Bukefalos 28 år!

Tips på fegsnöre

Fossing

Trådstartare
Vårtrött matte och vårknasig häst är ingen bra kombination... Jag rider alltid ut med martingal för att ha något att hålla mig i när det går lite för vilt till, men jag kan ju inte hålla i den hela tiden. Det blir ju fel med handställning osv. Tänkte på att fästa en snokrem i sadeln, men har ett vagt minne av att det finns en annan produkt som man fäster i ringarna på sadeln men som inte sitter ihop, så man kan fortfarande vara lite rörlig i handen?

Har googlat mig blå men jag vet inte riktigt vad jag ska googla på...:) Hoppas någon förstod min extremt vaga beskrivning ;)
 
Vårtrött matte och vårknasig häst är ingen bra kombination... Jag rider alltid ut med martingal för att ha något att hålla mig i när det går lite för vilt till, men jag kan ju inte hålla i den hela tiden. Det blir ju fel med handställning osv. Tänkte på att fästa en snokrem i sadeln, men har ett vagt minne av att det finns en annan produkt som man fäster i ringarna på sadeln men som inte sitter ihop, så man kan fortfarande vara lite rörlig i handen?

Har googlat mig blå men jag vet inte riktigt vad jag ska googla på...:) Hoppas någon förstod min extremt vaga beskrivning ;)

Jag använde mig av ett stigläder (lite el-tape håll i hopa den biten som blev "över") runt halsen på hästen när det var lite för ystra dagar för matte.
Mvh
Pudlan
 
Vårtrött matte och vårknasig häst är ingen bra kombination... Jag rider alltid ut med martingal för att ha något att hålla mig i när det går lite för vilt till, men jag kan ju inte hålla i den hela tiden. Det blir ju fel med handställning osv. Tänkte på att fästa en snokrem i sadeln, men har ett vagt minne av att det finns en annan produkt som man fäster i ringarna på sadeln men som inte sitter ihop, så man kan fortfarande vara lite rörlig i handen?

Har googlat mig blå men jag vet inte riktigt vad jag ska googla på...:) Hoppas någon förstod min extremt vaga beskrivning ;)

Det är RS-tor som du tänker på:

http://www.rideaway.co.uk/rs-tor-training-and-safety-aid

Vet ej om den säljs i Sverige men annars går den ju att beställa från GB.
 
Jag tycker det blir helt fel ställning med saker runt halsen, så jag har bara fäst ett gammalt svanssnöre från ett täcke (en rundare rem, håller bra och har bra spännen) i öglorna på sadeln. Då stör jag inte heller hästen utan håller mig kvar i sadeln och kan fortfarande sitta rätt utan att luta mig framåt osv.

Fast annars tycker jag de @Tussinussen länkade verkade jättesmarta. :) (jag har aldrig behövt använda mitt fegsnöre men det känns tryggt att ha det där, satt på det när vi började rida in min häst)
 
En lång halsrem tycker jag ger ok position. Inte så kort som en martingalnormalt sett är alltså. Är det inte typ Fox pitt som typ alltid har halsrem o tycker det är en självklar utrustning på alla hästar?
 
En lång halsrem tycker jag ger ok position. Inte så kort som en martingalnormalt sett är alltså. Är det inte typ Fox pitt som typ alltid har halsrem o tycker det är en självklar utrustning på alla hästar?

+1. Man får se till att remmen är så lång att den sas når fram till framvalvet. Då kan man hålla i den utan att låsa ner handen eller sitta framåtlutad.

Sadelhandtag tycker jag är hemskt och låser handen utan att ge stöd. Det är eg bara bra om man flaxar med händerna enligt mig.

Jag har en martingalhalsring (utan martingal) på den lilla, och en martingalhalsring förlängd med snokrem/ar till den stora. Vill ha smalt - så man bara kan trä in ett par fingrar under.
 
Jag har både och, håller i sadelhandtaget när jag skrittar på lång tygel :D Det är det utmärkt till, åtm på min som går m nosen i backen ibland och där min martingalrem faktiskt egentligen är lite kort.
 
Jag kör också med en platt rem, fäst i öglorna fram i sadeln. Men jag håller inte i remmen, utan jag har tyglarna förda igenom remmen, och håller på andra sidan sas.
På så sätt påverkas inte min handställning och min hand åker inte upp om det far runt, vilket gör mig mycket stadigare.
 
Jag håller mig till martingal rem :), håller mig i schabraket och padden som sticker upp framför sadeln då jag skrittar och har en hand i martingalen vid trav. Håller ordentligt i den vid galopp :p.

Hästen min tycker om att kasta sig åt sidan, så har blivit väldigt duktig på att fånga martingalen i farten innan man åker i backen ;).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir jättelångt och lite personligt men jag är så himla uppgiven just nu. För mer än ett halvår sedan fick jag hjärnskakning och...
Svar
16
· Visningar
4 531
Senast: Skogstokig
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Citerar från Facebook "STULEN VALP MALMÖ 16 juli 2014! Nellie 10 veckor, Mops, STULEN ca kl 20.15 den 16 juli 2014 från Lönngatan nära...
Svar
0
· Visningar
994
Senast: purity_666
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 579
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp