Tävla islandshäst bettlöst

Paulina

Trådstartare
Hej!

Jag har funderat på om min häst inte skulle gå mycket bra på bettlöst och tänkte därför höra om era erfarenheter när det gäller bettlöst på Islandshästar. Har ni tävlat med det och vilken modell isåfall? Vad är tillåtet och är det endast i mellanklass och uppåt? Alla tips, funderingar och erfarenheter upskattas! :)
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Jag har flera gånger behövt rida finalerna med bettlöst för att min häst tyvärr har en tendens att bita sig i munnen när hon blir allt för "taggad". (Det har blivit bättre sedan jag köpte henne för två år sedan - men händer fortfarande ibland.)

Jag har då ridit på hackamore, men ser bara detta som en nödlösning då jag inte upplever att det går att rida hästen till en ärlig samling från bakbenen på detta. Har många gånger diskuterat saken med min tränare, men hon hävdar att det tyvärr är den effekten hackamoret har på hästarna…

Har ingen erfarenhet av övriga bettlösa alternativ och hur dessa påverkar hästarna, så jag kommer att följa tråden med intresse!

(Som jag har förstått saken så är det hackamore och sidepull som är OK att tävla med enl FIPO. Man kan också få tillåtelse att rida bettlöst på Multibridle, men det är tydligen än så länge upp till huvuddomaren på resp tävling så det är ju mer en chansning.)
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Man måste söka dispens vad jag hört. Jag tävlar iofs inte men rider på bettlöst. Nöjer mig med en remontnosgrimma och tyglar i ringarna, på min äldre häst är det ingen skillnad, den yngre är inte lika van. Använder en bred "juste" nosgrimma. Upplever inte att det är något problem att rida hästen korrekt på det.

Hack känns väl skarpt och ingen jag väljer i första hand, sen kanske det funkar bra för vissa.
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Jag är också undrande kring att tävla i bettlöst. Har inte startat något än men drömmer om att göra det under nästa år. I nuläget är min pålle endast riden på bettlöst, sidpull/bittlessbirdle, bettet har jag bara hängt på vid några tillfällen men ser inget behov av det i nuläget..
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Bettlöst är tillåtet i öppen klass men inte i lätt. (Mellanklass finns det inget som heter).

Bäst är att höra med huvuddomaren innan eftersom vissa bettlösa kan klassas som "grimma", vilket fn inte är tillåtet. (om jag inte minns helt fel).

Jag funderar själv på att tävla på hackamore i vår, unghästen fungerar fint på det på hemmaplan!
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Pia A sa på tävlingsseminariet i början av nov att det kommer att bli tillåtet att tävla lätt klass med bettlöst. Det är då riktiga träns som kommer att vara tillåtna, alltså micklem, men inte hackamore eftersom de är hävstång. De lätta klasserna kommer också att heta övriga klasser. Hoppas att jag har uppfattat detta rätt, men antar att info kommer att komma ut! :)
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Någon som vet hur det går med bettlösa alternativen? är de OK att tävla på i lättklass nu?
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Man får rida på bettlöst -som är avsett för ridning (man får ex inte komma i repgrimma). Allt som har hävstång är inte tillåtet i lättklass & i den kategorin tillhör hackamore. Så ex hackamore endast tillåtet i öppenklass men sidepull är tillåtet i lättklass
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Så det enda bettlösa tränset som är tillåtet är sidepull? Var finner jag den informationen? Har letat som en galning i FIPO men hittar ingen bra information.
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Enligt mitt FIPO är inget bettlöst alternativ tillåtet i lättklass, men tydligen sitter andra på annan info. Men regeln är att det som står i FIPO är tillåtet, står inte ditt alternativ som sidepull så är det inte tillåtet. Ett sidepull kan ju ha olika namn och ändå vara ett sidepull.
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Så har jag uppfattat det också, att inget bettlöst är OK i lättklass. Kan detta ha ändrats i år? Jag mejlar SIF och frågar, blir inte klok på det ;)
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Enligt mitt FIPO är inget bettlöst alternativ tillåtet i lättklass, men tydligen sitter andra på annan info. Men regeln är att det som står i FIPO är tillåtet, står inte ditt alternativ som sidepull så är det inte tillåtet. Ett sidepull kan ju ha olika namn och ändå vara ett sidepull.

Det KOMMER ändras i år. Vi fick info på domarseminariet. Då kommer bettlösa TRÄNS (ej ex. repgrimma) utan hävstång vara ok i de klasser som nu klassas som lätta.

Ändringar inför vanligen 1 april, så innan dess kommer det komma info i tidning och på SIFs hemsida.
 
Sv: Tävla islandshäst bettlöst

Det blir att kika närmare på med de nya reglerna. Säkert står det tydligt vilka slags bettlösa träns som får användas och vilka som inte är tillåtna.
 

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 939
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Emiro
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 255
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp