Tak på foderhäck när man inte har hela rundbalar?

Ms_Antrop

Trådstartare
Vi har foderhäckar i hagarna till hästarna i stallet, två st i stål (dyyra att köpa) och en som stallägaren byggde åt oss när vi akut fick lov att göra en till hage pga av osämja mellan hästar.
Nu är det så att våran nya häst har börjat demolera den egenbyggda foderhäcken (som är av trä), han kliar sig på den osv... Den har tak, och det blir ju svårt att få det stadigt när han är så våldsam, så jag tänkte höra vad ni här tror; behöver man ha tak på foderhäcken när man inte fodrar med rundbal eller liknande?
Vi lägger ut höt till dan efter i foderhäckarna på kvällen, så det ligger alltså där över natten, och sen så länge det räcker på dan givetvis ;)

Funderar på om man bara ska ha som en låda att ha höt i istället, och ta bort taket.. Tror äbdå att det sitter så högt upp att det ändå regnar in på höt om det regnar eller snöar..
 
Sv: Tak på foderhäck när man inte har hela rundbalar?

Jag skulle nog lägga ut det på morgonen i såna fall om det var risk för nederbörd på natten. Men du får väl testa:)
 
Sv: Tak på foderhäck när man inte har hela rundbalar?

Jo, fast det är inte bara vi som släpper ut, och dom andra vill helst att allt hö ligger ute redan.. Eller ja, det vill jag också när jag släpper ut, räcker med att bära vatten och släppa ut hästar sådär tidigt på morgonen :grin:
Svårt för mig också att se till att ha utsläpp alla dagar det regnar ;)

Men jag tänkte på om det verkligen är så farligt om det blir blött över natten bara? Det blir det nog redan nu i och med att taket sitter så högt upp och det är helt öppet på sidorna.. Höt ligger ju aldrig i flera dagar, det brukar bara vara några strån kvar på kvällen när man lägger ut nytt.
 
Sv: Tak på foderhäck när man inte har hela rundbalar?

Med tanke på att folk med fånghästar rekommenderas blötlägga höet i minst 12h för att laka ur sockret, så lär väl inte en regnig natt vara så farligt ur ett hygieniskt perspektiv, men risken finns väl att vissa näringsämnen kan lakas ur. Viktigt är väl dock att det inte lämnas kvar en massa blöta hörester från dag till dag, men hästarna kanske inte får mer än att de städar noggrant på egen hand?
 
Sv: Tak på foderhäck när man inte har hela rundbalar?

Nej precis, det ligger inte en massa kvar, dom städar bort det bra själva :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp