Tillstånd....

T

Tiboo

har nyligen köpt gård och ska snart bygga stall...hade tänkt att ha några inackoderingar då men hur är det igentligen?Måste man ha tillstånd av kommunen då?Är det något annat som måste göras?
Tackar för alla svar!
 
Sv: Tillstånd....

Använd sökfunktionen, finns många trädar inom ämnet redan.
Det är väll tillstånd, förprövning etc. som krävs. Har själv inte så stor koll men vet att ämnet varit uppe mkt tidigare, så sök!
 
Sv: Tillstånd....

Har du fler än 3 inackorderingar ska du ha ett sk § 16 tillstånd som du ansöker om hos miljökontoret i din kommun. Beroende på vilken övrig verksamhet som finns på gården behövs ev. andra tillstånd eller kontroller, men prata med miljökontoret om det så löser det sig.
 
Sv: Tillstånd....

Du kan ringa din kommun och höra, oftast har de en veterinär där du kan ställa alla frågor. Du ska få en förprövning först, där dom kollar ritningar osv. så allt stämmer för hästen. Sedan som föregående sa skicka in paragraf 16 den kan du bland annat från djurskyddsmyndigheten eller på kommunen.

Länsstyrelsen är underbara på det där :love:
 
Sv: Tillstånd....

Kommunen brukar inte ha någon veterinär, däremot har länsstyrelsen det, men det kanske var det du menade?
 
Sv: Tillstånd....

ajo precis.. inte så inne på de. pratade med djurinspektören (heter de så?) på kommunen..
 
Sv: Tillstånd....

Om du ska bygga för 5 hästar eller fler, så behövs förprövning. Ring länsstyrelsen och beställ hem blanketter och information.

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 332
Senast: Grizelda
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 228
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 845
Senast: __sofia__
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 527
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp