tävla triangelmärkt häst?

V

v_NiniZ_v

Får man tävla en triangelmärkt häst i klubbnivåer/lätta klasser i hoppning eller dressyr, som blivit avställt från travet, och får därmed inte Tävlingspringa. galopp/trav/distans?

Tränar distansrundor här hemma annars ( 2-4 mil) . . så EGENTLIGEN skulle man lätt kunna tävla i det också, om hon inte hade varit triangelmärkt dvs.

men skadan är inte något allvarligt och inte något som kommer återuppstå vid hård träning. dvs kan hästen "hårdtränas" utan att skadan förvärras. den är helt läkt nu och är som vilket helt friskt ben som helst. Hoppat som högst med henne 1,40 , och har löshoppats 1,50 än så länge. men det blir högre alltmed hon lär sig och min höjdskräck avtar.. :angel:

Men som sagt. får man tävla lätta klasser / Klubbnivåer med en triangelmärkt häst som inte får SPRINGA?
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

en triangelmärkt häst ska inte tävlas.
det är det man väljer bort när man triangelmärker och får ut försäkringspengarna.

Visst finns det dom som håller till lättare klasser ändå.
Men det känns inte riktigt rätt heller tycker jag att ta ut försäkringspengarna för hästen o sen tävla den ändå.

o sen tycker jag inte man hopptränar en traingelmärkt häst på såna höjder. Det finns alltid en orsak till triangelmärkning.
förr eller senare dyker skadan upp igen.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Igentligen får du inte alls tävla med en triangelmärkt häst, inte ens små klubbtävlingar. Så länge det räknas som en tävling så få du inte delta med en triangelmärkt häst. Men sen finns det säkert endel som tävlar små klubb och träningstävlingar i alla fall, men det är inte tillåtet.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

att jag hopptränar med min häst var ej vad tråden handlar om, jag har hört med vet. om det är okej ! dessutom så är benet helt läkt och det finns inga spår kvar av skadan. Hon snodde in sig i eltråd och blev halt! hon älskar att hoppa och alla 4 håller för det.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

alltså det är inte något allvarligt ! från början var det så att hon snodde in sig i el tråd och blev halt, fick åka till djursjukhus och så vidare. Jag vet inte allt vad som hände för då fanns hon inte här! Men själva olyckshändlsen vet jag vad som hände.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Vill tillägga; det är ingen idé att ni tjatar om skadan då ni inte vet hur det ligger till. men som de festa här på buke så "vet ju alla bäst" :angel:
men det är min häst det handlar om och jag vet vad som är okej och vad som inte är okej. om skadan hade varit större så är det väl för 17 självklart att jag inte hoppar med den! :eek:

Men som sagt. jag känner till skadan och jag känner hästen - det gör inte ni!
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Träningstävlingar borde man får vara med i, det kan ju räknas som vilken banhoppningsträning som hellst och det är ju fritt fram att träna med hästen så mycket man vill, så länge hästen inte tar skada och mår bra!
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

jaha okej .. jag har nog aldrig hört talas om något sånt.. :angel:

vad är det?
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

en häst kan bara bli triangelmärkt om den fått en skada så den nästintill inte kunnat fortsätta vara användbar sedan. Sen kan vissa hästar faktiskt bli bättre, det är ingen omöjlighet.
Men den kommer alltid vara triangelmärk...av en orsak.
så är det bara.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Om skadan inte var allvarlig och bestående skulle hon inte triangelmärkts. Om detta gjorts ändå är det som sagt försäkringsbedrägeri.

En triangelmärkning är i alla fall gjord och då får hästen inte tävlas.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Är du säker på att hon är triangelmärkt? Att hon inte får fortsätta tävla inom trav kan bero på något annat...

travhästar är inte normalt (rätta mig om jag har fel) försäkrade så man får ut något vid ev. triangelmärkning.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Min första ponny blev triangelmärkt p.g.a. stora gallor. Då stod det i papprena vi fick hem att hon får tävlas på klubbtävlingar och träningstävlingar (Clear Round). Nu var det några år sedan så jag vet inte om det är ändrat men en häst kan bli triangelmärkt och sedan bra... det har hänt många gånger! Men är den då triangelmärkt får man ändå aldrig tävla den högre. Så mår din häst bra och din vet. försäkrar det så får du vad jag vet tävla klubb- och Clear Rounder. :banana:
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

citerar en text

"Triangelmärkt häst får inte tävla
Man kan även välja att låta hästen leva, även om den blivit utdömd. Då blir den triangelmärkt. Det betyder att hästägaren får ut en del av försäkringsbeloppet men att hästen aldrig får tävla mer. Eventuellt kan den promenadridas om veterinären ger ett sådant klartecken. - Sedan finns det ju också triangelmärkta hästar som efter lång tid blir bättre och ganska funktionsdugliga. Men märkningen gäller för alltid, de får ändå aldrig tävla mer, säger han"

citat från bla denna sida:
http://www.remont.se/article.asp?id=1541
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

helt säker! ;) vad jag vet är att hon inte får fortsätta i travet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 168
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 196
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
3 909
Senast: Lobelia
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 996
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp