Tips och hjälp!

M

maskrosbarn

Hej, allihop!
Jag behöver lite tips och råd kring avståndsbedömning och taxering. Jag har sett den andra tråden om det, men den var så oerhört lång att jag i ärlighetens namn inte orkade läsa igenom allt.:o Dessutom behöver jag lite mer specifika råd (än de jag hann läsa i alla fall).

Det är så här, att min nya häst (min övergångshäst+min första hopphäst) och jag har lite problem med taxering. Han kan, likt många andra storhästar, inte mäta in ett hinder själv, och eftersom att jag är van vid min ungponnys (som i och för sig verkar bli en liten storhäst) steg och avstånd, har även jag svårt för det.
Vi har fått mycket stopp, och jag har flugit av en gång. Egentligen ligger det nog ingen rädsla i att ramla av, för det gick bra och jag har suttit kvar i vääldigt många tvärnitar. Det ligger nog mer, som någon i den andra tråden skrev, en ångest i att det är obehagligt med tvärnitar och att man faktiskt hamnar ur balans vilket aldrig är trevligt.

Den här hästen är en 13-årig hopphäst, bra stam med svårklass- och elithingstar i både fäderne- och mödernelinjen. Har gått LA/LA själv, 130 cm-banor på träning och MSV-dressyr hemma. En lätt och luftig häst med stort steg i dressyren, men ett relativt "normalt" steg vad gäller avstånd i hoppningen. Han har inte världens bästa självförtroende, och jag vet att han har stannat en del förut. Dock gör han det inte på ett elakt vis. Han stannar bara, slänger sig inte åt sidan. Det känns inte som att han på något vis är ute efter att jag skall ligga på backen. Han älskar hoppning och är väldigt reko när jag lägger/råkar lägga honom rätt på ett hinder. Han vill vara till lags, men är inte den typen av läromästare som kan rädda oss ur alla situationer.

Som fler har nämnt i den andra tråden, det här kommer så småningom förhoppningsvis lära mig en massa. Mitt mål är ju självklart att kunna se avstånden själv! En häst som taxerar av sig själv åker du ju bara på, här kan du INTE åka häst.

Min vädjan är om råd. Hur gjorde ni/gör ni för att lära er avstånd? Jag försöker träna mycket markarbete och bomövningar där det inte är så förödande att komma fel. Det är bättre där, men vissa dagar långt ifrån perfekt. Jag tror att det går bättre över enskilda bommar, för att jag slappnar av då, och (som någon annan nämnde) vågar lita på att jag kan och att han hjälper mig.

Han har till och med stannat på ett 60-cmhinder (tror jag) när vi värmde upp tillsammans med vår B-ponny under ett hoppass. För mig känns det så uppenbart att i alla fall 60% av vårat problem ligger i att jag tvekar, och 40% i att jag faktiskt inte kan mäta avstånd än. En häst på straxt under 1.70 cm borde ju faktiskt kunna gå över ett hinder på 60 cm. Han har till och med hoppat stillastående över 110 cm för några veckor sedan... Så hoppförmågan finns där, jag känner mig bara så villrådig....


Snälla hör av er med era tips och idéer!

PS! Vi har inte börjat träna för någon i hopp än (min dressyrtränare har jag dock använt flitigt ända sedan, och innan, jag fick min nya häst), för att jag inte tror att jag skulle vilja bli pressad av någon än. Möjligtvis om jag verkligen litar på personen och kan få hålla mig till låga hinder tills jag ser att det funkar, för när vi hoppar högt är det en sådan här "varannan-situation" när det mer är en slump att det funkar, känns det som.... DS!
 
Sv: Tips och hjälp!

Mina tips - Se till att rida hästen i en bra galopp mellan hindren (dvs att den har bakdelen med sej och är fri från handen, du ska bara känna ett sug i tygeln), när du vänt upp hästen mot hindret mjuknar du bara i handen (obs! Inte släpper, utan bara mjuknar), håller om med benen och låter hindret komma. Personligen tycker jag inte det är att "åka häst".

Särskilt på så låga hinder som 60 cm ska det räcka att hålla en bra och bärig galopp, samt mjukna i handen mot hindret. Om hästen (& ryttaren) är i bra balans har man faktiskt en ganska stor felmarginal, man kan komma både lite långt ifrån & lite nära utan att det blir ett problem. Viktigt är dock att ryttaren inte klämmer av hästen där den vill att den ska hoppa av, brukar kunna resultera i att hästen inte vågar hoppa alls.

Du får en väldig press på dej om du ska tänka att det är ditt jobb att alltid lägga hästen rätt på hinder.

Hoppa låga hinder ett tag och var noga med galoppen, när ni sen får upp självförtroendet tror jag att du också kommer se avstånden på ett bättre sätt. Hoppning är till stor del självförtroende och tillit mellan häst & ryttare.

Jag är också harig på hinder, men har en häst som gillar det skarpt, jag försöker därför lägga mej i så lite som möjligt vid hindret, däremot kan jag behöva lägga mej i mellan hindren. Har märkt att min gamla tävligshäst också kommer mer "rätt" på hinder när jag rider på det sättet. Lycka till! :)
 
Sv: Tips och hjälp!

Som du redan är inne på, träna mycket bommar, cavaletti och små kryss...det sliter inte på hästen. Träna att ligga på en volt och kunna rida på stor volt, på lite volt och ändå komma rätt på bommen.

Försök hitta en jämn och bra taktfast galopp som du även kan avända dig av på banan sedan, när hindrerna blir högre. Försök att inte inverka så mycket utan låt bommen/hindret komma till hästen. Allt detta är lättare om hästen rida i en bra grundgalopp.

Se till att hästen är lydig på backen och att du kan ha kontroll på höstens steglängd. Träna på att öka och minska galoppen, göra halt, bryta av till skritt osv. Detta underlättar när du sedan ska hoppa och du behöver inte använda dig av så stora hjälper.

Ett tips är sedan att lägga ut galoppbommar, ex 3,4 stycken innan hindret för att hitta rätt känsla!

Lycka till:)
 
Sv: Tips och hjälp!

Till samtliga:

Tack så mycket! Ni nämner båda att det är viktigt med ett bra grundtempo och att kunna reglera och ha kontroll på galoppen. Grundtempot är det i regel inget fel på (självklart påverkas det ju om det är något speciellt hinder som gör mig orolig eller dyl, då rider man ju per automatik med handbromsen i vare sig man är medveten om det eller ej), och han är extremt lydig från marken och har ett brett register i sin galopp. Kan gå både väldigt kort och längre. Så den har jag koll på.

Vi skall ut och tävla snart, och jag är bara så orolig att jag gör fel mot honom när vi väl kommer dit. Det är ingen svår klass, bara 90 cm så det känns ju som att det får gå som det går litegrann... Det är vår första tävling så den får väl gå ut på att vi lär känna varandra...

Tack!

Fler idéer och tips är välkommet!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 055
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp