Tappa muskler

A

Arbogamarre

Hur lång tid tar det innan en häst tappar muskler om den inte rids eller tränas?
 
Jag tycker det går ganska snabbt, speciellt om dom var välmusklade innan.
Var till en person för ett tag sedan och h*n har inte motionerat sin häst sedan i somras. Hästen var inte fin nu... :crazy: I våras var den väldigt välmusklad.
 
ja usch de går fort, min polla är sjuk nu. hon har stått nåra veckor nu, hon var bra musklad innan :), men nu så...usch :( börja om från början nu :mad: :(
 
Det är individuelt, men det verkar ha stor betydelse om man har trappat ner på träningen långsamt eller plötsligt ställt av. Min 23 åring är MKT sparsamt riden dom senaste åren (pga skador) men jag tycker han ser jättefin ut i kroppen ändå, dock så är han ju tjockare runt magen nu än när han var i tävlingskondis. Han har för det mesta gått skrittpromenader vid hand och lättare ridning nån gång i veckan.
 
Ja det har STOR betydelse, det har jag osså märkt. Ställer man av dom helt, så tappar nog dom flesta mkt på väldigt kort tid. Men hålls dom igång, om än bara nån gång i veckan, så är det inte säkert alla tappar alls. :)
 
Jag tycker det är väldigt individuellt. Dels tror jag det ligger lite genetiskt och dels beror det på hur tränad hästen var innan.
Jag har exempel på hästar som pga senskador fått stå på box i 4-5 månader och faktiskt sett rätt ok, (allt är relativt!) ut.
Hästar i toppkondition tappar mycket fort. Redan efter en vecka börjar man se skillnad, men dom har ju som sagt mycket att ta av.
Motionshästar brukar kunna klara sig längre, 3-4 veckor. Men som sagt, dom har ett annat utgångsläge.
Sedan kan ju en del hästar vara rätt duktiga på att motionera sig själva i hagen.
 
en liten sak jag har sett:

De muskler som byggt upp under lågintensiv träning såsom skritt,jogg klättring, skogsträning tappas inte lika snabbt som muskler som byggts under galopp, hoppning och intensivare träning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
956
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 000
Senast: aglaonema
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Ponylove
·
Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp