Bukefalos 28 år!

Tips på bra täcke under annat täcke!

maoulina

Trådstartare
Pållen blev klippt i helgen och har inte tidigare behövt ha täcke på sig då det varit så milt väder (bor i Skåne) men nu behöver hon ju såklart täcke och jag la på henne ett fleecetäcke och ett regntäcke.
Men nu har fleecetäcket bara ett bogspänne och täcket kasar bak och ger skav på både bog och manke. Jag har ingen annat täcke att ha under men hade faktiskt ett nytt bogskydd som jag satte på henne så länge så hon slipper skav men vill ändå ha ett annat täcke under och slippa bogskyddet.

Frågan är nu om jag ska köpa ett nytt fleecetäcke med två bogspännen eller finns det något bättre täcke att ha under som inte glider? Vill heller inte använda mig av bogskyddet i onödan då den säkert kommer ge skav efter ett tag den också.
Vad har ni för täcke på era hästar? Jag vill ha ett bra täcke under som ligger bra och inte kasar. Vill gärna kunna ha det under vintertäcket sen när det blir minusgrader så det får inte vara för varmt.

Tack för svar :D
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

Varför inte skaffa ett täcke som är lagom att ha? Två räcken ger tyvärr ofta skav..jag har testat med två täcken som ligger bra och inte ger skav för sig, men tillsammans ger det tyvärr det.. Har gått över till att använda ett täcke åt gången så långt det går!
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

jag anser också oftast att det är bäst med bara ett täcke, då det blir bekvämare för hästen. Men sen köpte jag ett rambotäcke med liner på 100g, denna liner provade jag att sätta under ett regntäcket av annat märke (som inte var anpassat för liners) för lite fodring och det blev super! Linern kan man välja antal gram på, det är helt slätt (dvs varken bomulls- el. fleecefodrad) och ligger där man lägger det. hästen verkar nöjd med det (går på lösdrift= behöver verkligen ett täcke som sitter bra)

dessutom ska jag använda linern senare till vintertäcket
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

Förstår mig inte på folk som har fleece under täcken. Dom ligger ju helt uselt och det blir väldigt obekvämt till hästen. Fleece har man när hästen skall torka.

Köp ett fleecefodrat täcke eller ännu bättre ett täcke med exempelvis 100 grams fyllning.
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

Men om du ändå ska köpa ett nytt täcke är det väl mycket bättre att du köper ett utetäcke som är lagom varmt istället? Finns många prisvärda med tex 100 g fyllning.
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

Okej. Då blir det att köpa ett nytt täcke som hon bara ska ha! Ska snacka med dem i affären och höra vad som passar :)
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

Amigo innetäcke (insultor), är riktigt bra och prisvärt :) medium brukar räcka (150 g). Det sitter bra på alla hästar jag provat de på, skaver inte och drar inte åt sig massa hår. Lätt att tvätta.
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

Tänkte skriva exakt det Lydia redan skrivit.
Perfekt som undertäcke ute och kvar som stalltäcke inne, skaver aldrig...!
 
Sv: Tips på bra täcke under annat täcke!

HW liner är praktiska att ha under ett annat täcke. Behöver inte vara ett HW täcke utan jag har mina liners under ett Källqvist regntäcke med halvhals. Liner täcket går att fäst baktill i yttertäckets bensnöres fästen.
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 243
Senast: Lollitza
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 690
Utrustning Min häst är liten om bogen vilket resulterat i att täckena glider bak och ner (hur man nu ska förklara) Det borde ju inte bara vara vi...
Svar
3
· Visningar
674
Senast: Minett
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp