Bukefalos 28 år!

Tips och Trix vid Rosacea, ytliga blodkärl?

Bacardi

Trådstartare
Någon av er därute som har rosacea eller bara ytliga blodkärl, röd hy?
Har länge lidit av detta mer eller mindre och har fått hjälm med lite produkter av hudterapeut men vill ha produkter som fungerar bättre om det finns:)

Så har ni några tips eller trix på ex smink, kost, produkter, ansiktsrutiner, mat-val eller allmänna tips för hyn och dessa hudproblem? :)
 
Jag har inte rosacea, men är väldigt rosig i ansiktet. Vilket är svårt att dölja med bara foundation, och gör det svårt att hitta foundations som matchar mitt ansikte.
Det man kan tänka på är att köpa produkter som neutraliserar färgerna. I vårt fall är det rött vi vill neutralisera och det gör vi med grönt. När jag sminkade mig ofta och ville ha en perfekt bas så använde jag Smashbox Photo Finish Color Correcting Primer. Som är helt grön! Jag applicerade den i ett tunt lager över mina rosiga delar innan jag applicerade foundation.
Det finns massor med gröna primers men jag tycker Smashbox är bäst för min känsliga hy.
Du kan alltid gå in på kicks tex, som har Smashbox i sitt sortiment och be att få med dig ett test hem. Krämen kostar typ 500kr så kan ju vara bra att prova den innan.
 
Jag är rätt så rödflammig och har förmodligen lindrig rosacea men har aldrig orkat få det konstaterat av läkare. Jag använder Cliniques Redness solutions-serie, både deras rengöringsprodukter/hudkräm och smink. Det verkar funka bra för min hud iaf. Men missar jag att återfukta ordentligt eller tvingas använda vanlig tvål vid något tillfälle så blir jag direkt röd.
 
Jag har rosacea, kan få utslag runt mun och näsa om jag har en dålig period.

Jag använder enbart milda produkter utan silikoner, mineraloljor, parabener etc. Nu har AG använt Maria Åkerberg i över ett år och har inte fått några bakslag. Mot rödheten tycker jag att milt mineralsmink, utan bismuth, funkar bäst, Tikei kör jag med.
Min hud mår bäst av sol, vilket kanske är lite otypiskt, men jag blir solbränd fort och då minskar rödheten mycket.
 
Jag har rosacea, kan få utslag runt mun och näsa om jag har en dålig period.

Jag använder enbart milda produkter utan silikoner, mineraloljor, parabener etc. Nu har AG använt Maria Åkerberg i över ett år och har inte fått några bakslag. Mot rödheten tycker jag att milt mineralsmink, utan bismuth, funkar bäst, Tikei kör jag med.
Min hud mår bäst av sol, vilket kanske är lite otypiskt, men jag blir solbränd fort och då minskar rödheten mycket.
Är det verkligen rosacea? Det låter mer som perioral dermatit. Ofta funkar förstås samma preparat, men ändå.
 
Är det verkligen rosacea? Det låter mer som perioral dermatit. Ofta funkar förstås samma preparat, men ändå.
Jag har nog både och isåfall, rosacea har både läkare och flera hudterapeuter slagit fast, har typiskt med de röda utslagen på kinder, haka och näsa.
Min pappa har SLE, så jag har blivit kollad ett par gånger.
 
Någon av er därute som har rosacea eller bara ytliga blodkärl, röd hy?
Har länge lidit av detta mer eller mindre och har fått hjälm med lite produkter av hudterapeut men vill ha produkter som fungerar bättre om det finns:)

Så har ni några tips eller trix på ex smink, kost, produkter, ansiktsrutiner, mat-val eller allmänna tips för hyn och dessa hudproblem? :)
För mig funkar det mesta som är ekologisk hudvårt. Mandelolja, kokosolja och liknande funkar bra på sommaren, på vintern behövs mer för mig. Jag rekommenderar bloggen naturligtsnygg.se som testar och recenserar bra hudvård.
Jag behöver också ta hand om mig, äta ordentligt och inte stressa för mycket. Nu har jag fått något konstigt utbrott i pannan jag aldrig haft förut. Jag tror det beror på stress.
 
Jag har inte klassisk rosacea men känslig hud. Beaute Pacifique har fantastiska produkter, jag använder en tub för extra torr hy, ser resultat redan nästa dag. Kostar 327 kr och rätt stor tub så den är inte heller speciellt dyr jämfört med många andra krämer.
 
Jag har fått perioral dermatit, fått medicin av läkare så nu är det på väg till att bli normalt igen. Eftersom jag är en nyfiken person så googlade jag lite och jag misstänker att jag har använt lite för starka grejer i ansiktet. Men jag läste också att det kunde bero på näringsbrist och då blev jag lite orolig eftersom jag sedan ett år tillbaka äter lakto-ovo-vegetariskt. Det jag undrar nu, är det någon som vet vad jag kan sakna i kosten? Tycker väl själv att jag äter varierat....
 

Liknande trådar

Relationer Ni som har problem med hyn, mycket finnar etc, hur gör ni när det kommer till förhållanden? Har ni pojkvän/flickvän? Kan ni i så fall gå...
2
Svar
22
· Visningar
10 296
Senast: goody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp