Bettdjungeln, Nya idéer sökes

Diabetikern

Trådstartare
Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda.

Dagsläget 2 -delat. Tredelade bett trivs hon inte alls med så det är ingen ide.
Rakt novabett fungerar enbart om vi ska vara i skogen/markarbete. Problemet kommer på lite höjder i hoppningen. Hästen blir sjukt taggad och glömmer av ryttaren å ryggen så nu behöver jag tips på olika bett att prova.

De vi testat är som inte "fungerade" är tredelat, raka, pelham, kimblewick (stavning?) 2-delat med kopparrullar vilket fungerade ett tag tills hon blev starkare i kroppen. Hackamore - Gillade hackamoret men hon blev åt skogen för stark och jag fick inte stopp,

Går bra i allt markarbete och hinder upp till 1m efter det så laddar hon. ibland släpper hon bettet helt, slår med huvudet och bara studsar innan vi kommer framåt mot hindret andra gånger tar hon bettet och säger håll i dig matte nu kör vi.

Som sagt 99% utav betten fungerar på markarbete, dressyr, skogsridning men i hoppningen laddar hon för kung och fosterland.

Känslig dam med mycket humör så man märker snabbt när hon inte är nöjd.

Alla tips mottages tacksamt känner att jag har dålig koll på de olika betten och dess inverkan. Har ett flippanbett på fuxdamen tänkte at när mina revben är ok ska jag prova detta också men fuxdamen och denna är 2 helt olika gällande styrka/hur de tar bettet så tror inte det kommer fungera.
 
Kombinationsbett ? -både tryck över näsan och bett i munnen, antingen rent sammanlänkat kombinationsbett eller en egen variant med ett separat hack och separat bett, som två delar med två tyglar. Då är det lätt att koppla in den "del" du behöver då och då.
Kandar - även där kan du reglera styrkan helt och hållet, antingen bara rida på bridongen eller plocka upp stångtyglen ngt vid behov
 
Har fått tag i ett kombinationsbett (fått låna tack snälla vänner) ett mad rakt gummibett och ett med 2-delat gummi. Även ett tredelat men det är inte aktuellt då hon inte gillar tredelade alls.

Vet du vilken skillnad det har om det är rakt eller 2-delat?

Tack för tips @carlssonpataket :)
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 072
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vi har en shettis som min 8-åriga dotter börjat rida lite mera på nu. Tidigare har det varit väldigt sporadiskt men nu har intresset...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: tinjan
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp