Tar varken bett eller skänkel .. tips ?

juliamainkvist

Trådstartare
Hej ! jag har ett stort problem med mitt 9-åriga halvblod sto, hon är en känslig dam men hon tar varken bett eller skänkel ! Hon håller inte i bettet eller söker sig framåt-neråt vilket gör att hon är svårt att få en stabil form på och jobba med (rider på nova-bett). Hon tar heller inte skänkeln, när jag håller om och trycker på när jag håller i tygeln blir hon nästan bara mer stressad och tillslut står hon bara på stället och galopperar och studsar och vi kommer ingenstans, främst är det i skritten.. Hon har en känslig rygg men är nu frisk i hela kroppen !
Tacksam för alla svar och tips / Julia
 
Hej ! jag har ett stort problem med mitt 9-åriga halvblod sto, hon är en känslig dam men hon tar varken bett eller skänkel ! Hon håller inte i bettet eller söker sig framåt-neråt vilket gör att hon är svårt att få en stabil form på och jobba med (rider på nova-bett). Hon tar heller inte skänkeln, när jag håller om och trycker på när jag håller i tygeln blir hon nästan bara mer stressad och tillslut står hon bara på stället och galopperar och studsar och vi kommer ingenstans, främst är det i skritten.. Hon har en känslig rygg men är nu frisk i hela kroppen !
Tacksam för alla svar och tips / Julia

Låter som en känslig häst som dessutom inte är korrekt skolad.
Dvs rid in den på nytt och börja om i skolningen, förutsatt att den är frisk.
 
Säger som @tuaphua. Sen skulle jag även tipsa dig om att kanske rida 1-2 gånger för en tränare som får analysera och hjälpa dig lite på traven. Min unghäst var liiiite skänkeldöv till en början men efter en 30 minuters lektion vart han som nästan kittlig för skänkeln. ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 946
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 387
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
719
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp