Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Smurfmodesty

Trådstartare
Jag är lite fundersam...

Har precis fått hem min nya häst, och hon äter endast hö (analyserat, men har inte fått värdena än), havre, betfor och mineraler.

Men hon behöver tillskott av selen (lite sånt i höt häruppe) E-vitamin, och biotin.

Fick tipset om att köpa Tokosel på apoteket, att det var mest prisvärt. Sen får jag isåfall ge biotin på sidan av.

Men jag funderade på tex Fibergis musli innehåller en del av dessa ämnen.
Hur mycket behöver dom få i sig per dag?
Vad blir billigast?
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

jag har förstått det som att det är ganska ovanligt att de har brist på biotin. Varför tror du att hästen har det?
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Eftersom hon har halvtaskiga hovar sa veterinären vid besiktningen att jag borde ge henne det.
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

OK vilket som blir billigast vet jag inte. Jag är inte insatt i olika foderblandningar. Men jag tror att det bästa för hovarna är ett bra grovfoder. Biotin hjälper bara om hästen verkligen har brist på det. Man lär inte märka ngn skillnad förånn efter flera månader. Jag har gett biotin till hästar och min erfarenhet av det är att det är dyrt! Det är kanske bättre att lägga pengarna på ett bättre foder i stället.

Min häst fick fång och hade hovsprickor. Jag bytte hovslagare, gav henne en hel del lusern och biotin. Jag tror inte att det var biotinet som gjorde henne bättre. Det slutade jag ganska snabbt med. Jag tror mer på hovslagaren och ett bra proteinfoder.

Men det är vad jag tror.
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Hej

Ja det är mycket möjligt att det är så.

Gav också min förra häst biotin och han hade aldrig problem med hovarna när jag hade han. Däremot har dom som köpte han väldiga problem med dom av någon anledning... Han verkar tappa skor på löpande band.

Jag kommer byta hovslagare iom köpet, min häst har också hovsprickor. I övrigt är hovarna i bra skick, inte torra eller så.

Det ska vara bra värden på höet, men som sagt har jag inte fått siffrorna ännu.

Men vet du ang selen och e-vitamin, hur mycket de bör få i sig per dag?
Det gäller ett halvblod på 17 år, ca 600 kg.
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Om det "bara" är hovsprickor så tror jag mest på bra hovslagare. Men det är min uppfattning.

selen lätt arbete 1,2 mg/dag normalt arbete 1,35 mg/dag
evitamin lätt arbete 960 IU normalt arbete 1080 IU

(efter tabeller NRC 600 kg häst)
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

finns ett tillskott som heter V.S.L och det innehåll e-vitamin, selen och lysin. steel joint är jättebra för hovar och sånt!
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Köp torsklevertran på lantmanna/odal eller va de heter där du bor
Jag köpte senast i april 5 liters dunk 199 kr
Pensla hovarna dagligen.. Luktar inte godis men är super för hovarna och kostar inte skjortan

Anna-Carin
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Innehåller inte mineralerna du ger selen? Vissa mineraler innehåller ju även vitaminer, alla Kraffts tex innehåller åtminstone E-vitamin, deras Röd innehåller dessutom biotin. :)
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

finns ett tillskott som heter V.S.L och det innehåll e-vitamin, selen och lysin. steel joint är jättebra för hovar och sånt!

Tyvärr så det enda den produkten täcker, eller är ens i närheten av att täcka vid rek dos är e-vitamin. Som Selen eller Lysintillskott är det bortkastade pengar. Gissar att det är billigare att köpa ren e-vitamin om det behövs tillskott på det. :)
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

ömm om hon får mineraler tror jag inte hon behöver mer selen, kolla på säcken vad det innehåller...
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Hon får Krafft Miner vit, och det ingår 15 mg / Kg selen där.
Så om jag räknar rätt så borde faktiskt det räcka med selen, om hon får 120 gr miner/dag?

Och E-vitamin är det ju också, 5000mg/kg,

Men varför tyckte hon då att jag skulle ge extra E-vitamin och selen?????
Nu blir jag förvirrad :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

hmm det blev ju billigt och bra ;)

Men jag blir lite förvånad, för hon jag pratade med litar jag på och vet vad hon pratar om...
Men inte mig emot om jag slipper hålla på att blanda flera olika tillskott.
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Om hästen behöver b-vitamin så är det bästa och billigaste du kan ge vanlig bakjäst.
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

hmm det blev ju billigt och bra ;)

Men jag blir lite förvånad, för hon jag pratade med litar jag på och vet vad hon pratar om...
Men inte mig emot om jag slipper hålla på att blanda flera olika tillskott.

Jag gissar att din vet. inte vet vad du ger för mineraler?

Endel mineraler innehåller inte tillräckligt av selen och då är tokosel det bästa man kan tillskotts fodra med.

Selen ska absolut inte överdoseras det är därför endel mineraler innehåller mindre, olika hö har ju olika innehåll av selen beroende på vart det är skördat.
 
Sv: Tillskott med E-vit, Biotin, Selen

Fast när det gällde selen och e-vitaminerna så var det min foderförsäljare som pratade om.
Missade att skriva det :)

Här i Jämtland är det väldigt lite selen i höet som jag har hört.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
608
Senast: MoonFriend
·
Foder & Strö Köpte protect vitamin e-selen idag till mitt dräktiga sto som är i 9månaden. I dagsläget äter hon hö (ej analyserat pga från olika...
2
Svar
30
· Visningar
4 954
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 453
Senast: poi123
·
Foder & Strö Vad ger ni för rena selentillskott, selen med e-vitamin respektive rena e-vitamintillskott? Behövs det senare ens? Är ni nöjda? Min...
2
Svar
39
· Visningar
8 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp