Bukefalos 28 år!

Tips för hantering av sårskada

Plankton

Trådstartare
Hejsan, i måndags fastnade mitt sto i eltråden runt hagen ocg drog upp ett sår ca 5 cm långt och 7 mm brett. Såret sitter i hasvecket så det kunde inte sys. Det är som tur är inte speciellt djupt, har precis skurit igenom huden. Hon haltar inte i skritt men markerar lätt i trav. Hon har lätt för at svullna upp vid skada så benet är svullet men inte mer än "normalt". Har haft telefonkontakt med veterinär. Nu i början så sköljer jag med koksaltlösning, låter såret vara öppet på dagen (går i hage med snö och ett par minusgrader) och lindar, på vet.s inrådan, benet med spritomslag på natten (i 3 nätter). Min undran här är hur ni brukar göra när såret börjar torka upp och läka. Smörjer ni med något mjukgörande och i så fall vad? Tar gärna emot tips på hur ni hanterar sårskador på era hästar. Jag håller självfallet koll på temp och svulland för att kunna kontakta vet igen om det blir infektion eller lymfangit.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Jag blev rekomenderad tjärsalva alltså "hästsalva" då min häst blev skadad.
Detta skulle dock endast användas när det var en täckande skorpa på såret.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

tvål och vatten för att hålla det rent.

Mjukgörande salva när det torkat. T ex proteinsalva (själv är snål och använder helosan istället)
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Min häst får ofta (fråga mig inte hur hon lyckas) små sår på samma ställe som din. Såren brukar bli rätt torra när de läker och spricker lätt upp pga rörelse, då brukar jag smörja med Idomin (fet, vitaminsalva), tycker det funkar bra. Och så försöker jag klippa bort (med vanlig sax) lite päls runt om så det blir renare. Oparfymerad tvål och vatten eller koksaltlösning, och inte för mycket pillande i såret.

Jag lindar väldigt sällan sårskador och särskilt inte den här tiden på året då inte infektionsrisken är lika stor som på sommaren.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

brukar tvätta med jodopax, lägga i streptocillin vet. salva i såret och ett jodomslag på. min vet. säger att streptocillin (pencillin salva) och jod förstärker sin effekt då det används ihop.
sen använder jag bara salvan då såret börjar läka.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Jodopax förhindrar sårläkning och bör bara användas på riktigt fula och variga sår för att rengöra dem. Sen tvättas sår bäst med koksaltlösning eller vatten. Streptocillinsalva diskuteras det också om hur bra det är att dutta på i tid och otid. Dels slabbar du ju med antibiotika hela tiden och ökar antibiotikaresistensen och dels kan det faktiskt orsaka reaktioner i vävnaden om det används alltför flitigt. Men jag vet att det ofta rekommenderas.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Jag brukar tvätta med Lactacyd (stavas det så?! :confused: ) och ljummet vatten för att få bort smuts som blir utifrån. Skölja noggrant. Sen bara smörja in med någon fet salva för att det inte ska spricka om det blir för torrt. Men absolut hålla det öppet så det kan självläka och inte pilla för mycke med det och hålla på o använda massa olika krämer, rengöringsmedel.. Ja du vet.. Håll det så enkelt som möjligt..
Lycka till!
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

har använt streptocillin i 16 år nu, använde nebucitin tidigare, tycker det är det effektivaste som finns, naturligtvis används det inte i tid och otid, men den typen av sår hon beskrev hade jag behandlat så.
jag späder ju givetvis jodopaxen....2% lösning är bra till sårtvätt....
har sett sår som bara tvättats med kranvatten, vet du hur mkt. bakterier vanligt kranvatten inehåller..??
riktigt fula och variga sår brukar min vet. behandla.....
(då använder han inte jodopax)
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

hillevie skrev:
brukar tvätta med jodopax, lägga i streptocillin vet. salva i såret och ett jodomslag på. min vet. säger att streptocillin (pencillin salva) och jod förstärker sin effekt då det används ihop.
sen använder jag bara salvan då såret börjar läka.
Du ska inte använda jodopax vid så pass "ytliga" sår som din häst har fått eftersom det förstör hästens vävnader.
Vanlig koksaltlösning räcker, så läker sig såret av sig självt! Bara se till att det hålls rent och öppet, alltså inget förband om det inte behövs! (vill passa på att berätta att en häst i vårt stall fick blodförgiftning pga felaktig behandling) Rådgör med veterinär om du är osäker!
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

hillevie skrev:
har använt streptocillin i 16 år nu, använde nebucitin tidigare, tycker det är det effektivaste som finns, naturligtvis används det inte i tid och otid, men den typen av sår hon beskrev hade jag behandlat så.
jag späder ju givetvis jodopaxen....2% lösning är bra till sårtvätt....
har sett sår som bara tvättats med kranvatten, vet du hur mkt. bakterier vanligt kranvatten inehåller..??
riktigt fula och variga sår brukar min vet. behandla.....
(då använder han inte jodopax)


Jodå, jag vet att det kan finnas bakterier i vanligt kranvatten, men för det mesta är det inga bakterier som orsakar några mer problem än de som redan finns där i såret och dessutom finns i hela stallmiljön och på hästens hud. Nu pratar vi ju inte om en steril miljö. Det är skillnad om man ska utföra en operation eller dyligt, då tvättar man ett område så att det ska vara sterilt och då använder man naturligtvis inte kranvatten.

Jag är distriktsveterinär och när jag behandlar äldre sårskador som är infekterade och variga brukar jag ofta skölja ur såret med jodopaxlösning för att rensa upp det och sen efteråt skölja med koksaltlösning. Råden till djurägarna är att sen tvätta 2 ggr/dag med koksallösning eller vatten (man kan ju alltid koka vattnet om man vill :smirk: ).
Vid färska icke variga sårskador använder jag aldrig jodopax. Det skadar mer än det gör nytta.

Sen är det bra att lufta som nån annan skrev, för mycket bandagering stänger in fukt och baktrerier och orsakar ännu mer problem. Är såret dessutom ett sticksår eller med en ficka bör man öppna upp så att sårvätska och bakterier kan rinna ut.

När det gäller streptocillinsalva så är det egentligen menat till att ges i kon spenar vid juverinflammation och inte på sår. Jag vet att det används mycket till sår, men bland oss veterinärer diskuteras det en hel del för närvarande om det egentligen är så bra, för man har sett endel fula reaktioner i underhudsvävnad, framförallt nr det sprutas in i fickor och sticksår.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Tack för alla inlägg! Har en följdfråga, såret skall ju luftas så mycket som möjligt men hur är det på natten när hästen är inne i boxen. Borde jag fortätta att täcka det tills det finns ordentlig sårskårpa för att undvika infektion? Igår börjad det även "löddra" ur såret någon som vet vad det kan vara. Vill inte riktig telefon terrorisera vår vet. om det är någon helt normalt.
Svullanden har börjat gå ner och hon har fortfarande ingen feber. Vi tog en 20 min promenad igår och hon var pigg och glad
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

stommen skrev:
Jag är distriktsveterinär...

Då passar jag på att fråga dig om en sårsalva som heter Duoderm! Jag har blivit tipsat om den och undrar om det är något som du som veterinär skulle rekommendera?

Tackar allra ödmjukast för svar :) :bow:
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Jag skulle inte lindat på natten, det torkar snabbare om du inte gör det.
"Löddret" vet jag inte riktigt vad du menar med, kan det vara var?
Eller har du använt väteperoxid i såret, det brukar ju löddra när man sprayat på.

Eftersom svullnaden gått ner och hon verkar pigg i övrigt och om det nu inte är var i såret, så tycker jag att du ska avvakta några dagar och se...
Men jag vet, man oroar sig för nåt hela tiden :crazy:. Trodde aldrig att jag skulle bli en sån kycklingmorsa som jag blev...:angel:
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Bättre att låta såret vara öppet nattetid och hellre ströa ordentligt så att det inte blir skitigt i boxen. Sår läks bäst med mycket tillgång på luft.
Angående "löddrandet" vet jag inte om det är sårvätska eller var du menar. Även sår som inte är infekterade vätskar sig endel och det är inget farligt.
Så länge svullnaden minskar och hästen är pigg, ohalt och feberfri tycker jag inte att du behöver oroa dig alltför mycket.
Däremot kan det vara bra att hålla kol på att det inte bildas svallkött (dökött som bullar upp i sårkanterna i stället för att dessa sluts snyggt) när såret läker. då kan man behöva försöka etsa eller skära bort det för att få en bra läkning av såret.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Sóley skrev:
Då passar jag på att fråga dig om en sårsalva som heter Duoderm! Jag har blivit tipsat om den och undrar om det är något som du som veterinär skulle rekommendera?

Tackar allra ödmjukast för svar :) :bow:

Har aldrig använt duoderm till djur, men jag tycker att jag känner igen det från den tiden jag jobbade inom åldringsvården. Undras om det inte användes vid liggsår eller liknande?

Är det som mjukgörande du menar? PÅ färska sår skulle jag inte använda några salvor alls, men om man senare under läkningen vill ha någon mjukgörande salva på så går det ju bra. Men har som sagt var ingen erfarenhet av just Duoderm.
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

det jag beskrev va på frågan hur gör ni .....
det är vad jag fått för råd av min distrikts vet. för liknande sår....
jag vet att det finns olika åsikter, men jag väljer att följa min vet. åsikt för den har gett bra resultat dom senaste 20 åren.........
väteperoxid med eftersköljning av koksalt är vad han rekomenderar till FULA sår, och därtill nelex (fast det har ju bytt namn nu)
(har haft lite otur med bla. tromboflobit efter kastrering med div. uppspruken op. sår.)
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

Tack igen för era svar. "Löddret" är sårvätska, hade aldrig sett det förut. Extra tack till Stommen, inte dåligt att få veterinär hjälp på nätet
 
Sv: Tips för hantering av sårskada

stommen skrev:
Har aldrig använt duoderm till djur, men jag tycker att jag känner igen det från den tiden jag jobbade inom åldringsvården. Undras om det inte användes vid liggsår eller liknande?

Är det som mjukgörande du menar? PÅ färska sår skulle jag inte använda några salvor alls, men om man senare under läkningen vill ha någon mjukgörande salva på så går det ju bra. Men har som sagt var ingen erfarenhet av just Duoderm.

Enligt den person som tipsade om Duoderm blir det som en skyddande hinna över såret så att inga flugor eller andra kryp kan ta sig in, samtidigt som sårvätska och annat leds ut och hamnar utanpå hinnan. Det låter ju onekligen bra, så jag är nyfiken på om det verkligen fungerar så.

Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Hästvård När jag kom till stallet i söndags kväll hade min häst ett rätt djupt sår på undersidan av huvudet, mitt emellan mule och ganasch. Såret...
2
Svar
38
· Visningar
4 686
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag har en häst som är 17 år. Hittades för en vecka sedan i hagen med ett svullet bakben, sårskada (precis som hon fastnat i en tråd)...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: HBKbruden
·
K
Hästvård Veckan för midsommar skrapade mr Kokopellihäst upp en till ytan synes minimal sårskada på höger bak precis under där hovskägget skulle...
Svar
2
· Visningar
1 432
Senast: Kokopelli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp