Tik biter valpar efter kejsarsnitt

Double_a

Trådstartare
Hej!

Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra kejsarsnitt. Alla överlevde!

Vi har nu kommit hem och min tik blir väldigt stressad av valparna, när de kryper mot henne morrar hon och tillslut hög hon mot en. Hon hässjar konstant.

Vi har lyckats dia genom att en person håller om huvudet försiktigt, till slut slappnar hon av och slutar hässja, det är enda gången.

Hon blir väldigt stressad när de låter, det är som att hon vet att hon borde göra någonting men är för rädd.

Vad kan jag göra? Ska jag hålla dem i sär några dagar (med värmekälla såklart) och bara låta dem ses i kontrollerade former när de diar? Kommer hon kunna vänja sig eller är det kört?

De ligger nu i en mindre låda inutå valplådan, så att de inte kan krypa mot henne, men att hon kan närma sig om hon vill.

Hur länge är en hund så kraftigt påverkad efter kejsarsnitt? Vi har varit hemma några timmar, tycker inte hon lugnat ner sig alls, skakar och hässjar.

Tacksam för svar :heart
 
Grattis till valparna!
Ojoj, vilken pärs! Tror dock att det kommer bli bra.
Dels blev förlossningen "avbruten" på ett sätt som hennes instinkter, hormonstatus mm inte "känner igen" och dels kanske hon fortfarande är påverkad av de läkemedel som hon fick in i sitt system iom OP.
Jag har ej vart i denna situation men om hon t.o.m kan bita mot dem så skulle jag skulle låta henne få iaf 1-2 timmars paus från valparna. Att ni värmer och matar dem åtminstone en omgång men ändå också pressar fram lite mjölk från henne (som ni kan använda ev med getmjölk eller ersättning som komplement) och sedan provar försiktigt igen. Det är kanske krångligt att pressa fram och fånga upp mjölk, men själva grejen att det pressas fram en del mjölk stimulerar inte bara mjölkproduktionen utan också att hon hormonellt hamnar i vad tikar brukar hamna i när de fått valpar, dvs en dragning till att vilja ta hand om sina valpar.
Och bli inte orolig om de inte äter jättemycket dessa första timmar. Det är inte alltid det blir jättestora mängder de första timmarna även i de fallen allt sker "som vanligt". Om ni matar så se till att valpen är varm innan så det ej blir krångel med matsmältningen bara.
Som sagt...är ganska övertygad om att det snart kommer fungera igen. Hon har gått igenom något som pressat och förvirrat henne och behöver nog bara få "komma ikapp".
Lycka till!
 
Hur länge är en hund så kraftigt påverkad efter kejsarsnitt? Vi har varit hemma några timmar, tycker inte hon lugnat ner sig alls, skakar och hässjar.

Tacksam för svar :heart
Jag har ingen erfarenhet av avel eller kejsarsnitt men min tik har opererats flera gånger och jag upplever henne personlighetsförändrad åtminstone resten av dagen, ibland även över natten. Hon går inte att lämna ensam, piper, skakar, hässjar och är allmänt orolig. Normalt är hon en väldigt lugn och stabil hund.
 
Hej!

Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra kejsarsnitt. Alla överlevde!

Vi har nu kommit hem och min tik blir väldigt stressad av valparna, när de kryper mot henne morrar hon och tillslut hög hon mot en. Hon hässjar konstant.

Vi har lyckats dia genom att en person håller om huvudet försiktigt, till slut slappnar hon av och slutar hässja, det är enda gången.

Hon blir väldigt stressad när de låter, det är som att hon vet att hon borde göra någonting men är för rädd.

Vad kan jag göra? Ska jag hålla dem i sär några dagar (med värmekälla såklart) och bara låta dem ses i kontrollerade former när de diar? Kommer hon kunna vänja sig eller är det kört?

De ligger nu i en mindre låda inutå valplådan, så att de inte kan krypa mot henne, men att hon kan närma sig om hon vill.

Hur länge är en hund så kraftigt påverkad efter kejsarsnitt? Vi har varit hemma några timmar, tycker inte hon lugnat ner sig alls, skakar och hässjar.

Tacksam för svar :heart
Munkorg de första 1-2 dagarna, sen brukar tiken lugna sig.
 
En av mina snittade tikar (mops) tog det ca 2 dygn för innan hon tog till sig valparna och nästan 3 innan hon städade dom, efter det flöt det på som en dans.
Dock togs hon ur avel pga snittet.
 
Något bättre nu på morgonen, men kvällen och natten var riktigt jobbig. Hon har fortfarande knappt sovit någonting, hela natten låg hon i sängen och skakade och var alldeles stissig, men såg hur desperat hon var efter sömn. Somnade någon timme nu på morgonen. Idag har hon vågat slicka på valparna och vi har diat flera gånger under uppsyn utan att hon försökt bita dem.

Hon flämtar fortfarande väldigt mycket, och vill inte gärna att jag lämnar henne ensam i mer än typ 10 sekunder, men det kanske är normalt? Stressar lätt upp sig över minsta lilla, hon som brukar vara super chill.
 
Det finns tikar som kan bli lite knäppa även utan kejsarsnitt första dygnet/dygnen innan poletten trillar ner. Har haft en tik som vid första kullen började morra och kunde nypa till valpar som kröp över henne framben. Fick vaka första 2 dygnen, sen försvann det beteendet och hon blev en supermorsa.
Kan tänka mig att efter ett kejsarsnitt och ingen förlossning med allt vad det innebär ger ännu mer förvirring mm, så munkorg som Maliby_Stacy nämner (munkorg där tungan kommer ut, men inte kan nypas/bitas - alltså inte bara en tygstrut). Mycket beröm när valparna diar och mycket stöd. troligtvis kommer det under närmaste dagarna lugna ner sig när tiken väl kickat igång i hormoner.
 
Det finns tikar som kan bli lite knäppa även utan kejsarsnitt första dygnet/dygnen innan poletten trillar ner. Har haft en tik som vid första kullen började morra och kunde nypa till valpar som kröp över henne framben. Fick vaka första 2 dygnen, sen försvann det beteendet och hon blev en supermorsa.
Kan tänka mig att efter ett kejsarsnitt och ingen förlossning med allt vad det innebär ger ännu mer förvirring mm, så munkorg som Maliby_Stacy nämner (munkorg där tungan kommer ut, men inte kan nypas/bitas - alltså inte bara en tygstrut). Mycket beröm när valparna diar och mycket stöd. troligtvis kommer det under närmaste dagarna lugna ner sig när tiken väl kickat igång i hormoner.
Oj, jisses har aldrig vart med om något liknande. Men skulle det hända och jag ville avla på den kullen skulle jag inte välja en tikvalp i första hand. Den största faktorn är nog inte ärftlig och den största faktorn är nog heller inte ev miljöpåverkan av händelserna, , men OM man har valet skulle man kanske satsa på en hane (eller hanar) som ambassadör för kommande generation.
 
Oj, jisses har aldrig vart med om något liknande. Men skulle det hända och jag ville avla på den kullen skulle jag inte välja en tikvalp i första hand. Den största faktorn är nog inte ärftlig och den största faktorn är nog heller inte ev miljöpåverkan av händelserna, , men OM man har valet skulle man kanske satsa på en hane (eller hanar) som ambassadör för kommande generation.
Hanar nedärver också förlossningsrelaterade problem till sina döttrar. Kollar alltid i farmor ordentligt när jag väljer avelstik
 
Hanar nedärver också förlossningsrelaterade problem till sina döttrar. Kollar alltid i farmor ordentligt när jag väljer avelstik
Ja, men de har ju bara en X-kromosom så det borde bli i lägre frekvens?
Vet du vart en kan läsa om sådant. ex om det finns tikegenskaper som man lyckas identifiera om det sitter på X-kromosomen eller i mitokondrie-DNA?
 
Ja, men de har ju bara en X-kromosom så det borde bli i lägre frekvens?
Vet du vart en kan läsa om sådant. ex om det finns tikegenskaper som man lyckas identifiera om det sitter på X-kromosomen eller i mitokondrie-DNA?
Det är nog flera gener och inte säkert det sitter på x kromosomen . Så funkar inte DNA. På kor har de mjölkindex på tjurar. Tror inte det finns motsvarande statistiska underlag på hund.
Dessutom ärver honor en x från mamman och en från pappan, alltså är båda lika viktiga. X kromosomer kommer från farmor. Tiken har en gen sin farmor och en från mormor. Så det blir nästan viktigare för hanen.
 
Det är nog flera gener och inte säkert det sitter på x kromosomen . Så funkar inte DNA. På kor har de mjölkindex på tjurar. Tror inte det finns motsvarande statistiska underlag på hund.
Dessutom ärver honor en x från mamman och en från pappan, alltså är båda lika viktiga. X kromosomer kommer från farmor. Tiken har en gen sin farmor och en från mormor. Så det blir nästan viktigare för hanen.

DET vet jag. Jag undrar mer vart man kan läsa om det och om man spårat några av de egenskaperna till mitokondrie-DNA.
 
DET vet jag. Jag undrar mer vart man kan läsa om det och om man spårat några av de egenskaperna till mitokondrie-DNA.
Moderskapsgenen ;) den finns nog inte. Men du kan söka på Google scholar efter mitocondrie and canine och se vad som kommer fram.
Men det jag ville ha fram att söner påverkar framtida födslar. Går själv runt med föda barn becken från pappas familj, tyvärr utan nytta eftersom jag inte vill ha barn.
 
Moderskapsgenen ;) den finns nog inte. Men du kan söka på Google scholar efter mitocondrie and canine och se vad som kommer fram.
Men det jag ville ha fram att söner påverkar framtida födslar. Går själv runt med föda barn becken från pappas familj, tyvärr utan nytta eftersom jag inte vill ha barn.

Framgick det inte att jag redan förstår att det inte finns en sådan gen`?
 
Oj, jisses har aldrig vart med om något liknande. Men skulle det hända och jag ville avla på den kullen skulle jag inte välja en tikvalp i första hand. Den största faktorn är nog inte ärftlig och den största faktorn är nog heller inte ev miljöpåverkan av händelserna, , men OM man har valet skulle man kanske satsa på en hane (eller hanar) som ambassadör för kommande generation.
Dotter har gått i avel efter henne och inga problem alls med moderskänslor från start :) Har en dotterdotter efter henne som nu väntar sin första kull. Enda skillnaden med dessa två och tiken jag berättade om är att dom vuxit upp och hört och haft valpar omkring sig och varit med och fostrat smått. Har även en son efter henne hemma (min älskade Skalman snart 7 år).
Det är nog inte alls helt ovanligt att förstagångsmorsor kan vara lite överraskade och knepiga, även om detta var min första som varit det. Sen kan tikar reagera på olika sätt. Detta var en rätt tuff tik med en del åsikter och det blev väl lite knepigt innan poletten trillade ner helt att valparna inte fattade vad hon sa direkt (hon försökte ju få dom flytta på sig med muttrande, vilket dom givetvis inte fattade som nyfödda). Inga problem efter det och blev en fantastisk mamma som både gav kärlek, lekte, tröstade, delade på ungarna vid bråk osv. Har många häftiga filmer på henne med hennes valpar. Nästkommande två kullar inga problem alls, utan det var just första kullen och typ 2 första dygnen som var lite knepiga med just detta när dom kröp över frambenen på henne. Det gav sig sen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 817
Senast: Nota
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 679
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 815
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp