera gånger, vilket gör att vi får högre koffeinhalt. En espresso pressas ju bara igenom en gång. Och är ju också så liten i förhållande till våra muggar.

Fast de flesta Amerikaner har en vanlig elektrisk kaffe bryggare som de flesta Svenska hem har ... eller en perkolator, som jag ocksa sett i manga Svenska hem (och som i min mening gor helt superackligt kaffe).:yuck:
Sjalv har jag anvant en "French Press" sedan de inte fanns att kopa utanfor Frankrike i borjan pa 80-talet/slutet pa 70-talet nagon gang. Det enda riktigt goda kaffet och darfor ocksa sa beroende av hur bonorna ar rostade. :d
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp