Bukefalos 28 år!

Tackor - brunstiga - dräktiga?

athena

Trådstartare
Nu blir jag väl idiotförklarad men det ska jag försöka hantera ;).

Jag är ganska nybliven fårfarmare (haha) och känner mig lite osäker.

Köpte tre tackor förra hösten, korsningsfår finull-dorset (tror jag, kan vara texel också) och en med ryainslag. Dessa betäcktes med en tillika inköpt bagge i oktober.

I mars lammade två av tackorna, totalt fem bagglamm. I april lammade den tredje tre tacklamm (bra produktion!).

Ja, sen har dessa då gått på bete... Jag hade tänkt skilja av bagglammen för slakt i augusti men det har ännu inte blivit av. Baggen som är pappa till dem slaktade vi i våras.

Är det rimligt att tro att tackorna är betäckta? Ungtackorna (två av dem är välväxta, den tredje liten)?

När börjar de brunsta egentligen (för detta är väl trots korsningen en "ras" som normalt sett inte brunstar året om)? Att bagglammen säkert är könsmogna är jag medveten om.
 
Sv: Tackor - brunstiga - dräktiga?

Nu var det väldigt länge sedan jag hade kontakt med får, men om jag inte missminner mig fick baggen gå med tackorna över betet och ett tag in på hösten för nästa års lamm.


De flesta fåren brunstar året om. Men för "vår" egen smidighetsskull vill man ha lammen på våren. Tackorna är dräktiga ca 5 månader.
 
Sv: Tackor - brunstiga - dräktiga?

Jo, alltså det jag "vet" är att de normalt sett inte brunstar på sommaren (bara vissa raser brunstar året om, de kräver kortare dagar för att komma igång).

Jag VILL ju inte att de ska vara betäckta (även om det inte är en katastrof) eftersom det blir inavel.
 
Sv: Tackor - brunstiga - dräktiga?

Det gör man ju med scanner och jag tar inte ut en sån för fem el ev sex tackor... även om jag har eget häst-UL ;).

Jag är mer nyfiken på sannolikhet och andras erfarenhet.
 
Sv: Tackor - brunstiga - dräktiga?

Det är ganska sannolikt skulle jag säga. Om du släpper dem med bagge i normal tid och har färgmarkering på honom så ser du ju om de blir betäckta igen. Om inte så är det bara att ställa in sig på lamm i januari...

Färgmärkning är ganska enkelt att fixa med ett färgpigment/pulver som du blandar med vanligt margarin och gnider in mellan frambenen på baggen. Betäcker han så gnider han av färgen på tackorna. Då vet du ju också mer exakt när du ska förvänta dig lammning.

En del lantraser brunstar ju inte förrän på hösten, men eftersom det är köttkorsningar.... Mja, jag röstar på troligen dräktiga... I alla fall de som lammade i mars.
 
Sv: Tackor - brunstiga - dräktiga?

Just dorset och korsningar med dorset är ju populära om man vill ha lamning under vintern, eftersom de brunstar året runt.
 
Sv: Tackor - brunstiga - dräktiga?

Jag tror inte att tackorna är dräktiga. Det är få baggar som betäcker innan 6 månaders ålder. Tänk lite hingstföl så blir det rätt. De kanske hoppar upp och sådär, men de får inte riktigt till det ändå innan de är äldre och visare.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Just nu har jag ett problem med min ena bagge, skall ta det från början: i slutet av sommaren köpte jag tre vuxna får (en bagge och två...
Svar
5
· Visningar
4 536
Senast: Tabasco
·
Övr. Djur Hur kan man avgöra om en tacka är dräktig eller inte? För en vecka sedan köpte jag en liten fårflock bestående av två vuxna tackor, ett...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp