Problem med grannar nära stall och hage!

Första gången han ser dem lasta av timmer, men visst han har hört maskinen i skogen ett tag.
Shettisen är lika lugn hon.
 

Bifogade filer

  • 20231123_133922-COLLAGE.jpg
    20231123_133922-COLLAGE.jpg
    396,6 KB · Visningar: 184
Vi har järnvägen tre meter från staketet, och inflygning till (helikopter-)flygplatsen rakt över gården. Granngården kör igenom på fyrhjuling på den gemensamma vägen flera gånger om dagen. Hästarna är helt obekymrade. (Men det blir stor uppståndelse när en stackars fjolårsälg råkat irra sig in. :jawdrop:)

Det kan vara jobbigt med mycket ljud, men för hästarnas skull är det snarare väldigt skönt att de är vana vid och obekymrade om de flesta typer av fordon.
 
Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar.
Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och gränsen.
På baksidan av huset har de ett gammalt garage som ligger mitt emot hästarnas ligghall.
Där planerar de att bygga en verkstad/ garage där fordon kommer köra regelbundet och innebär buller och stök just där hästarna ska ha sin viloplats.
Och även när man gör iordning och de står uppbundna blir det ett störningsmoment och en säkerhetsrisk då bla mina barn gör iordning ponnyn där ligghallen är!
Hur stor chans är det att kunna vinna om man protesterar mot bygget just intill hagen/ligghallen?
Vet ju att hästägare sällan har något att säga till om, men alternativet är att vi måste flytta och byta både hem, stall, skola isf.😔
Det är nog ingen fara för hästarnas del, det är nog mer ni som stör er på ljudet än dom.
 
Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar.
Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och gränsen.
På baksidan av huset har de ett gammalt garage som ligger mitt emot hästarnas ligghall.
Där planerar de att bygga en verkstad/ garage där fordon kommer köra regelbundet och innebär buller och stök just där hästarna ska ha sin viloplats.
Och även när man gör iordning och de står uppbundna blir det ett störningsmoment och en säkerhetsrisk då bla mina barn gör iordning ponnyn där ligghallen är!
Hur stor chans är det att kunna vinna om man protesterar mot bygget just intill hagen/ligghallen?
Vet ju att hästägare sällan har något att säga till om, men alternativet är att vi måste flytta och byta både hem, stall, skola isf.😔
Minimal chans att få rätt, skulle jag säga, särskilt om ni som jag förstår det bor i ett planlagt område. Det är väl snarast så att det är ett undantag att få lov att ha hästar där, så jag skulle satsa på att hålla mig EXTREMT väl med grannarna i ett sånt läge.

Om det är en "vanlig" verkstad vi pratar om så handlar det väl om att det mellan t.ex. 07 och 16 kommer att vara en del personbilstrafik i mycket låg hastighet, jag kan inte se att det är varken speciellt störande för hästarna eller skulle utgöra en säkerhetsrisk? Hästar vänjer sig snabbt vid ljud som förekommer dagligen i deras närhet och förstår att de inte är farliga! En normal bilverkstad är ju för det mesta ingen särskilt högljudd verksamhet? Kan inte se varför ni skulle behöva flytta?
 
Har haft häst i ett stall där hagarna omslöt gården. Ägarens man tävlade i bilsport, så det var lastbilar som kom och åkte, provkörning av ett gäng bilar (alltså varvning), barn på fyrhjulingar, motorcross... Tror det inte var mycket som berörde de hästarna, inte ens när det kom nya till gården.
 
Har haft häst intill både 70 och 90 väg... Tung trafik då det är vägen mellan Södertälje och Nynäshamn, så all sorts trafik. Det ABSOLUT bästa sättet att få en häst 99% trafiksäker. De viftar inte ens på öronen när det dånar förbi vad som helst.
Förstår inte "rädslan" över att hästar kommer få "ljud" runt sig. Som många skriver är det allt annat än lugnt och tyst på en jordbruksfastighet. Och med tanke på att det är barn som ska hantera ponnysar/hästar är det ju ännu bättre att de redan är vana vid sånt så du vet att de kan släppas ut i trafiken utan att "freaka ut" om någon bil/moppe/traktor what ever kommer och skramlar...
 
De vänjer sig, jag har haft uthyrda garageplatser både som granne till lösdriftshallen och tvärs över den lilla stallplanen vid stallet. Hästarna älskade att stå och kolla på gubbarna som mekade bilar. Rätt praktiskt när jag sen behövde hjälp att kapa eller svetsa något som behövde lagas också 🙂

Däremot så störde jag mig själv enormt på fyrhjulingarna som barnen på gården åkte runt på utanför mitt fönster i timtal på helgerna när jag försökte sova efter nattpass😣
 
Under min uppväxt hade min pappa verkstad. Det kom nästan dagligen lastbilar med leveranser. Verkstaden låg vägg i vägg med stallet och precis intill hage och stallplan. Det var massor med mekaniska ljud, verktyg, slipar mm mm. Nya hästar var lite varse första veckan. Sen har det lugnt. De reagerade inte ens på kompressorn när den gick igång.

Så jag tror dina hästar vänjer sig, och att du har mycket mer att förlora på att bråka med grannen. För om han bråkar tillbaka är risken stor du måste flytta in hagen och därmed ligghallen längre in från tomtgränsen
 
Kan bara hålla med alla andra, mina hästar har varit helt obrydda av enorma grävmaskiner, plogbilen etc. Inte ens när jag sprängde bort sten för min ridbana brydde de sig.
 
Kan bara hålla med om de som beskriver att ju mer ljud desto bättre, det är mycket liv och rörelse där min tävlingshäst står och vare sa häst där är otroligt trafiksäker, jag välkomnar all form av miljöträning.
 
Jag hade verkligen inte oroat mig för det du beskriver. Mitt stall ligger typ mitt i ett industriområde med massa liv och rörelse och olika typer av fordon alldeles intill ena hagen. Därtill används vår ”ridbana” (en stor fd grus-fotbollsplan) även till lastbilsparkering så ibland får man rida lite slalom bland lastbilarna. :p
Är bara så tacksam för all gratis miljöträning och tryggheten i att ha sjukt trafiksäkra hästar. Att t.ex bli passerad av en långtradare under ridturen är totalt odramatiskt (men så kan de stunden efter flyga i luften av en ekorre istället :laugh:).

De verkar inte ha några problem med att ligga helt utslagna i hagen och vila. Enda gången de brukar lyfta på huvudet lite är de gånger när grannarna tappar en hel pall glasflaskor som går i kras på andra sidan staketet.
 

Bifogade filer

  • A197DEE1-505A-490C-A366-0A815333B429.jpeg
    A197DEE1-505A-490C-A366-0A815333B429.jpeg
    355,5 KB · Visningar: 77
Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar.
Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och gränsen.
På baksidan av huset har de ett gammalt garage som ligger mitt emot hästarnas ligghall.
Där planerar de att bygga en verkstad/ garage där fordon kommer köra regelbundet och innebär buller och stök just där hästarna ska ha sin viloplats.
Och även när man gör iordning och de står uppbundna blir det ett störningsmoment och en säkerhetsrisk då bla mina barn gör iordning ponnyn där ligghallen är!
Hur stor chans är det att kunna vinna om man protesterar mot bygget just intill hagen/ligghallen?
Vet ju att hästägare sällan har något att säga till om, men alternativet är att vi måste flytta och byta både hem, stall, skola isf.😔
Förstår absolut din oro men tror faktiskt inte att det behöver bli så stora problem. Våra hästar går i en lösdriftshage på ca 4 ha men väljer ofta, helt frivilligt, att ligga sova hela högen precis utanför bilskroten som ligger i hagens ena ände. Verksamheten som pågår där är minst sagt stökig emellanåt med alla slags fordon, maskiner och höga ljud. Hästarna verkar inte bry sig det minsta. Tänker snarare att de får gratis miljöträning av att vistas där. Till och med när brandkåren varit där och övat bilbränder :jawdrop: har de varit helt obrydda, och då har vi ändå en normalt sett ganska hispig ponny i flocken.

Tänker att det bästa i ett sånt här läge nog är att försöka bibehålla en god grannsämja och på så sätt hitta lösningar som funkar bra för alla parter istället för att försöka bråka/överklaga.
 
Haha - ja! Kan inte ens räkna gångerna jag sagt till cyklister jag mött när jag ridit "Hej, kan ni prata lite så han förstår att ni är människor och inte farliga?" :D
Jag har en häst som är åt det mer lättskrämda hållet, och jag har någon gång fått be grannen att säga något när vi mött henne när hon varit ute och gått i skogen med hunden - på långt avstånd märker min häst att något rör sig men uppfattar inte vad det är. Så nu, varenda gång grannen ser min häst, börjar hon direkt prata med henne - även om vi är vid ridhuset med annat folk i närheten, andra saker som rör sig etc. :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 216
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 050
Senast: __Stilett__
·
Hästmänniskan Har precis köpt ett litet hus på landet. Meningen var att jag skulle arrendera en hage med lada alldeles intill där jag skulle göra...
Svar
2
· Visningar
1 693
Senast: corzette
·
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp