Bukefalos 28 år!

Tips på att få igång förlossning?

Prisma

Trådstartare
Har en katt som nu är inne på dag 66. Slemproppen gick i måndags (!) men hon visar inga symptom på att dra igång med värkar eller dylikt.
Har varit hos veterinären idag och gjort ultraljud, det såg ok ut det lilla man kunde se. Temp på runt 37 grader.
Hon såg ut att komma igång när vi var där, flåsade och hade sig....
Fick rådet att åka hem och avvakta men när vi väl kom hem så händer inget. Avvaktade ändå men ringde Jouren och rådfrågade igen men fick återigen svaret att avvakta.
Hon äter och är pigg så jag är inte orolig.. Eh, JO det är jag ändå om jag ska vara ärlig. Men konstigt är det väl annars?

Nåväl, finns det något man kan göra för att sätta igång värkarna här hemma? Lite husknep? Eller ska jag helt enkelt sitta här med min lilla tös och vänta?

Hon har haft två kullar innan, så hon vet hur man gör.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Ta tag i framtassarna.
Snurra runt i en cirkel.
Låt någon fånga ungarna med baseballhandske när de flyger ut.

(uppfödarskämt)

Har hon inga värkar eller mår dåligt är det bara att avvakta. På vilka dagar födde hon tidigare?
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Varför så bråttom? Allt före dag 70 är väl inga konstigheter om hon verkar må bra.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Ta det lugnt!

Jag har en hona som konstant födde på dag 65 (mycket praktiskt!), och en som har hållt sig på dag 67-69.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Det finns ingenting du kan göra. Förlossningen kommer sätta igång när det är dags, om något är fel och det inte händer är det bara veterinär dom kan göra något.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Ah, det är tredje kullen för henne men första för mig. :) Så jag vill ju att det ska må bra.
Igårkväll började det med rikliga flytningar så jag och sambon har vakat i skift hela natten. Händer inte så mycket mera men det är nog bara att vänta som alla säger.
Hon äter, dricker och går på lådan som hon ska. Tog till och med ett jätteskutt ner från soffan förut, så det går nog bra hoppas jag. Är bara nervös....
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Ah, det är tredje kullen för henne men första för mig. :) Så jag vill ju att det ska må bra.
Igårkväll började det med rikliga flytningar så jag och sambon har vakat i skift hela natten. Händer inte så mycket mera men det är nog bara att vänta som alla säger.
Hon äter, dricker och går på lådan som hon ska. Tog till och med ett jätteskutt ner från soffan förut, så det går nog bra hoppas jag. Är bara nervös....

Rikliga flytningar?? Ingen av mina katter har haft rikliga flytningar då de är på G... vilken färg är det på flytningarna?
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Det var resten av slemproppen som gick. Flytningarna slutade frammåt fredag morgon och hon har varit "torr" sedan dess. Otroligt frustrerande! ;)
Har varit i kontakt med blå stjärnan igen men de säger bara att man ska avvakta. Är så orolig att de små liven ska ha dött nu.. Känner inga rörelser alls och kan inte ens hitta fostren i magen på henne.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Lilla Toulouse födde en dotter klockan två i natt. Tyvärr dödfödd.
Röntgades idag och konstaterades tom. Läkaren som gjorde ultraljudet hade sett fel.
Toulouse mår bra, vi är rätt sorgsna här hemma nu... Men vi har redan diskuterat med hankattens ägare om att komma dit till våren.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Usch vad tråkigt. Jag beklagar!

Din magkänsla sa att nånting var galet men det hade förmodligen inte gjort nån skillnad.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Tack, det känns verkligen jätte konstigt. Har ju väntat och längtat så länge nu.
Som du sa så kände jag på mig att något var fel, men det kändes samtidigt dumt att köra in akut bara för att jag hade en magkänsla. Det var/är ju första kattfödseln för mig så jag hoppades att jag bara var nervös. Nästa gång ska jag banne mig åka till vet med en gång jag känner något på mig. Hellre en gång för mycket än en gång för lite... Har lärt mig min läxa.
 
Sv: Tips på att få igång förlossning?

Jättetråkigt :cry:
Men inte ska du känna att du gjort något fel. Vad kunde man ha gjort annorlunda? Det är ju inte alls säkert att kattungen hade levt/ överlevt om man tex gjort ett kejsarsnitt, och det hade varit en värre pärs för mamman.

Tröstkram
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 313
Senast: Ela
·
Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 842
Senast: regina11
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 391
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Jag är öppen 2 cm och "mogen". - Du kommer inte gå över tiden, sa läkaren till mig. (BF på lördag) :eek: Efter BM-besöket igår...
Svar
8
· Visningar
1 392
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp