W

WilhelminaP

Vad betyder det att hästen "taktar" när man rider ?
Vad gör ni åt det ? Hur agerar ni mot er häst ?
mvh
 
Sv: Taktar ?

När hästen småtravar med korta, korta steg i stället för att skritta vanligt.
Brukar bara sitta lugnt i sadeln. Eftersom hästen är lite uppstressad och på tårna gäller det att ryttaren är lugn. Kanske aktivera hästen med sidoförflyttningar ock liknande så att hästen får något annat att tänka på.
 
Sv: Taktar ?

om de inte är under igån/av skrittnig s brukar jag gå på volter å arbeta i form då min häst inte är lika hetsig under dressyr, de funkar iaf för mig
tästa dig fram till va du tycker bäst om å vad som funkar bäst för dig :)
 
Sv: Taktar ?

Han gör nästan bara så när jag rider ut... Men smart iaf :) Man kan ju försöka att gå i form ute också ! :)
Skall testa mig fram men jag vill inte göra fel så han blir ännu mer sån
 
Sv: Taktar ?

Om min häst taktar brukar jag ta tillbaks henne i skritt, ge lång tygel och försöka bevara skritten. Börjar hon takta igen gör jag om det.

Immer
 
Sv: Taktar ?

Min häst gör bara så ibland när jag rider ut och hon blir lite uppstressad av ngt. Jag sitter lugnt, har långa tyglar, pratar med henne och bryr mig inte så mkt om det. Det fungerar på henne.
 
Sv: Taktar ?

Min medryttarhäst är väldigt pigg på uteritter och då blir det en del taktande, på honom brukar det fungera att bara sitta lugnt, göra förhållningar och när han skrittar ett par steg gott om eftergift. Jag gör även halter, men bara med lätta hjälper hela tiden. Efter ett tag brukar han lugna sig och kunna skritta på längre tyglar igen.
På min förra var man tvungen att arbeta henne om hon började takta, annars spårade det lätt ur. Alltså lite sidvärts osv. i form. Henne gick det inte att göra halter eller ta i munnen när hon stressade upp sig, då studsade hon i galopp på stället.
 
Sv: Taktar ?

Ja min gör oxå så när hon har en stressad på tårna ser Många faror-dag. Bryter av den me o ta lite i ena tygeln så mycke som d behövs ibland er eller mindre tygeltag.Gör d för o slippa dra rakt bak då blir d hellre att hon spänner mot stelnar. Så gör jag även när hon inte lyssnar när jag vill sakta av i andra gångarter..
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
2
Svar
21
· Visningar
1 705
Senast: BornAgain
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
626
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter I takt med att Estelle blev äldre kom hon att få ett särskilt intresse för hästar - något som hon delar med moster Madeleine.
Svar
0
· Visningar
170
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är Ridsportförbundets mål efter siffror som visar att många känner rädsla för att agera när hästar missköts.
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp