Bukefalos 28 år!

Tilläggsregistrering?

Status
Stängd för vidare inlägg.

TheRedLightning

Trådstartare
Nu blir jag fundersam när jag sitter och läser på:
http://www.swb.org/registrering/hastpass/import
och
http://www.jordbruksverket.se/amnes...lerforhastpass.4.6a971bcf14fb6c2dfebbd4a.html

"Till följd av nya direktiv från EU kommer en ny version av Jordbruksverkets hästpassförordning att träda i kraft den 1 januari 2016.

Det gäller även hästar som kommit in i landet innan den 1 januari 2016.


Det innebär att samtliga hästar som ska befinna sig i landet i mer än 90 dagar ska vara tilläggsregistrerade i ett avelsförbund i Sverige, även om de har ett giltigt pass utfärdat i annat EU-land.

OBS! Den nya regeln gäller även tidigare importerade hästar samt svenskfödda hästar som har pass utfärdade av avelsförbund i utlandet."


Vad är det som egentligen gäller? Om man inte tilläggsregistrerar vad händer då? Så många nya frågor.
 
Vad är det som egentligen gäller? Om man inte tilläggsregistrerar vad händer då? Så många nya frågor.

Andra är säkert mer insatta då jag inte behöver tilläggsregistrera min, men såhär står det på Jordbruksverkets sida:

"Vad händer om hästen inte har pass eller om jag inte uppdaterar uppgifterna?
Det är länsstyrelsen som ansvarar för kontrollen av hästpass. Länsstyrelsen kan tvinga dig att skaffa pass åt din häst. De kan också uppmana dig att skicka in hästpasset för att uppdatera uppgifterna i passet. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.

Registrera din importerade häst i Sverige
Kravet på pass gäller även för importerade hästar. Har hästen ett pass utfärdat i EU ska du inte ansöka om ett nytt pass, däremot behöver du tilläggsregistrera din häst. Om du däremot importerar en häst från ett land utanför EU måste du ansöka om ett pass och registrera din häst inom 30 dagar. Detta gör du hos en avelsorganisation eller en organisation som får utfärda pass till hästdjur för avel och produktion. Din avelsorganisation eller passutfärdande organisation för hästdjur för avel och produktion kan informera dig om vad som gäller för just din häst."

Jag tolkar det som att alla hästar med utländska pass ska tilläggsregistreras i ett svenskt avelsförbund och att om så inte görs kan Länsstyrelsen tvinga fram det vid en kontroll (genom exv. vite).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter EU:s nya hästpassförordning börjar gälla från och med den 1 januari 2016. Den innebär bland annat alla hästar från ett annat EU-land som...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Gunnar
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 141
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 632
Senast: Blossi
·
Hästmänniskan Nu är det dags. Ska hämta hem min pålla i april var det tänkt, så jag surfade käckt in på SJV's hemsida för att lära mig alla...
Svar
10
· Visningar
1 452
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp