Tikar som behöver komma överens

Bolo

Trådstartare
Hej, vi har två tikar - mor och dotter.

Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på helgerna.
Nu står vi inför en situation där vi bara kommer ha dessa två kvar vilket innebär att de måste funka ihop inne. Maktbalansen är osäker, stundtals funkar de jättebra och leker ihop och stundtals ryker de ihop. Inte på liv och död, än, men det blir ändå jobbigt och man kan inte slappna av.

Idag tyckte jag mig upptäcka att det är jag som är resursen de kommer ihop sig om.
Inte så konstigt kanske, när jag kommer på fre vankas det torkade kalkonhalsar och långa roliga promenader. Men unghunden är mattes och gammeltiken husses hund så trodde att det skulle funka bäst om vi uppmärksammar resp hund mest så de har en klar tillhörighet. Men det verkar inte funka så fullt ut.
Är det någon som har nåt tips på hur vi kan få det att funka?
Ska jag ta ett steg tillbaka med gammelhunden och skippa godis och roliga promenader med henne så jag blir mer ointressant? Det jag provat hittills är att sära dem bestämt och det hjälper för stunden men inte i längden.

Nån som har ngt tips?
 
Om de bara ryker ihop när du kommer som "roliga matte med godsaker", varför inte sluta med godsakerna och sen kan ju kanske husse aktivera dem nån gång ibland i samma stil som du gör, när du inte är där?

Då blir det inte så stor skillnad i deras liv beroende på om du är där eller inte och mindre risk för krångel hundarna sinsemellan.

Personligen skulle jag aldrig idas krångla med att ha hundar som inte kommer överens, så hade jag inte kommit till rätta med vad som orsakar tjafs och löst problemet, så hade jag faktiskt omplacerat en.
Men det är ju jag det.
 
Hej, vi har två tikar - mor och dotter.

Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på helgerna.
Nu står vi inför en situation där vi bara kommer ha dessa två kvar vilket innebär att de måste funka ihop inne. Maktbalansen är osäker, stundtals funkar de jättebra och leker ihop och stundtals ryker de ihop. Inte på liv och död, än, men det blir ändå jobbigt och man kan inte slappna av.

Idag tyckte jag mig upptäcka att det är jag som är resursen de kommer ihop sig om.
Inte så konstigt kanske, när jag kommer på fre vankas det torkade kalkonhalsar och långa roliga promenader. Men unghunden är mattes och gammeltiken husses hund så trodde att det skulle funka bäst om vi uppmärksammar resp hund mest så de har en klar tillhörighet. Men det verkar inte funka så fullt ut.
Är det någon som har nåt tips på hur vi kan få det att funka?
Ska jag ta ett steg tillbaka med gammelhunden och skippa godis och roliga promenader med henne så jag blir mer ointressant? Det jag provat hittills är att sära dem bestämt och det hjälper för stunden men inte i längden.

Nån som har ngt tips?
Vi är noga med att bibehålla rangordning efter ålder. Så den äldsta tiken (som också i nuläget är mamma till de två yngre) alltid får mat först, hoppa i och ur bilen först osv sen är det mellan tikens tur och sist den yngsta. Vi har i alla år gjort så och vi har alltid haft fungerande flockar. Wachtelhundar som jagar regelbundet.
 
Som ovan. Jätteviktigt att du är uppmärksam på deras mimik när du är resursen och skickar iväg den hund som börjar "vakta". Jag har ofta godis i fickorna och tränat aktivt på att kunna ge alla fyra hundar belöning fast de andra är brevid men man ska ha stenkoll då och vara beredd på att kväva minsta tendens till konflikt.
Äldsta tiken får säga till de andra när hon vill vara ifred och jag hjälper henne MEN hon får inte lägga sig vid mig och vakta mig. Ingen av hundarna får nånsin tjafsa i närheten av mig, en stirrande blick, tillbakadragen läpp eller spänt uttryck innebär att man får gå iväg tills man har rätt inställning. Kommer man tillbaka med rätt attityd får man hänga med matte.
Övriga konflikter beror oftast på nånting, att de råkar hamna trångt, att nån dundrar in i en hund som ligger på sin plats och sover (vilket är förbjudet egentligen men unghundarna har inte alltid 100 koll) eller att de hittat nåt de vaktar för att vi missat att plocka undan leksak eller liknande.

Vaktar hundarna dig är det lätt att stävja upp genom att de helt sonika inte får vara nära dig om de inte uppför sig. Du kan ju också försöka se till att du inte är en sån big deal heller i början genom att inte hälsa översvallande utan ignorera tills hundarna lugnat sig och att endast ge godis när sinnesstämningen är lugn och avkopplad.

Sen så har mina tikar varit lite tjafsigare kring löpen för att sen vara bästisar däremellan. Det är som det är men det är em begränsad period och har gått bra att bara förekomma genom att de inte tex vistas i trånga utrymmen eller passager utan fått mer space.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 120
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Av ett o annat skäl står jag just nu inför sammanslagning av två mycket etablerade "hundfamiljer". Den ena bestående av mig och mina...
Svar
4
· Visningar
1 201
Senast: martha
·
H
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig fullkomligt som en idiot som gjort tvärtemot det jag hållt stenhårt på tills för några dagar...
Svar
16
· Visningar
3 283
Senast: Hjalti
·
Övr. Hund Hej, Jag har två st RR hanar, 3 respektive 6 år som självklart lever och bor med oss som familjemedlemmar. De har absolut inga problem...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp