Bukefalos 28 år!

Tandborstningsproblem

SprinkleOfStars

Trådstartare
Jag har absolut inte haft några problem med att borsta tänderna förut men de senaste månaderna har jag fått svårare och svårare att borsta tänderna längst in. Tandborsten får nämligen igång min kräkreflex så i bästa fall står jag och hulkar och drabbas av ett kraftigt illamående som även håller i sig ett tag efter att jag tagit ut tandborsten ur munnen. Har jag ätit eller druckit någon precis innan jag borstar tänderna är det helt kört, då kräks jag :crazy: :yuck:

Man kan ju ha det trevligare än att börja/avsluta dagen med att må illa och kräkas så som det är nu drar jag mig verkligen för varje tandborstning och tänderna längst in får sig bara en snabborstning i hopp om att jag inte ska hinna bli illamående och/eller spy.
Jag har försökt andas på olika sätt (bara genom munnen, bara genom näsan) och även inte andas alls för att se om det gör någon skillnad men icket :(

Jag tycker det börjar bli riktigt jobbigt och jag är rädd att jag ska få hål i tänderna längst in när jag inte kan borsta dem ordentligt så jag undrar om någon här har nåt tips på hur man kan få bukt med detta?
 
Kan det hjälpa att byta till mindre och mjukare tandborste? Klart det eskalerar när du blir rädd för känslan och inväntar den.
Sedan kan du alltid komplettera med fluorskölj för att minska risken för karies.
Alternativ kan också vara att kontakta tandhygienist.
 
En gång när jag hade något problem med tandborsten, minns inte exakt vad, så klippte jag av stråna så den blev "mindre". Annars brukade jag använda barntandborste, såna med fina djur på. :D
 
Spänner du tungan? Det bästa råd jag fått hos tandläkaren var att slappna av med tungan när något ska in i munnen. Jag brukade klökas när de hemska stora röntgenprylarna skulle in i munnen. Men så länge jag koncentrerar mig på att slappna av med tungan så fixar jag det!
 
Kanske prova en eltandborste? Då kan du ju hålla den stilla längst in i munnen, och på så vis undvika att råka få in den för långt och trigga kräkreflexen.
Jag är själv känslig i perioder, brukar försöka andas, och dricka en liten klunk vatten för att lugna ner det.
 
Jag är lite likadan, men det blir bättre om jag har en tandkräm som inte "löddrar" så mycket.
 
Jag har också eltandborste (oral-b) och kan absolut tänka mig att det kan spela roll. Borsthuvudena är ju så små och runda.
 
Jag blir likadan när jag är täppt i näsan. Det blir lite bättre om jag står böjd över handfatet. Skithemskt är det!
 
Har du bytt tandkräm eller tandborste?
Eftersom det är ett nytt problem så kan de kanske bero på nått sånt.
Jag kan få sånna reflexer med vissa tandkrämer så jag håller mig till en jag vet är ok nu.
 
Jag har absolut inte haft några problem med att borsta tänderna förut men de senaste månaderna har jag fått svårare och svårare att borsta tänderna längst in. Tandborsten får nämligen igång min kräkreflex så i bästa fall står jag och hulkar och drabbas av ett kraftigt illamående som även håller i sig ett tag efter att jag tagit ut tandborsten ur munnen. Har jag ätit eller druckit någon precis innan jag borstar tänderna är det helt kört, då kräks jag :crazy: :yuck:

Man kan ju ha det trevligare än att börja/avsluta dagen med att må illa och kräkas så som det är nu drar jag mig verkligen för varje tandborstning och tänderna längst in får sig bara en snabborstning i hopp om att jag inte ska hinna bli illamående och/eller spy.
Jag har försökt andas på olika sätt (bara genom munnen, bara genom näsan) och även inte andas alls för att se om det gör någon skillnad men icket :(

Jag tycker det börjar bli riktigt jobbigt och jag är rädd att jag ska få hål i tänderna längst in när jag inte kan borsta dem ordentligt så jag undrar om någon här har nåt tips på hur man kan få bukt med detta?
Hade själv en tråd om det för ett tag sen.
Jag spydde ofta när jag borstade tänderna:wtf: och gör det fortfarande emellanåt!
Dock bättre om jag har en "fräsch" tandkräm, dvs med stark mintsmak. Likaså om jag försöker tänka på annat, styra tankarna på väldigt neutrala saker som INTE rör tandborstningen...
Och nej, du är INTE ensam!
 
Spänner du tungan? Det bästa råd jag fått hos tandläkaren var att slappna av med tungan när något ska in i munnen. Jag brukade klökas när de hemska stora röntgenprylarna skulle in i munnen. Men så länge jag koncentrerar mig på att slappna av med tungan så fixar jag det!
Tack för det tipset, jag tränar tungan och provar och det stämmer ju!
 
Hade själv en tråd om det för ett tag sen.
Jag spydde ofta när jag borstade tänderna:wtf: och gör det fortfarande emellanåt!
Dock bättre om jag har en "fräsch" tandkräm, dvs med stark mintsmak. Likaså om jag försöker tänka på annat, styra tankarna på väldigt neutrala saker som INTE rör tandborstningen...
Och nej, du är INTE ensam!
Spännande! Jag får också kväljningar (och ibland mer) av att borsta tänderna. För mig blir det dock värre med tandkrämer som smakar mycket mint! O_o Jag använder numera bara Zendium, den smakar ganska milt och löddrar inte så mycket. Sen hjälper det massor med en eltandborste också! :) Har jag väl börjat få kväljningar så brukar jag ta lite vatten i handen och "badda" läpparna med, så brukar det kunna gå över.

Även om jag egentligen önskade att ingen behövde ha det här problemet, så känns det ändå bra på något sätt att det inte bara är jag som "är konstig". :(

/Lady_S
 
Tusen tack alla för råd och för att ni delat era erfarenheter :bow:
Jag har inte bytt varken tandborste (mer än till en ny av samma sort, men det gör jag med några veckors mellanrum så det är inget nytt) eller tandkräm. Om jag spänner tungan var faktiskt inget som jag överhuvudtaget tänkt på men nu när det nämndes så började jag tänka på det och ja jag drog automatiskt bak tungan lite och spände både den och käkarna så det blev något bättre när jag försökte slappna av och ha tungan framåt istället :). Har även testat att försöka distrahera mig medan jag borstar tänderna, lyssna på radio och tänka på låttexter (eller vad de pratar om), se på tv osv. för jag har märkt själv att det kan gå hyfsat bra att borsta tänderna längst in men så fort tankarna går till att jag just borstar tänderna så kommer kväljningar som ett brev på posten.
Eftersom ni var så många som tipsade om och verkade ha bra erfarenhet av eltandborste så införskaffade jag en sådan för några dagar sedan och nu har jag njutit av några kvällar och morgnar helt utan illamående. Eltandborste verkar fungera även här alltså :up:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 369
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Har precis samlat mod till att söka vård för min näsa. Jag GISSAR att jag har en sned nässkiljevägg, men jag vet inte. Hur som helst så...
Svar
7
· Visningar
2 353
Senast: Millicent
·
Kropp & Själ Mina tänder blev för några år sedan mer genomskinliga längst ut på framtänderna, främst i överkäken men även en del på underkäken. De är...
Svar
18
· Visningar
8 966
Senast: Saigon
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 427
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp