Bukefalos 28 år!

tips för stadigare skänkel!

Sv: tips för stadigare skänkel!

Mycket av stabiliteten i sitsen sitter i starka vader/vrister och BRA balans!

Jag har fått i tips av min hopptränare att stärka upp min skänkel ytterligare. Inget är så bra att det inte kan bli bättre! ;) Tipset är en övning utan häst.
Ställ dig på ett trappsteg med stegets kant ungefär där på foten du har stigbygeln och ca 50 cm mellan fötterna! Som om du satt till häst. Sen reser du dig upp på tå och sjunker ner lite nedanför trappsteget, upp och ner helt enkelt. Vanlig hederlig vadgympa "with a twist"!
Du behöver hålla dig i något till en början, men målet är att du ska kunna göra detta UTAN stöd, dvs grym balansträning. Det suger duktigt i vaderna, men efter några gånger börjar man märka skillnad. Jag gör 30x30, dvs 30 st sen vila och 30 st till för att utöka när jag blir starkare. Har inte hållit på särskillt länge men börjar redan märka att det hjälper.

Sen krävs det också teknikträning på hästryggen! ;)

Lycka till!

//Alice

Ska jag genast börja med! Hur ofta gör du det? Mina benmuskler behöver verkligen jobbas upp, även balansen. Märks jättetydligt nu när jag bytt häst och behöver rida på ett annat sätt. Följer tråden med spänning!
 
Sv: tips för stadigare skänkel!

Jag hade oxå flaxande skänkel och jag fick tipset att fästa en rem i stigbygeln och sätta fast den vid sadelgjorden. Jag tog en sporrem och satte ihop stigbygel och sadelgjord. Det känns lite läskigt men man inser verkligen hur mycket man överdriver hjälper osv. Nu kunde jag inte dra tillbaka skänkeln när jag skulle fatta galopp utan blev tvungen att använda säte - å hästen fattade ju ändå! Och så fick man träna på att släppa i knä och lår för det är omöjligt att knipa med knäna när man sitter med tårna rakt fram.

Jag red ut och red även dressyr med fastsatta stigbyglar och fick tillsist in en fin teknik för både hjälper å sits. När jag sen hoppade så fanns liksom nedtrampet och balansen per automatik. Satt på en häst som hoppade med mycket rygg och öppnande bakben som alltid skickade mig ur balans men efter detta trix så satt jag mkt stadigare!
 
Sv: tips för stadigare skänkel!

ja, precis så blir det för mig med. jag kniper med knäna o underskänklarna flyger ut :angel:
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 161
Senast: josqla
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 491
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 182
Senast: Alexandra_W
·
Träning Jag har ridit länge, är snart 30 och ridit av och till sen barnsben. Haft flera egna hästar men det är snart tio år sen. Sen ett par år...
Svar
11
· Visningar
2 079
Senast: stjarnfrugt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp