Tandtråden – tips för tänder som går sönder?

Wembley

Trådstartare
Lite vitsigt uttryckt med min startade tandtråd :D Men, jag har ett bekymmer. Mina tänder går sönder.. :( I huvudsak verkar det komma av att gamla amalgamfyllningar expanderar och emaljen sprängs. Har dock äv råkat ut för fraktur i en icke-lagad tand också. I förrfjol var jag hos tandläkaren 12 ggr inom loppet av 1 år p g a sönderbitna tänder. Har en tid inbokad sedan ett tag tillbaka för en rotfyllning av en kindtand, men i förrgår när jag äter müsli är det dags IGEN :eek: En annan kindtand går sönder, jag blir tokig. Har ni några bra tips eller idéer på vad man kan göra för att stärka tänderna? Är det fler än jag som har dessa problem, vad har ni gjort? Har haft bra tänder i många år, men de sista två-tre åren har verkligen allt inträffat från inflammerade tänder med tandvärk till frakturer.
 
Det första du måste göra är ju att gå till tandläkare och få det fixat. Det kan du liksom inte göra själv.
 
Det första du måste göra är ju att gå till tandläkare och få det fixat. Det kan du liksom inte göra själv.

Jag vet och tider är inbokade, men vill kolla om det är någon här som råkat ut för samma problem? Och har hittat någon lösning på problemet för att förebygga?
 
Jag har.
Och det enda som hjälpt är tandläkare som lagat och tandhygienist som hjälper till med förebyggande (jag har seriöst inte gjort annat än lagat hål senaste månaderna, varit hos tandläkare typ en gång i veckan...) slapp utdragning av trasig visdomstand (hon valde att laga den p.g.a mitt bettfel som gör att det är en större del av min tuggyta) och rotfyllning av något jag trodde var ett sådant problem "nejdå, det där lagar jag på ett kick!"
Det du kan göra nu är väl att se till att du håller rent.
En bra tandborste, Sensodyne tandkräm och Dentan fluorskölj + soft pics mellan tänderna är vad jag har blivit ordinerad.
Tyvärr slarvar jag ändå. Jag är hopplös :p

Har du medicinska orsaker till dåliga tänder kan du ju kolla om du har rätt till sjuktandvård, så kostar det som vanliga läkarbesök.

Ja just ja, bettskena glömde jag att föreslå. Tur att Linda gjorde det :D
 
Senast ändrad:
Jag har.
Och det enda som hjälpt är tandläkare som lagat och tandhygienist som hjälper till med förebyggande (jag har seriöst inte gjort annat än lagat hål senaste månaderna, varit hos tandläkare typ en gång i veckan...) slapp utdragning av trasig visdomstand (hon valde att laga den p.g.a mitt bettfel som gör att det är en större del av min tuggyta) och rotfyllning av något jag trodde var ett sådant problem "nejdå, det där lagar jag på ett kick!"
Det du kan göra nu är väl att se till att du håller rent.
En bra tandborste, Sensodyne tandkräm och Dentan fluorskölj + soft pics mellan tänderna är vad jag har blivit ordinerad.
Tyvärr slarvar jag ändå. Jag är hopplös :p

Har du medicinska orsaker till dåliga tänder kan du ju kolla om du har rätt till sjuktandvård, så kostar det som vanliga läkarbesök.

Ja just ja, bettskena glömde jag att föreslå. Tur att Linda gjorde det :D

Jag har inte extremt med hål och karies, tvärtom. Men tänderna spricker, det lossnar flisor större eller mindre. Inga medicinska orsaker och jag har tandvårdsförsäkring, men det känns ändå helt onödigt liksom och man kan ju reflektera över vad det kommer av? :confused: Tandläkaren är inte mitt favoritställe, har tandläkarskräck sedan tidigare.
 
Ingen aning, men frågade min sambo om han hört något och det har han inte. För visst borde det höras?

Nej det är inte alltid det hörs. Många pressar "bara" ihop tänderna men det ger samma skador. Fråga din tandläkare för det borde hen kunna se om du gör. Det gjorde iallafall min.
 
Man kan faktiskt gnissla tänder dagtid också utan att veta om det. Jag har haft bettskena pga slitskador och tycker inte att den hjälpte eller blev sliten alls, min fantastiska tandläkare (alla borde få gå till honom, nu blir han tyvärr pensionär..) frågade hur jag gjorde på dagarna och ta mig fan om jag inte kom på mig själv med att ofta bita ihop/trycka tänder, ffa på möten och när jag gör samma sak för länge (typ sitter vid datorn och skriver fre eftermiddag). Sen jag kom på det och slutade tycker jag mina tänder känns mer hållbara, nu har ju inte mina gått sönder påtagligt tidigare annat än enstaka flisa men de har kännts väldigt sköra och ofta lite "ömma".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp