Bukefalos 28 år!

TIPS!!! Kolla här allihop!!!

E

emmafbg

Min pålle har varit tjurig det senaste taget,sparkat mot skänkeln, tjurig när jag borstar under magen, det har bullrat från magen och han fiser, han har lite svårt att lägga på sig men han har varit lite bukig!
En kiropraktor var och checkade hans muskler och leder förra veckan och när han började ta på magen så blev han jätte arg och sparkade efter honom. Han kände att han var spänd i magen och i ryggen, han hade ont i magen. Han ställde diagnosen att han har kring 10 kg sand i magen :o! Han berättade om ett bulkmedel som man skulle ge honom för att få ut sanden. Detta medlet har räddat många hästar från att få sandkloik. Medlet används väldigt mycket i USA, Man ger detta på våren och på hösten, det är lika självklart som avmaskning där!

Tänkte bara informera om detta och jag tycker att man skulle göra detta på alla hästar, han berättade om en travhäst han hade som hade sand i magen. Den hade sprungit jätte dåligt i loppen och blev bara sämre och sämre. Han kom i kontakt med en från USA som rekomenderade detta och nu spurtar hästen som f*n :D! Hästen hade runt 20 kg i tarmen :eek:!

Tänk om just din häst springer runt med 10-20 kg extra i magen!
 
Men HUR kunde han ställa diagnosen 10 kg sand??? Det var väldigt exakt måste jag säga. Vad har ni för hagar?

Jag hade en häst som reagerade när hon fick ont i magen, men det berodde på matsmältningsproblem som ledde till magkatarr (ungefär) och då spände hon bukmusklerna och fick ont.

Är man orolig för sandkolik kan man ge linfrön eller loppfrön i fodret. Man behöver inte köpa några dyra "undermedel".
 
Ja, hur kan han veta att hästen har 10 kg sand i magen?? Har han röntgensyn eller? :smirk:
 
ja.......jag undrar også hur han kan veta detta.
själv ger jag linfrö till min häst och ser här lengre upp att det förebygger sandkolik.
min häst har dock inga problem med sin mage.
 
GÅR hästen på sandig mark då??

Här är sandkolik ett okänt begrepp om de inte går i paddockar med sand. Vi har nämligen LERjord (moränlera, den berömda, helvetiska Upplandsleran) och inte sandjord (som är myycket lättare att t ex borsta av).

Sanden får de i sig när de gräver/drar upp gräsrötter och går och noppar efter gräs i hagen höst och vår. Men det kräver att de går på sandjordar..

Om man betänker hur stor (LITEN) en hästs magsäck är så är 10 kg sand i MAGEN osannolikt, 10 kg sand i hela tarmsystemet är en annan sak. Men jag är HÖGST skeptisk till att man konstaterar att "hästen har ont i magen, den har 10 kg sand där"..
 
ungefärligt! han har behandlat många hästar med samma symptom, det var vad han sa...va vet jag...Jag är bara glad att han hittade något fel! för han har varit så konstig, han är nu på bättringsvägen! Pållen går i gräshagar året runt och det sa jag till honom. Men han sa att han skulle kunna ha fått det under våren när de går och gräver efter de nya rötterna! Sanden ligger utspridd i TARMSYSTEMET!!sorry att jag skrev magen! sande samlar sig på samma sätt som "grus mineraler".
....... :smirk:
 
Men marken gräset växer på då, är det sandjord??? Jag har för dålig koll på var i landet det är sandjord och var det är lerjord. Det verkar som du bor i GBG och det är ju västkusten, så kanhända ni har sandjord där.

men har du inte ens sandjord så kan du skippa den teorin menade jag.

Och, jag tror alldeles säkert att symptomen stämmer på hästar me dlindrig sandkolik. MEN, magont eller ömhet på hästar är ju symptom på allt från gaser i magen till buktumörer (för att hårddra det) och det är ju omöjligt att bara stå vid sidan och se, det måste man ju n i/ner i magen för att se.

Men hoppas din pålle blir bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 781
Senast: gloiredor
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
858
Senast: svea
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 494
Senast: Luleå
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 839
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp