Bukefalos 28 år!

Tips på bra vitaminprepatat...

K

Kockan

att ge då höet brister lite i vitamin-och proteinhalt? (Under våren)
Ger nu Lusern (proteinrikt), men ska även ge någon form av vitamin tänkte jag. Det är väl främst A-och D-vitamin som behövs då?
Bättre att byta ut Lusern mot soja?
Tacksam för tips.
Tips?
 
Det försvinner inget protein från höt. Tappar dina hästar så hade höt lågt protein från början.
 
Hästarna "tappar" inte, de ser välmående ut. Däremot så har de börjat äta avföring och det har jag hört ska bero på proteinbrist?
Är det vitaminer som minskar med tiden då? Höet lär ju knappast hålla samma kvalitet efter ett tag?
 
B-vitaminbrist brukar det vara brist på om d äter avföring. Prova med b-vitaminer el foderjäst. :confused:
 
KAN bero på extrem proteinbrist, då lär du ha märkt det tidigare. Snarare störning i magen eller kanske ovana?

Vitaminhalten sjunker däremot.
 
Om det var EXTREM proteinbrist är det som du säger: borde märkts tidigare. C-ponnyn och Shettisen är jättefina i hull och har glansig päls. Halvblodet har fin päls och ok hull, men är däremot lite dåligt musklad, men det tror jag mest beror på att jag inte hunnit rida honom så mycket som jag skulle vilja.
Så egentligen är det väl inte någon panik, men man stör sig lite på beteendet. Kan ju "mota olle i grinden", liksom.
De har delvis ätit fjolårshö så det är därför man funderar. Nu är det snart slut, tack och lov.
De har nyligen börjat med bajs-ätandet och jag funderade på om det är för att det är kallt: att de behöver mer protein nu?
 
Om det var B-vitaminbrist så borde de väl inte vara fina i pälsen???
Jag blir inte klok på detta!
Foderjäst: Köper man det på granngården? Är det billigare än "färdiga" B-vitaminpreparat?
 
Alltså, jag menade att om bajsätandet beror på proteinbrist så är det en kraftigt uttalad sådan, inte en liten brist. Bajsätande kan ha många orsaker, men proteinbrist är den mest extrema.
 
Okej.
Nä då skulle det märkas på hästarnas välbefinnande, tycker jag.
Men det kanske kan bli en störning i tarmfloran av klent vitaminvärde i höet? (Alltså lite vitaminbrist) Störningen orsakas väl av någon typ av förändring?
Bara att se till oss människor: Vi kan ju bli klena i magen av lite allt möjligt, fast vi äter ju inte andras bajs för det. Men man vet aldrig: Det kanske skulle funka!!!
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Min unghäst hade ett tag dille på att käka bajs. Jag ger henne nu Mikrobalans+B-vitaminer och hon har helt slutat med det.
 
Chevinal +

Är ju bra förutom att dom har större mängd e-vitamin än selen! Min pålle tex väger 600 kg har ett bohov på:
E-vitamin 450 mg
Selen 1,2 mg
För att tillgodose hans e-vitamin behov behöver han mindre än 25 ml chevinal, men för att han ska få i sig selenet behöver han 171 ml! Konstigt :confused:
Men det är kanske så med alla vitamin prep?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 074
Senast: Ise
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
647
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
791
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp