Tips om andra träning- och tävlingsformer

Wildhearts

Trådstartare
Hej!
Har köpt en häst där jag nu försöker kommer på olika alternativa ridgrenar för att se vad som passar oss bäst.

Är från början den typiska hopp- och dressyrmänniskan som tidigare alltid ridit halvblod, men har nu köpt mig en relativt outbildad lipizzaner och känner att jag vill tänka om och testa lite annat.

Alla tips om olika träningsmetoder, hemsidor, filmer, böcker, bloggar tar jag tacksam emot. Har själv funderat på distans, agility, working equitation, western bland annat.
 
Jag är personligen väldigt intresserad av Working Equitation och har tränat/tävlat på LC/LB-nivå (alltså ingen direkt hög nivå, men intresset finns!). :)
Om du har några frågor så är det bara att höra av dig. Det finns massor av bra videor på YouTube och tränare finns lite runt omkring i landet.
 
Jag är personligen väldigt intresserad av Working Equitation och har tränat/tävlat på LC/LB-nivå (alltså ingen direkt hög nivå, men intresset finns!). :)
Om du har några frågor så är det bara att höra av dig. Det finns massor av bra videor på YouTube och tränare finns lite runt omkring i landet.

Tack snälla för hjälpen! Jag hör av mig :)
 
Du är varmt välkommen till vi westernnewbies under westernfliken. Vi diskuterar det mesta även om vi inte är så aktiva.

Fö såg jag just en AR tråd under ridning-fliken med filmer.

Själv rider jag western med inblandning av AR & dressyr för formens och samlingens skull.
 
Frihetsdressyr är jag personligen väldigt svag för. Har själv gått kurser för Honza Blahá och Rebecka Dahlgren.
 
Jag hade lipizzaner under nästan ett decennium och det är verkligen en fantastisk ras när det kommer till mångsidighet! :) Vi testade det vi kunde komma på att testa. Vår favoritgren vad Working Equitation, men han var även grymt bra på distans (kortare sträckor, upp till 50 km, längre kom vi inte). Lipizzaner har ganska låg puls av naturen vilket är väldigt praktiskt i den grenen. Vi tävlade inte såvärst mycket i någonting, men vi testade på till exempel trec, tornerspel, gymkhana, olika typer av ridsätt inom dressyr, garrocha, med mera.

Hoppade gjorde han hellre än bra (se avatar :cautious: ), men alltid väldigt glad. Han var också en fantastisk talang när det kom till rivstart, galopp baklänges, lipizzanertölt (hm) och hundraåttiograders vändning vid åsyn av stor sten, men det kanske inte räknas som ridgrenar (än?)

Grattis till köp av en härlig ras, lycka till! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp