Bukefalos 28 år!

Tips på kontaktövnngar + hanhundsaggressivitet

pernilla_s

Trådstartare
I lördags hämtade vi hem vår omplaceringshund. Cozmoz är ca 2 år. Ingen vet hans bakgrund då polisen omhändertog honom då han sprang lös och ingen ägare hittades. Han har varit i ca 5 månader hos en familj som tagit väl hand omhonom men deras jobbsituation ändrades så då kom han till oss.

Jag har tänkt gå lydnadskurser, men tills jag kan gå en kurs då alla är fulla nu så får vi träna så länge själva. Jag kan inte hålla honom i enbart halsband när han gör utfall mot hanhundar så för deras och min skull har jag halti så är det inga problem att hålla honom.

Detta är ingen hållbar lösning så meningen är att det ska tränas bort, men jag vill gärna ha lite tips då jag inte haft det problemet innan. Han drar inte speciellt annars så det är bara därför jag har haltin. Något annat hjälpmedel som kanske är bättre?. Jag gillar inte kortsiktiga lösningar, men jag måste kunna hålla honom om vi stöter på en hanhund tills vi har tränat bort det.

Tips på kontaktövningar då han inte är så vaken om man säger så på vad jag vill. Han går mycket i sin egen lilla värld.

Innan disskussionen kommer jag har haft hund innan och min har haft rottweiler nnan så vi vet vad vi har gett oss in och detta är absolut ingen problemhund utan han behöver bara lite träning.

Bonusbilder på godbiten

cozmoz.jpg


cozmoz3.jpg
 
Sv: Tips på kontaktövnngar + hanhundsaggressivitet

Det är ingen problemhund, men han är hanhundsaggressiv?!

Låter som problem i mina öron, men allt är ju relativt. Just när det gäller kontakt tycker jag att du går på bibblan och lånar Eva Bodfälts "Kontaktkontraktet". Ja, eller så köper du den, där har du även bra tips på "gå fint i koppel".

Själv jobbar jag alltid med motivation som första vapen, något som ofta är ras, ålder och könsbundet. Så vad gillar din hund?
Belöna all spontan kontakt. Lär hunden, via motivationsmotorn, att kontakt alltid lönar sig.
Lär genom "varsegod" dvs hunden lockas med något gott/kul, och om den väljer att ta kontakt istället för att spana efter det roliga/goda, så får den ett "varsågod"
 
Sv: Tips på kontaktövnngar + hanhundsaggressivitet

Det är ingen problemhund, men han är hanhundsaggressiv?!

Låter som problem i mina öron, men allt är ju relativt. Just när det gäller kontakt tycker jag att du går på bibblan och lånar Eva Bodfälts "Kontaktkontraktet". Ja, eller så köper du den, där har du även bra tips på "gå fint i koppel".

Själv jobbar jag alltid med motivation som första vapen, något som ofta är ras, ålder och könsbundet. Så vad gillar din hund?
Belöna all spontan kontakt. Lär hunden, via motivationsmotorn, att kontakt alltid lönar sig.
Lär genom "varsegod" dvs hunden lockas med något gott/kul, och om den väljer att ta kontakt istället för att spana efter det roliga/goda, så får den ett "varsågod"

Vad jag menar är att det inte är en hund med massor av problem. Httintills är det det enda som har upptäckts eller tja vi visste naturligtvs om det. Jag anser det vara en träningssak så vi ska arbeta hårt med det då det inte är okej.

Kollar upp boken direkt tack! :bow:

Motvation är det jag har arbetatmed hela veckan. Jag varvar bus och godis när han är duktig och det har redan hänt en del. Men som sagt vi har inte hunnt med så mycket än då vi som sagt inte har haft honom en vecka ens än. :)
 
Sv: Tips på kontaktövnngar + hanhundsaggressivitet

Klicker:idea: Då får du ju verkligen en hund som "e´med" och börjar "tänka&testa". Det kan du ju även använda dig av i träningen mot hanhundsaggressivitet!!
 
Sv: Tips på kontaktövnngar + hanhundsaggressivitet

Jag kan inte hålla honom i enbart halsband när han gör utfall mot hanhundar

Tips på kontaktövningar då han inte är så vaken om man säger så på vad jag vill. Han går mycket i sin egen lilla värld.

detta är absolut ingen problemhund utan han behöver bara lite träning.

Låter som en hund med problem för mig, även om hunden förmodligen är i övrigt mentalt ok, vilket jag antar att han är, eftersom du inte anser honom vara en problemhund och jag tänker mig att du i det begreppet lägger in mental ostabilitet?

Nåväl, du vet ju vad han behöver träna på och du vet vad du gett dig in på så jag kan bara säga lycka till och träna på :laugh:
 
Sv: Tips på kontaktövnngar + hanhundsaggressivitet

Låter som en hund med problem för mig, även om hunden förmodligen är i övrigt mentalt ok, vilket jag antar att han är, eftersom du inte anser honom vara en problemhund och jag tänker mig att du i det begreppet lägger in mental ostabilitet?

Nåväl, du vet ju vad han behöver träna på och du vet vad du gett dig in på så jag kan bara säga lycka till och träna på :laugh:


Du har förstått vad jag lägger i för innebörd iordet problemhund. Hunden har för övrigt ett riktigt superpsyke.

Nu är det träning som gäller så att han även fungerar vid möten med andra hanhundar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 261
Senast: Nominous
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 336
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 165
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp