Maria_81

Trådstartare
Halloj!
Har en fråga, stallkompisens häst tappar framskon hela tiden. Söker jag på det så säger alla byt hovslagare men saken är den att samma hovslagare skor min häst som aldrig har tappat en sko. Vad kan hon göra för att slippa detta?
Det är ett varmblods sto, dom går i torra hagar och hon är lugn i hagen om inget extraordinärt händer vilket är väldigt sällan.
Vad hade ni gjort? Bytt hovis ändå eller finns det andra alternativ att testa innan?
Tacksam för svar. :D
 
Åtminstone prata med hovisen om varför det händer? Hovslagaren har ju sett hästen i fråga och skott den, vi andra kan bara komma med vilda gissningar.
 
Åtminstone prata med hovisen om varför det händer? Hovslagaren har ju sett hästen i fråga och skott den, vi andra kan bara komma med vilda gissningar.
Jo men vi har ju funderat och funderat oss tokiga runt detta, :banghead: så jag bara tänkte om nån hade några andra bra smarta ideer som man skulle kunna prova. :D
 
Det finns en hel del mindre åtgärder man kan göra, men det måste hovslagaren ifråga besluta om vad som ska göras eftersom det är hen som ser hästen och dess fötter.
En första fråga är - hur ser de tappade skorna ut? Raka, som att de bara ramlat loss, eller rejält krokiga?
 
Är det samma varje gång?

Min har tappat höger fram flera gånger efter varann och tredje gången ringde jag veterinär och hon är mycket riktigt inte fräsch i kroppen.
Det behöver mao inte nödvändigtvis ha med hovslagaren eller just hovarna att göra.
 
Halloj!
Har en fråga, stallkompisens häst tappar framskon hela tiden. Söker jag på det så säger alla byt hovslagare men saken är den att samma hovslagare skor min häst som aldrig har tappat en sko. Vad kan hon göra för att slippa detta?
Det är ett varmblods sto, dom går i torra hagar och hon är lugn i hagen om inget extraordinärt händer vilket är väldigt sällan.
Vad hade ni gjort? Bytt hovis ändå eller finns det andra alternativ att testa innan?
Tacksam för svar. :D

Varför de drar av sig skor finns det en del olika anledningar till.
Om de frekvent gör det trots att de skos "i tid" sas bör man absolut fråga sin hovis vad den tror det beror på.

Det kan vara så att man kan hjälpa hästen mer rent hovslagarmässigt.

Men vissa hästar kan också hjälpas väldigt av träning. Givetvis ska även de skos korrekt.
Men en del hästar har viss problematik med balans, kroppskontroll eller avlastar något i kroppen och blir därför mer benägna att trampa av sig skor än andra med samma hovis.

Fråga hovis om hästen verkar belasta snett på något vis.
Kolla med tränaren också om vad den anser i frågan.
Kanske kan man hjälpa hästen från båda håll.. :)
 
Varför de drar av sig skor finns det en del olika anledningar till.
Om de frekvent gör det trots att de skos "i tid" sas bör man absolut fråga sin hovis vad den tror det beror på.

Det kan vara så att man kan hjälpa hästen mer rent hovslagarmässigt.

Men vissa hästar kan också hjälpas väldigt av träning. Givetvis ska även de skos korrekt.
Men en del hästar har viss problematik med balans, kroppskontroll eller avlastar något i kroppen och blir därför mer benägna att trampa av sig skor än andra med samma hovis.

Fråga hovis om hästen verkar belasta snett på något vis.
Kolla med tränaren också om vad den anser i frågan.
Kanske kan man hjälpa hästen från båda håll.. :)
 
Tack för svar! :) Hon får prata ihop sig med hovis och se om dom kan komma på någon bra lösning. För att svara på hur tappskon ser ut så är den avtrampad, hon trampar på sig bakifrån så skon är alldeles krokig. :crazy:
 
Det är ju så här, att även hästens fysiska förutsättningar bidrar starkt till om skorna ska sitta kvar eller inte, en häst som har något fysiskt problem trampar ofta av sig sina skor. En häst som är obalanserad, trampar också av sig sina skor. Vi hade en period om 9 månader då det alltid fanns en eller två skor som rök under en sko period, jag starta sessionen med att kolla upp hästen med hjälp av veterinär, därefter kollades han i rygg och övriga kroppen men inget problem fanns att finna. I hans fall handlade det om obalans och brist på muskler. Han var ung, byggde på isg som han skulle, hittade sin balans och numera finns inte det problemet. Uppstår det att en sko far iväg, sker det i slutet av skoperioden, kanske för att han har växt mer än beräknat.
 
Även om man har en bra hovslagare kan hästen tappa skor, men gör den det väldigt regelbundet borde en duktig hovslagaren kunna göra små förändringar som gör att skon sitter lite bättre.
Tyvärr är det lätt så att man kommer in i en ond cirkel där hoven går sönder mer och mer för varje sko den tappar. Om ni har förtroende för er hovslagare skulle jag nog inte bytt.

ett "lätt" sätt att minska risken är att börja använda boots. jag föredrar de "helgjutna" som man trär på då de är svårare för hästarna att trampa av sig. Viktigt är ju att man dagligen tar av och gör rent.
 
Det är ju så här, att även hästens fysiska förutsättningar bidrar starkt till om skorna ska sitta kvar eller inte, en häst som har något fysiskt problem trampar ofta av sig sina skor. En häst som är obalanserad, trampar också av sig sina skor. Vi hade en period om 9 månader då det alltid fanns en eller två skor som rök under en sko period, jag starta sessionen med att kolla upp hästen med hjälp av veterinär, därefter kollades han i rygg och övriga kroppen men inget problem fanns att finna. I hans fall handlade det om obalans och brist på muskler. Han var ung, byggde på isg som han skulle, hittade sin balans och numera finns inte det problemet. Uppstår det att en sko far iväg, sker det i slutet av skoperioden, kanske för att han har växt mer än beräknat.
Ja hon är omusklad, det ska det bli ändring på nu då tjejen ska komma igång på riktigt med sin ridning igen. Då kanske det minskar åtminstone. :D
 
Även om man har en bra hovslagare kan hästen tappa skor, men gör den det väldigt regelbundet borde en duktig hovslagaren kunna göra små förändringar som gör att skon sitter lite bättre.
Tyvärr är det lätt så att man kommer in i en ond cirkel där hoven går sönder mer och mer för varje sko den tappar. Om ni har förtroende för er hovslagare skulle jag nog inte bytt.

ett "lätt" sätt att minska risken är att börja använda boots. jag föredrar de "helgjutna" som man trär på då de är svårare för hästarna att trampa av sig. Viktigt är ju att man dagligen tar av och gör rent.
Ja vi var lite inne på att ha på henne boots även ute i hagen för att åtminstone minimera risken för både balltramp och avtrampning av skon. Hon är ganska inåt tåad fram, kan det också orsaka nåt tro? :confused:
 
Ja vi var lite inne på att ha på henne boots även ute i hagen för att åtminstone minimera risken för både balltramp och avtrampning av skon. Hon är ganska inåt tåad fram, kan det också orsaka nåt tro? :confused:
Det är också en fysisk förutsättning och tänkbar orsak.
 

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 472
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
22 999
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Utrustning Blir galen! Min gamla pannlampa gav upp efter många års trogen tjänst och jag tänkte passa på att försöka hitta en som funkar bättre för...
2
Svar
29
· Visningar
1 914
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp