Tips på galoppövningar för unghäst?

Joelina

Trådstartare
Hej!

Jag har rätt precis satt igång mitt fyraåriga sto lite mer seriöst nu efter det långa sommarbetet. Hon fick vila helt i ungefär 1 1/2 månad, sedan har vi mest lekt och lullat runt lite, för jag märkte i våras att hon tappade motivationen lite till att jobba.
Så senaste två månaderna har mest bestått av uteritter, hoppa lite på gräsbanan, rida på stubben och bara fokusera på att gå rakt fram i balans och takt.
Men så nu då när vi har börjat jobba lite inne i paddock och ridhus så drar hon iväg i galoppen något enormt. Det är som att hon vill springa på lika mycket som vi gjorde utomhus, så hon blir svår att styra, drar ner huvudet och bara gasar. Jag vill inte sätta i ett starkare bett på henne, men hon blir så jäkla stark!

I skritt och trav arbetar hon på precis som vanligt och är jätteduktig, men i galoppen så vill hon bara springa på. Hon beter sig precis som vanligt i galoppen när jag tömkör eller longerar, så det är bara i ridningen. Och jag upplever att jag har lättare att påverka henne i galoppen utomhus än på banan nu?

När hon har "fått" galoppera som en dåre ett par varv så går det att plocka tillbaka henne och jobba relativt normalt, men det är inget jag vill befästa!

Hur skulle ni göra? Och har ni några bra tips på hur jag ska bemöta detta? :)
 
Fortsätt att jobba henne på töm, när hon ska få "galoppera på". Med dig på ryggen så ägnar du dig "bara" åt själva fattningen för att stärka. Att göra 105 övergångar i de andra gångarterna hjälper också.
 
Vi gör supermycket övergångar rygga-halt-skritt-trav, vid varje bokstav i uppvärmningen. Det tycker hon både är kul och det ger så mycket i resten av ridpasset :)
Menar du att jag bara ska fatta galoppen och typ galoppera ett par steg och sakta av? Och när jag känner att hon inte springer på liksom öka på antal galoppstegen?
 
Vi gör supermycket övergångar rygga-halt-skritt-trav, vid varje bokstav i uppvärmningen. Det tycker hon både är kul och det ger så mycket i resten av ridpasset :)
Menar du att jag bara ska fatta galoppen och typ galoppera ett par steg och sakta av? Och när jag känner att hon inte springer på liksom öka på antal galoppstegen?
Exakt. Det är själva "trycka ifrån-et" i starten och samlingen i tillbaka i övergången som ger styrka.
Och tänk inte broms, tänk ny gångart. Ungefär, från samlad galopp till ökad trav, så du går fram i övergången. Sen samla ihop tentaklerna och gör om. Ingenting annat, bara övergångar och åter övergångar. Galoppa på kan den få göra på töm i balans.
 
Bra tips! Tack! :)

Igår hände det ju någonting annat kul, och jag hade egentligen planerat att rida ut. Så jag tränsade med hackamore och när vi hade kommit 500 meter från stallet började det spöregna, så vi vände om och in i ridhuset. Jag tänkte att vi bara skulle lulla runt lite, men hon kändes så himla himla fin så jag tänkte att jag skulle pröva galoppen - det var ju inget problem alls! Hon har aldrig gått så fint i galoppen som då! Kunde både korta och länga!

Jag red ju in henne bettlöst för hon hade lite problem med vargtänder och väldigt försiktig mun. Min första tanke var om hon trivs bättre med ett tryck i nacken? Tror jag måste fortsätta testa lite, tänkte att jag skulle rida imorgon på bett och göra precis samma övningar som igår, och sedan på torsdag exakt samma sak igen och på hack. Bara för att se om det finns någon samband :)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 156
Senast: LiviaFilippa
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 110
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 861
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp