Bukefalos 28 år!

Tips för kaninavel, tack :)

M

maalin_

Jag och min granne har tänkt att para våra kaniner i början på mars ungefär :) Och vi har köpare till kaninungarna, så nu fattas det att veta hur mycket mat honan ska få under dräktigheten och när ungarna har kommit? Och är det något mer man ska tänka på? Jag & grannen är oerfarna, så vi är öppen för alla tips & råd :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Ååå! Kaninungar är så söta! Jag fick ungar två gånger med mina kaniner (vädurs korsningar). den ena var svart och den andra brun-vit skäck och ungarna blev allt däremellan!:love:

Jag gav inget speciellt, fri tillgång till hö och varierande grönsaker och frukter av god kvalitet + vatten, saltsten och ordentliga gnag-kvistar förstås. Det kan vara bra att ge lite havre också då det innehåller mycket energi. Samma meny under diperioden.

Det är viktigt att honan inte är överviktig då det är fysiskt krävande att vara dräktig. Under dräktigheten ska hon ha en stor bur så att hon kan röra sig ordentligt. Min hade lite på 4kvm.

Låt honan vara ifred så mycket som möjligt under slutet av dräktigheten, dvs när hon börjar boa, samt att inte röra eller pyssla med ungarna när de är nyfödda (förstås måste man ju kolla att de har kommit och att de lever). det är nämligen vanligt att honan kan känna sig trängd eller hotad och biter ihjäl dem...Sedan när de börjar komma ut ur boet på egen hand kan man börja pyssla med dem.

Lycka till!
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

har haft ett gäng kullar.
(dock parade hon sig själv det kräket :angel: :D )

när vi kollade antalet ungar + döfödda så tog jag päls mamman boat med och gnuggade in händerna med så att jag luktade mamma (utav den anledningen att hon var kinky med att de inte luktade människa då struntade hon i dem.) sedan rörde jag vid dem så lite som möjligt.
Kontrollerade varje dag i samband med fodring.
sedan när de öppnadr ögonen kan man lyfta försiktigt på dem så att de vänjer sig vid människa (gnugga in händerna lite raskt.)
sedan när de blir lite större så vare bara att gosa :D

tänk på att det använda bomaterialet som du gnuggat in händerna med kan du lägga i en annan del av buren.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

okej, det var bra att veta :)
tack så mycket tjejer!
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Vi har mängder med tips på våran hemsidan under avel. www.paradisets-kaniner.com
Vill du veta något mera speciellt så svarar jag mer än gärna på frågor :)

Och angående det att gnugga in händerna så man luktar som honan. Det gör ingen skillnad, en hona struntar inte i sina ungar för att de luktar människa om dem, modersinstinkterna är för kraftiga för det, om de skulle ignorera dem eller bita ihjäl dem, så beror det troligt på något annat.
Varje dag från och med att de föds så kollar vi ungar, plockar bort ev dödfödda, och det är absolut ingen fara att lyfta i ungarna, tycker nästan det är ett måste då man bör kolla så att mamman inte skulle överputsat dem vid födseln(bitit av tår eller öron m.m.) eller att päls snörat inte sig runt fötterna.
Om honan är orolig ta ut henne från buren under tiden.

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

tack så mycket, ska genast kolla in sidan :D
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu har vi parat kaninerna och hanen "knorrade" och "ramlade" av honan som jag läst på en sida att de ska göra... han gjorde så två gånger, och nu undrar jag, hur vet man att det verkligen blev nåt? Ska man prova igen imorgon för att vara på den säkra sidan eller räcker det?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Det finns mycket att säga, men honan ska i alla fall ha fri tillgång till pellets under dräktigheten och di-perioden, detsamma med ungarna alltså. (Och självklart hö, men det har dem ju hela tiden.)

Var försiktig med att introducera grönsaker osv. till ungarna (byt inte heller mat), de har känsliga magar särskilt när de precis kommit ut ur boet. Jag skulle inte rekommendera havre eller zoo-blandnings-mat då de är väldigt rikt på fett.

Om honan är skendräktig brukar de boa några dagar efter parningen och då får man vänta och sätta ihop dem igen när hon förstått att hon faktiskt inte har ungar. Annars kan man ju inte direkt veta innan man kan känna ungarna på honans mage, och det dröjer ju någon vecka in i dräktigheten.

Jag brukar vara försiktig med att röra ungarna innan de självmant kommit ut ur boet, men som sagt - man måste plocka bort ev. döda och se till så att alla täcks av mammans hår. Funkar bra med mina att locka bort mamman med en morot eller så, annars blir dem lätt stressade.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

sen undrar jag, hur ser man om ungarna är döfödda? :confused:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Om ungarna är dödfödda så är de ju döda kort och gott. Levande ungar andas och rör på sig, speciellt när man petar i boet. En död rör sig inte, är helt lealös i kroppen och oftast mycket svalare än de andra ungarna. Om en unge legat död länge så blir den stelare.

/Anna
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

okej... hoppas jag inte behöver få veta "i praktiken" hur en död unge ser ut och känns..!
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

en fråga till...
blir honan också lite aggressiv ifall hon är dräktig? hon attackerade min hand idag när hon fick sin mat. och även när jag klappade henne på ryggen vände hon sig för försökte hugga...

det är ju min grannes kanin, men jag har ju träffat henne och hållt på med henne förut och hon har inte gjort så förr vad jag vet. tycker hon inte om mej, eller är hon dräktig? :P
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

En av mina honor har visat lite aggressiva tendenser, dock aldrig bitit, utan bara varit allmänt sur :p Men honan kan bli mer retlig och revirtänkande under dräktigheten, det brukar försvinna ett par dagar efter förlossningen.

Men det brukar inte visa sig förrän veckor in i dräktigheten så det behöver inte betyda att hon är dräktig.
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Honan har nu, efter 18 dagar, fyllt upp hela bolådan med hö & halm... :confused: Hon har grejat hur mycket som helst med det där de senaste dagarna.
Någon som har någon teori? :angel:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Vissa honor gör så i förebyggande syfte, det är om hon drar päls som man bör oroa sig för skendräktighet. Det är bara att vänta och se tyvärr :P
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Okej, men någon päls har hon inte dragit än, så det är ju bra ;) Åh, jag orkar inte vänta längre snart! :bump: :love:
 
Sv: Tips för kaninavel, tack :)

Nu är det så att det är bara en vecka kvar tills de små liven är beräknade :D Och det har börjat bli kallt här i vår Ockelbo håla nu... Ner mot 15 minus har det varit i dagarna :eek:
Kaninmamman bor i vår lekstuga, där är det lite varmare än ute och hon har ju även sin bolåda där. Men om det nu inte skulle bli varmare till nästa vecka, kan man sätta in nån slags värmare i lukstugan då? Exempelvis ett element eller kupévärmare, och ha på nån timme/dag... eller blir det för stor temperaturskillnad för honan? För om det är 15 minus och ungarna föds är det ju väldigt väldigt kallt... :confused:

Vad tror ni? :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: valy
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 996
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 599
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp