Bukefalos 28 år!

svullen på halva benet?

M

murvel

Har ett fullblod med väldigt rena ben i vanliga fall. Kom in i går med ett bakben som kanske kanske i efterhand var lite svullet. Idag på eftermiddagen kommer han in med ett ben som från kotan hela vägen upp på hasen är jämntjockt. Det konstiga är att insidan på benet är fullt normalt. Han har knappt ngn värmeökning och markerar aningen i trav om man riktigt letar hälta. Vad ska jag göra och vad sjutton kan det vara. Han tempar inte och jag hittar inge sår. :confused:
 
Det där låter som en typisk lymfangit. Lymfangiten orsakas av en sårinfektion, ofta från ett mindre sticksår som aldrig går att upptäcka.Förenklat så fås en inflammation i den regionala lymfknutan och denna stasar benets vener så att vätskeutträde sker. Om hästen har feber ger man ibland antibiotika, men i de flesta fall går svullnaden ner inom ett par dagar på egen hand. Rörelse (ej motion, men hagvistelse och ev en kvällspromenad) är bra! Du kan nog hitta mer om lymfangit genom att använda Bukes sökmotor.

Lägg ett våtvärmande omslag (bomull, gasbinda - dränk in med jodopax, benlinda utanpå). Detta brukar dra ut svullnaden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 396
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej. Jag har en häst som vart lite underlig i bakbenen det senaste. För ett tag sen var hon varm i vänster bakben från hasen och ner...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Sirap
·
Hästvård Tog in min häst från hagen igår och såg att han är svullen om sin kota på bakbenet. Troligtvis har han gjort något i hagen. Svullnaden...
Svar
9
· Visningar
2 683
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp