Bukefalos 28 år!

Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Naturligtvis

Trådstartare
Jag har ett "ganska blåblodigt" halvblod, med fullblodsinslag alltså. Det gör att min häst ofta får en trippig, symaskinsaktig, ponnykänsla, trots att den är 160+ i mkh.

Det är så roligt att se ryttare, som är vana med 165-hästar som har älgsteg, där det känns som att man sitter på en kamel om man inte kortar upp hästen, rida min häst. De sitter och driver och driver.

Så efter att igår ha sett en ryttare som eg. mest är skogsryttare och inte "skolad" ridskoleryttare suttit på min häst, som sänkte ryggen, skottade med bakbenen ett par meter bakom sig och trynade med huvudet i vädret, så förstår jag nu bättre mina instruktörer som säger "minska tempot, tänk på takten!!!" hela tiden :crazy:. Hela ryttarens familj har haft hästar, shettisar, fjordingar, arab, halvblod med mera, i alla år. Pappan och mamman verkade vid möte lite mer dressyrskolade enligt den "militära disciplinen" som var på sjuttiotalet. Så lite trodde jag att det skulle ha förts över till barnet också.

Igår sprang min häst bara omkring och sprätte i 325 km i timmen, med huvudet i vädret, medan ryttaren förnumstigt sa "jag tänkte att hästen skulle komma i form snart". Hur fanken trodde ryttaren att hästen skulle komma i form av att springa i trehundratjugofem kilometer i timmen isärramlad, på stora och mindre volter där hästen nästan stjälpte, så jag kände mig riktigt gråtfärdig. Jag försökte be ryttaren jobba med övergångar, halvhalter och tempoväxlingar. Ryttaren gjorde två avbrott, i vilka min häst "samlade ihop sig" en kort stund och blev rund, men i nästa sekund blev den framklämd i rallytempo igen. Jag ska försöka ha lite dressyrträning med ryttaren under sommaren, då denne är medryttare på kompisens gamla dressyrpålle. Jag red dressyrpållen igår och det var flera år sen sist. Han är 167 hög, extra hög manke, och en ofantligt lång hals och lång rygg. Så det krävs både hand, skänkel, säte och timing för att få ihop honom. Men han är en pärla när man får ihop honom. Jag lyckades till och med sitta på honom i ett par övergångar och det vill inte säga lite. :rofl:

Varför tror många att takt och tempo, betyder ren gaspedal? Tänker man inte på att även hästar är individer och känslan för takt och tempo, måste hittas på den häst man rider just då och inte är samma oberoende storlek och gång på häst. Ponnier har inte en takt och ett tempo, lika lite som ridtravare har en takt och ett tempo, lika lite som alla halvblod har en takt och ett tempo, eller kallblod som inte heller har en takt och ett tempo.

Det är nyttigt att iaktta och reflektera hur den egna och andras hästar rör sig under andra ryttare. Man får en helt annan syn på den egna ridningen.

Ursäkta ett svamligt inlägg, men jag hoppas att ni förstår andemeningen.

Jag ska fundera lite mer idag, då ryttaren tänkte komma ut med sin sambo och slänga upp denne på dressyrpållen. Jag får se om jag slänger upp ryttaren på min kuse idag med i paddocken och försöker diskutera fram en något mer sansad ridning utifrån min häst. Jag är i alla fall inte rädd för att prova, då min häst ganska bestämt säger i från om denne inte är nöjd. Det har jag fått erfara ett antal gånger. Min häst gjorde ett snyggt svikthopp med piruett igår, vid en galoppfattning som inte var så där sansad om jag säger så :angel: Och jo, ryttaren är sadelfast i alla fall. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Ja det är kul att se. Vissa tror att drivning och "friskt tempo" betyder rejsa i 190!:rofl:
Det handlar förstås om att hitta rätt tempo och en taktmässig ridning
, precis som du säger. (inte så himlans lätt dock...) Man ska hellre jobba mkt med övergångar, tempoväxlingar och alla sorters övningar istället för att rida i full fart runt fyrkantsspåret och försöka hitta formen!

Förr trodde jag att man bara skulle driva och ha helt stilla hand så skulle hästen gå i rätt form, så sa dem ju på ridskolan. (åh!:mad:) Vissa "duktiga" dressyrryttare kör ju med i princip samma metod, (springa runt på 4kanten i samma gångart) fast skillnaden är att de glömmer drivningen lite och bara joxar på med handen och tycker att hästen arbetar bra när den kröker på nacken... :crazy:

Med egen erfarenhet har jag ju märkt att det är i övningarna och övergångarna som man kan kommunicera med hästen och få den att arbeta rätt. Om dem sagt det från början hade det ju varit liiite lättare...!
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Känner igen det du pratar om!

Min hästs fodervärd kunde/ville inte lyssna på mig när jag förökte säga åt henne att ta ner tempot för att hitta takten.. Hon red på i ett för högt (för honom) tempo på fyrkantspår och stora volter och väntade på att han skulle "komma igång bak och sänka nacken" resultatet var att min häst (som är som en gummiboll :love: att sitta på vid korrekt ridning, så lösgjord och fin) sprang omkring med huvudet bland molnen, benen sprattlade åt alla håll och sänkt rygg.

Att gå ner i tempo och arbeta mer med sidvärtsröreser samt böjning var "för långt ifrån hennes egen ridning".. :cool:

Kan tillägga att hästen är hemma nu och jag har en del arbete framför mig innan han är så fin som han var när jag lämnade bort honom...
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Förr trodde jag att man bara skulle driva och ha helt stilla hand så skulle hästen gå i rätt form, så sa dem ju på ridskolan. (åh!:mad:) Vissa "duktiga" dressyrryttare kör ju med i princip samma metod, (springa runt på 4kanten i samma gångart) fast skillnaden är att de glömmer drivningen lite och bara joxar på med handen och tycker att hästen arbetar bra när den kröker på nacken... :crazy:

Exakt, jag var ju själv där för så där 20-25 år sedan. "Men sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna" och jag har hunnit med många olika hästar och hästtyper, som krävt olika ridning. Hästar är ju "tack och lov" inga maskiner utan varje häst är ett nytt kapitel och äventyr att upptäcka :love:.

Man måste försöka anpassa ridningen efter hästen, i stället för att anpassa hästen efter ridningen och det är för hästens skull man ska rida rätt, inte för att det bara ska vara ett nöje för ryttaren. Om det nu är ett nöje att rejsa i blindo och riskera att hästen snubblar och bryter benet, eller att ryttaren åker av och bryter sina ben, eller något annat... :crazy:
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Känner igen det du pratar om!

Min hästs fodervärd kunde/ville inte lyssna på mig när jag förökte säga åt henne att ta ner tempot för att hitta takten.. Hon red på i ett för högt (för honom) tempo på fyrkantspår och stora volter och väntade på att han skulle "komma igång bak och sänka nacken" resultatet var att min häst (som är som en gummiboll :love: att sitta på vid korrekt ridning, så lösgjord och fin) sprang omkring med huvudet bland molnen, benen sprattlade åt alla håll och sänkt rygg.

Att gå ner i tempo och arbeta mer med sidvärtsröreser samt böjning var "för långt ifrån hennes egen ridning".. :cool:

Kan tillägga att hästen är hemma nu och jag har en del arbete framför mig innan han är så fin som han var när jag lämnade bort honom...

Känner som sagt, igen det där. Min häst är också lösgjord och underbar vid korrekt ridning, tänk om man kunde rida "så rätt" hela tiden. Men tyvärr, så sitter mina gamla takter i, sedan gammal ridskoleridning, där jag kanske ibland, läs ganska ofta, också har ett något för högt tempo. Men skillnaden då, är att jag ändå kommer på mig själv och försöker göra något åt det, när jag känner att *full speed, spar tid" inte funkar.
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

jo men det är ju bra att du kommer på dig själv och ändrar!

Mycket värre med sådana människor som inte inser att de gör fel.. och bara fortsätter.. :devil:
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Min är så stor och har stora rörelser, så han är det mer risk för att man rider för sakta och för mkt uppåt (går ju så fort annars). Tror han var riden mkt så hos uppfödaren, då hon var jätteliten och hade svårt att öht sitta på honom. Tog lite tid innan jag fick honom att sträcka på benen och ta för sig lite mer...

Dock tyckte jag i början att han skrittade såååå sakta, helt enkelt för att stegen var så långa och sega.. Var van vid min lilla gummiboll-häst med mjuk och snabb ponnygång. :p

Men sen är det inte stl det beror på heller; för några år sen red jag en jättefin hopphäst som gått 140 - han var stooor, 180 cm. Jag höll på att dö av skratt då jag satte mig på honom. Det kändes som att rida en ponny!! :D Särskilt traven var jättekort.

Men man blir ju lite fundersam när en såpass stor häst rör sig så kort....
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Min är så stor och har stora rörelser, så han är det mer risk för att man rider för sakta och för mkt uppåt (går ju så fort annars). Tror han var riden mkt så hos uppfödaren, då hon var jätteliten och hade svårt att öht sitta på honom. Tog lite tid innan jag fick honom att sträcka på benen och ta för sig lite mer...

Dock tyckte jag i början att han skrittade såååå sakta, helt enkelt för att stegen var så långa och sega.. Var van vid min lilla gummiboll-häst med mjuk och snabb ponnygång. :p

Mmm, kompisens gamla dressyrpålle är just sån. Enormt flegmatisk, lång och svår att få igång aktionen på. Han böjer gärna på nacken och ser fin ut. Så den herren får man driva på rejält framåt, för att möta upp med säte-skänkel-hand.

Men sen är det inte stl det beror på heller; för några år sen red jag en jättefin hopphäst som gått 140 - han var stooor, 180 cm. Jag höll på att dö av skratt då jag satte mig på honom. Det kändes som att rida en ponny!! :D Särskilt traven var jättekort.

Precis, det var ju lite det jag försökte få fram i det här svamlet.

Tänker man inte på att även hästar är individer och känslan för takt och tempo, måste hittas på den häst man rider just då och inte är samma oberoende storlek och gång på häst. Ponnier har inte en takt och ett tempo, lika lite som ridtravare har en takt och ett tempo, lika lite som alla halvblod har en takt och ett tempo, eller kallblod som inte heller har en takt och ett tempo.
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Nja men min är knappast flegmatisk. Han är vild..
:cool:
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Känner igen det du pratar om!

Min hästs fodervärd kunde/ville inte lyssna på mig när jag förökte säga åt henne att ta ner tempot för att hitta takten.. Hon red på i ett för högt (för honom) tempo på fyrkantspår och stora volter och väntade på att han skulle "komma igång bak och sänka nacken" resultatet var att min häst (som är som en gummiboll :love: att sitta på vid korrekt ridning, så lösgjord och fin) sprang omkring med huvudet bland molnen, benen sprattlade åt alla håll och sänkt rygg.

Att gå ner i tempo och arbeta mer med sidvärtsröreser samt böjning var "för långt ifrån hennes egen ridning".. :cool:

Kan tillägga att hästen är hemma nu och jag har en del arbete framför mig innan han är så fin som han var när jag lämnade bort honom...

Känner igen det där.. Finns de som vill rida min häst i övertempo, men det är ett stort no, no!! Det blir bara ojuste mot honom. Det är skillnad på ett fräscht tempo där hästen är i balans och med på noterna, och en häst som bara springer och samlar bara på sig mer spänning :o
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Exakt, jag var ju själv där för så där 20-25 år sedan. "Men sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna" och jag har hunnit med många olika hästar och hästtyper, som krävt olika ridning. Hästar är ju "tack och lov" inga maskiner utan varje häst är ett nytt kapitel och äventyr att upptäcka :love:.

Man måste försöka anpassa ridningen efter hästen, i stället för att anpassa hästen efter ridningen och det är för hästens skull man ska rida rätt, inte för att det bara ska vara ett nöje för ryttaren. Om det nu är ett nöje att rejsa i blindo och riskera att hästen snubblar och bryter benet, eller att ryttaren åker av och bryter sina ben, eller något annat... :crazy:

Det är bra att hästen jobbar framåt. Det handlar inte om tempot utan om balansen, när det blir som du beskriver.

Ryttare i balans. Som kan ange takten åt hästen.

En trippig häst måste jobbas framåt, i balans.
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Det är bra att hästen jobbar framåt. Det handlar inte om tempot utan om balansen, när det blir som du beskriver.

Ryttare i balans. Som kan ange takten åt hästen.

En trippig häst måste jobbas framåt, i balans.

Självklart, men det måste ändå var lite av varje. Man bör också kunna fånga upp framåtandan, så att den tar vägen någonstans. Inte bara rida fram, fram, fram, fram...

Idag var jag ful och satte på min dam "tantstroppar", såna där inspänningstyglar från B****s, som är av väv och gummi. Det gjorde att min häst samlade ihop sig, tänkte till lite och inte bara ranni iväg. Visserligen ganska högnackad fortfarande, då jag inte ville spänna in hästen för mycket eftersom jag redan igår insåg att det i första hand var ryttaren som problemet berodde på inte hästen.

Hästen lyssnade på ryttarens framåtdrivande hjälper, men när inget mer hände från ryttarens sida, så gick det bara fortare och fortare. Idag gnällde ryttaren över att hästen inte ville fatta galopp och att den inte ville gå fram.

Det var bara det, att i betraktarens ögon kunde man se, att hästen fick igång bakdelen lite mer i och med att något tog stopp där fram i samband med drivning. Jaha? sa ryttaren när jag talade om det.

Jag red hästen en stund, både före och efter ryttaren och det var inga problem, med vare sig framåtanda eller lyssnande på förhållningar och skolorna, satt också där de skulle.
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

För det första skulle jag öppna mun om nng red min häst på icke önskvärt sätt alt. får de sitta av.

Ingen dressyrryttare skulle rida på i ett överilat tempo- som blir som FL skrev- ur balans.
en flegmatisk häst kan jagas iväg ett kort stycke o då få beröm. bara för att den inte tar skänkeln som den ska. - man förtydligar hjälpen o kräver en reaktion- framåt.

en trippig häst måste få chans att lära sig vila på steget, för att kunna ta ut det
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

För det första skulle jag öppna mun om nng red min häst på icke önskvärt sätt alt. får de sitta av.

Ingen dressyrryttare skulle rida på i ett överilat tempo- som blir som FL skrev- ur balans.
en flegmatisk häst kan jagas iväg ett kort stycke o då få beröm. bara för att den inte tar skänkeln som den ska. - man förtydligar hjälpen o kräver en reaktion- framåt.

en trippig häst måste få chans att lära sig vila på steget, för att kunna ta ut det

Citerar från mitt ursprungsinlägg...

Så efter att igår ha sett en ryttare som eg. mest är skogsryttare och inte "skolad" ridskoleryttare suttit på min häst, som sänkte ryggen, skottade med bakbenen ett par meter bakom sig och trynade med huvudet i vädret, så förstår jag nu bättre mina instruktörer som säger "minska tempot, tänk på takten!!!" hela tiden . Hela ryttarens familj har haft hästar, shettisar, fjordingar, arab, halvblod med mera, i alla år. Pappan och mamman verkade vid möte lite mer dressyrskolade enligt den "militära disciplinen" som var på sjuttiotalet. Så lite trodde jag att det skulle ha förts över till barnet också.

Igår sprang min häst bara omkring och sprätte i 325 km i timmen, med huvudet i vädret, medan ryttaren förnumstigt sa "jag tänkte att hästen skulle komma i form snart". Hur fanken trodde ryttaren att hästen skulle komma i form av att springa i trehundratjugofem kilometer i timmen isärramlad, på stora och mindre volter där hästen nästan stjälpte, så jag kände mig riktigt gråtfärdig. Jag försökte be ryttaren jobba med övergångar, halvhalter och tempoväxlingar. Ryttaren gjorde två avbrott, i vilka min häst "samlade ihop sig" en kort stund och blev rund, men i nästa sekund blev den framklämd i rallytempo igen. Jag ska försöka ha lite dressyrträning med ryttaren under sommaren, då denne är medryttare på kompisens gamla dressyrpålle.

För att kunna ha dressyrlektioner längre fram i sommar, så ville jag gärna se vad ryttaren kunde och förstod. Eftersom jag inte ridit stallkompisens dressyrpålle på år och dar hade jag lite svårt att komma med tips och idéer där om jag sett ryttaren rida honom. Dessutom är stallkompisens före detta dressyrpålle pensionär sen länge och har sina skavanker och ska inte "skrynklas ihop" för mycket då han får hosta, gärna blir för ambitiös och samarbetsvillig och blir snubblig på sina gamla ben.

Min häst däremot, känner jag utan och innan och denne är i full ridkondition, mjuk och lättriden om man lyssnar på den och arbetar med den, i stället för mot den.
 
Senast ändrad:
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Men det här är inget som en dressyrryttare skulle göra.

att folk inte kan rida alls är knappast ovanligt.

varför lät du dem rida?
såna tar jag med på en tur i skogen o jag rider framför o håller koll.
 
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Men det här är inget som en dressyrryttare skulle göra.

Okey, okey! Det är lugnt, detta uttalande får stå för dig och de som tänker så. Det accepterar och respekterar jag :bow:.

Men, det finns de som tänker annorlunda och dit hör jag och min stallkompis. Det hoppas jag att du de dressyrryttare som tycker som du, accepterar och respekterar :bow:.

Jag är före detta dressyrtävlingsryttare, men dresserar numera främst för hästens skull och i andra hand för mitt nöjes skull. Min häst har aldrig varit ren dressyrhäst hos tidigare ägare, utan tävlat hoppning och eventuellt, troligen varit ridskolehäst en kort, kort period. Men min häst har enligt många tränare och vid stamboksföring för många herrans år sen, större förtjänster som gångartshäst inom dressyr. Nu är min häst ingen ungdom och tävlandet är inget som roar mig. Däremot tycker jag fortfarande efter 30 år till och med häst (mest andras), om att utvecklas som ryttare, då främst inom dressyren och hästägare.

Min stallkompis ställer upp till 100 procent för mig, när jag inte har möjlighet att åka till stallet och tar hand om min häst. Jag får dessutom låna hennes hästtransport, när jag ska någonstans med min häst, eller hämta foder. Min stallkompis tävlar dressyr upp till LA'5 och tränar högre på sin yngre häst 12 år. Min stallkompis själv är ingen ungdom längre utan dresserar också numera främst för hästens skull och i andra hand för sitt eget höga nöjes skull. Hon tränar dressyren i skogen fem dagar i veckan med olika träningsintensitet ibland bara skogsmullande, ibland lite lagom kondition och ibland hårdare, tränar för instruktör en gång i veckan, förutom några extra clinics varannan månad och åker till ridhus någon gång i veckan och dresserar inom fyra väggar. Gammelhästen som är 20 plussare tävlade hon för så där 10 år sen MSV på. Det var den första häst jag fick prova att rida på kandar för nästan 10 år sedan. Men min stallkompis hästar är inga miljonhästar utan kompisar, vänner och bekanta har alltid fått följa med ut, när tillfälle givits. Sån vänskap är man rädd om.

Ryttaren som ska promenadrida stallkompisens gammelpålle, har själv "anmält sitt intresse" att få lära sig lite mer dressyrgrunder. Jag och ryttaren har ridit ut tillsammans på "våra ordinarie" hästar under ett par veckor och jag har tyckt att det har sett bra ut i skogen. Men någonstans måste man få börja.

Min häst har alltid varit lite av en enmanshäst, något jag inte är så stolt över som vissa tydligen är över "sina" enmanshästar, som ingen annan kan rida. Att min häst har varit och fortfarande till viss mån är enmanshäst, beror på att denne var en vandringspokal sina första 10 levnadsår och förra ägaren, slutade leta ägare, när denne kom till den 10 namngivne ägaren före sig själv. Förra ägaren tog det två år, att komma hästen in på livet. Mig tog det nästan fyra år av sorger och bedrövelser innan jag hittade rätt knappar. Men jag är ändå ingen egoist, som vill fortsätta ha min häst som "enmanshäst". Utan jag är villig att bjuda på mig själv och det jag kan ställa upp med.

Nu har jag insett att jag får börja med ännu mer grundläggande instruktioner, även om det idag funkade lite bättre då jag red tio minuter före ryttaren och visade några av "mina knep" att hitta min häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Tänk på spännvidden mellan takt och tempo, beroende på storlek och gång på hästen

Visst är målet på alla hästar att kunna rida framåt för att få ett längre och mer framåtgripande steg och visst är balansen nyckeln till det men är man inte ryttare på proffsnivå som på nolltid kan sätta hästen i denna balans så tror iallfall jag att steg ett är att lära hästen vänta och på så sätt hitta balansen.
Hur långtid man behöver ägna åt steg ett kan variera väldigt, vissa hästar har en naturlig balans och då behöver man kanske inte tänka på det alls och en skicklig ryttare kan förmodligen sätta vilken häst som helst i balans bara genom att sätta sig på den, de flesta tillhör dock inte denna kategori varken hästar eller ryttare (speciellt inte ryttare skulla jag tro) och vill man trots det inte låta bli att försöka rida dressyr sår det ett antal minuter, timmar månader eller år. Naturligtvis är det viktigt att undvika att hamna i ridning med handbromsen i (vilket är lättare sagt än gjort ibland) men att bara rida framåt för att få hästen att länga steget och kliva på framåt är nog ännu mer dömt att misslyckas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 333
Senast: Mickizz
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 182
Senast: Mezcal
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 390
Senast: Raja
·
Dressyr Är hemma igen och känner mig en aning besviken, men mest förvirrad. I år igen. I år igen är bedömningen flummig. I år igen premieras...
2
Svar
26
· Visningar
4 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp