Bukefalos 28 år!

Tapetsera köksluckor?

lady_vip

Trådstartare
Vi har ett kök där luckorna är orginal 1958, vilket innebär att vi får specialbeställa nya luckor om vi vill byta eftersom måtten är lite tjosanhejsan.

Köket fuskrenoverades ngn gång på 90-talet och det är så fuuuuuult! Luckorna lackades i ngn fisgrå, kaklet är också grått (tänk er pizzeria, med ett par dekotplattor), bänkskivan typ svart/grå-melerad och det enda som räddar hela altet är att golvet är ett vettigt snyggt pergogolv.

Eftersom badrummet är fruktanvärt så planerar vi att lägga all kraft på det först och främst, men jag blir så trött på detta fula kök! Så man kanske kunde fuskrenovera igen, fast lite snyggare..?

Luckorna i sig hade inte varit så illa om det inte hade varit för att det är ganska mycket skavanker på dem, en hel del repor och tom hål på nåt ställe... Tror ni att jag skulle kunna typ spackla, måla alla kanter och sen tapetsera alla luckor i ngn snygg tapet..? Kanske måste man lacka över allt, men kan det bli snyggt? Skulle försökt lura sambon att byta kaklet också, det är så liten yta att det kan inte kosta många spänn....

Tips! Tips! Kollade på wallies, men de täcker ju ändå inte skavankerna...
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Kan du inte slipa, spackla och sen måla dem bara? Låter bökigt och kanske inte jättesnyggt att tapetsera köksluckor.
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Ett tips annars är att lämna in luckorna för omlackering. Det är inte så våldsamt dyrt, men då får man ju en riktigt proffsig finish.
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Det är det förra lägenhetsinnehavaren gjorde, som inte ser alls bra ut... Men fixar de alla skavanker om jag lämnar in dem? Det är ju framförallt färgen som är fruktansvärt tråkig. Vad kan sånt kosta per lucka..?
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Min mamma sprayade om sina och det blev jättebra.

Annars tror jag tapetsering kan bli fräckt! Vad är det värsta som kan hända? Att det blir fult? Nä, våga prova! *hejar*
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Jag tror inte heller att det blir så fult, tänk att ha ett par luckor i ngn cool blommig tapet och resten i en enfärgad eller svagt mönstrad med samma huvudfärg. Hade ju iaf gett lite färg;)
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Ja precis. Och sen om fyra ar nar du trottnar kanske ni har rad att fixa pa nagot annat satt!
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Nackdelen är att tapeten brukar knorra upp sig i hörnen.
Spackla slipa och måla med Servalac helblank, lätt att hålla rent och håller bra. Byter man dessutom handtag blir det jättebra.
Lämna dem till en målare är också en möjlighet, har bekanta som gjort det och om jag inte minns fel så kostade 80:- per lucka för två år sedan.
 
Sv: Tapetsera köksluckor?

Jag målade om våra köksluckor för ett antal år sedan. Slipade och spacklade och sen rollade jag på en häftgrund. Efter det så slipade jag lite till lätt och sen använde jag en oljebaserad färg (tåligare) som jag rollade på med en skumgummiroller. Blev förvånad över hur jämt och bra resultatet faktiskt blev.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 675
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Årets renovering är bestämd, nu är det kökets tur. Och jag har hand om planeringen men behöver lite input känner jag. Kommer bilder på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 293
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp