Tips på att lösa lunchfodring i hagen

dreamhorse

Trådstartare
Har flyttat till stall där det inte ingår lunchfodring. De hästar som står där nu har hö lådor, sk hay saver. Har en häst som äter ganska fort så vet inte hur han ska klara sig från 0700-1700. Han får nu ensilage i slowfeednät men det räcker ju inte hela dagen.
Hur löser man detta!.??
 
1, måste det räcka hela dagen?
- annars kanske det räcker att den har något att äta på till kl 11?
2, hur ser hagen ut i övrigt?
- är det inte liten grusruta så brukar de ha något att pilla med
3, Haysaver +nät`?
4, mer mat i nätet?
- typ blanda med halm
5, annan mat?
- typ sly, grenar osv.
 
Vad många missuppfattar är att hästar behöver tid för födosök och tillräckligt med tuggtid. Det är alltså två skilda saker. Får hästen tillräckligt med grovfoder för att täcka näringsbehov och fiberinnehåll så kan övrig födosökstid bestå i halm, kvistar och annat att pilla med, men som hästen kanske inte äter så mycket av. Man behöver alltså inte få panik för att hästen inte äter halmen (t ex.).

Så för att öka födosökstiden kan man antingen blanda halm med höet, ha halm separat som hästarna kan gå och plocka med.

Lunchgrind med hö och aspgrenar/kvistar eller annat som hästen gillar att pilla med. Glöm inte att rensa undan torra grenar då och då som blivit vassa så att hästen inte riskerar att skada sig.

Typ så :)
 
Senast ändrad:
Har flyttat till stall där det inte ingår lunchfodring. De hästar som står där nu har hö lådor, sk hay saver. Har en häst som äter ganska fort så vet inte hur han ska klara sig från 0700-1700. Han får nu ensilage i slowfeednät men det räcker ju inte hela dagen.
Hur löser man detta!.??

Går det att ha lunchgrind?
Finns det så du kan sätta stolpar i hagen så kanske du kanske sätt upp nät på dem?
Olika foderstationer om hagen är stor?
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 401
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 525
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp