Bukefalos 28 år!

Taur Spider vs ST island

Lella

Trådstartare
Ja, som sagt sitter jag i sadelbytartankar just nu och har gjort det länge. Nu har det fastnat mellan dessa två, Taur Spider har vad jag vill ha i knästöd och sadelgjordsfästen, men ST island i "bommen". Jag har rätt så brett mellan sittbenen och vill ha en sadel med brett säte och det har båda (vad jag förstått). Det är främst hästens upplevelse av sadeln och sadelns läge och om den hålls stilla jag oroar mig för. Det går heller inte med hurudana sadlar som helst, då det inte är en islandshäst jag har utan en töltande travare, och ryggen på henne är "aningen" rakare än på den genomsnittliga islandshästen. Så har ni tankar och erfarenheter, vilket är för och emot med de båda sadlarna?
 
Spontat så är Islandshästmodellerna är främst byggda för att passa islandshästar och kanske inte travare som ofta har en annan kropps form. Det kan bli svårt att hitta en passande islandshästsadel utan du kanske ska snegla på dressyrmodeller.
 
Därför har jag börjat titta på StarTrekk och Hidalgo nu i stället, har redan en ST vilken jag tycker om väldigt mycket, men det är en Española. Vill åt det flata sätet som islandssadlarna ofta har och som kan vara svårt att hitta bland dressyrsadlarna :banghead:
 
Spontat så är Islandshästmodellerna är främst byggda för att passa islandshästar och kanske inte travare som ofta har en annan kropps form. Det kan bli svårt att hitta en passande islandshästsadel utan du kanske ska snegla på dressyrmodeller.

Travare har annars en mkt lik rygg som islandshästarna..
Oftast ingen manke bred rygg och inte helt ovanligt att dom är överbyggda.
Så skulle lätt reka att man kan kolla igenom lite islandshästsadlar om man har en häst som ovanstående=) dagens dressyrsadlar är gjorda oftast för dagens sportiga hbl hästar. Men höga mankar inte så breda och högställda.
Vi med hästar som är tvärtom har svårt att hitta sadlar, jag har hållt på i 7 år och inte hittat en som passar än.. men hoppet är det sista som överger en=)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
2 928
Senast: Rimfaxe
·
Islandshäst Jag undrar precis det som rubriken anger: hur mycket utrymme har en ST Island för hästens manke? Jag har en töltande travare och skulle...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: Lella
·
Islandshäst Jag har blivit med islandshäst för någon månad sedan, problemet är att jag inte har nån sadel som funkar riktigt. Jag fick Börjes...
Svar
1
· Visningar
1 595
Senast: Boj
·
Utrustning Nu känner jag att jag verkligen behöver lite hjälp på sadelfronten... Har nu en Prestige Venus D som ligger väldigt bra på hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 417
Senast: Muninn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp