synd om min lillhäst :(

höstmåne

Trådstartare
vill helst endast ha svar från er som varit med om liknande.

idag när jag kom vid 5 tiden och skulle ta in min lilla ettåring, nåja snart två, stod han ganska långt bort. han brukar alltid stå vid grinden med dom andra hästarna. han gnäggade och försökte ta några steg men såg ut att ha väldigt ont i benen. jag gick fram och kände på benen, inget konstigt där men han lyfte bakbenen högt när jag kände på dem. jag fick släpa honom till grinden, han ville inte gå. efter det så gick det ganska bra in i stallet sen.
våran hage har varit väldigt lerig det sista och inatt frös det så det är jätteknaggligt. han har såklart inga skor, men kan han få så ont så att han inte ens vill gå?
väl inne i stallet tyckte jag han såg jätteynklig ut. korset sluttade väldigt mycket, han liksom kröp ihop som om han vore rädd. när jag tryckte på rumpan på honom så sjönk han ner.
försökte ta hand om honom på bästa sätt, han fick en filt på sig ett tag ( går alltid utan täcke) fick stå på mjuk torv och han fick varm betfor och hö. jag gick ut en kort promenad på asfalten fram och tillbaka för att han dels skulle bajsa ( häromdan hade han lite lätt kolik så jag var lite orolig för det ) och dels för att han skulle få igång blodcirkulationen..men han var fortfarande öm i fötterna

min teori är att han har fått så ont att han inte velat gå och stått stilla. det är ju inte så hälsosamt i några minus att stå stilla flera timmar så därför frös musklerna? han darrade ingenting..verkade bara allmänt stelfrusen.
vad kan man göra för att förhindra? vad tror ni det kan bero på?
 
Det är ganska vanligt att dom blir ömma i sulorna när det har frusit till på Blötmark...är han dessutom verkad för inte så låntg tid sen så är det ännu troligare, att han sen stått o spänt sig när det blåst nordanvindar förbättrar ju inte saken precis heller....mina fölston går ju väldigt sakta o blir ömma när det är såhär...nu kom ju snön som tur var och då är dom genast gladare i att röra sig....

bor du så att du knappt får snö??? så tycker jag att du kan sko och brodda honom, man får välja..och OM det nu är därför han inte vill röra sig så är det mest schysst emot hästen att sätta på skor....min ettåring är skodd, men han körs ju motion redan oxå.....
 
Kan du känna om hovarna är varma, kan du känna om han har puls?? du kan ta en större tång och knipa åt på sulan och se om han är sulöm....det där med musklerna får du tyvärr på köpet om han inte orkar gå ordentligt.....
 
min häst fick korsförlamning när hon stått ute i regnet och blivit kall, ungefär samma symptom som din häst. Kan det va nåt?
 
Min pålla sträckte sej i ryggen när hon var ung. Hon betedde sej som din, ville inte röra sej alls, ömmade i ryggen och "kutade" med ryggen. Hon fick senare muskelinflammation i ryggen för det var något som åkte snett. Så mitt råd skulle vara att ta ut en equiterapeut och kolla upp honom, det kan ge men längre fram om inget görs.

Jenny
 
men...han är ju helt okej sen på kvällen.inte alls lika ihopkuren. på asfalt och mjukt underlag går han som om han bara ömmar lite. han äter bra, darrar inte osv. det är när han är ute i den knaggliga hagen det är som värst. inte så kul eftersom han mest står still då. i minusgrader, stackarn...
 
På min häst "gick det över" på bara någon dag, men felläget i ryggen låg kvar längre. Men förhoppningsvis är det knagglet i hegen som gör att din häst ömmar, men jag skulle nog kolla upp det jag.

Jenny
 
Är du helt säker på att din lilla pålle inte fått korsförlamning?

MVH/Zanna :rofl:
 
min häst fick också ont i hovarna nu när det frös på utan att komma någon snö.
Brukar ni få snö så kommer det ju att ordna sig då. Jag satte på "tofflor" som jag sydde själv så att det blev så mjukt att hon kunde gå vilket gjorde att hon inte blev så stel.
Nu har vi snö och det är inte längre något problem med onda fötter. :)
 
Känner en häst som fick kolik och efterföljande korsförlamning. Liknar lite vad du beskriver.
Vad säger veterinären?
 
Jag har för mig att när hästen har korsförlamning så är den förlamad från korset och bakåt, eller?

Hlsn Elisabet :bump:
 
Kan stämma det du säger, men en kompis till mig sa att hela hästen hade blivit liksom stel och vägrade röra på sig och veterinären sa att det var korsförlamning. Har aldrig själv varit med om att en häst har fått korsförlamning så det var bara en gissning från min sida.

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 310
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 747
Senast: sweep
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Coras star
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 639
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp