Bukefalos 28 år!

Tips på munkorg till valp

"Stämmer inte, jag har tillstånd"? Ja men då har du ju just ett tillstånd. Det betyder inte att mitt påstående inte stämmer. Jag orkar inte kika igenom Jordbruksverket igen så jag saxar in det här direkt från SKKs hemsida istället:

  • Det är förbjudet att hålla hunden i bur inomhus – om burens dörr inte är borttagen helt och hållet. Att ha burdörren öppen räcker alltså inte.
Du missuppfattade,att jag har tillstånd betyder inte att buren får stängas.
Enl länstyrelsens inspektörer så får buren ha dörr men den ska vara spärrad i öppet läge.
 
Att ha valp är oftast en stor omställning i början och det är mycket man får prioritera om och ändra på medans man formar fram den färdiga hunden. Hela ens liv ska ju valpsäkras, inte bara hemmet.
Schäfervalpar är väldigt påhittiga, nyfikna och försekommna. Och många gånger har de föremålsintresset med sig i modersmjölken och då vill de gärna stoppa saker i munnen, kanske tom mer än sällskapsavlade valpar.
Det är få förunnat att kunna ta hem en valp och samtidigt jobba och leva som innan.
Att en liten valp ska kunna hänga med på marknader och gå lös på en gård är långt ifrån givet. Och som driven unghund av arbetsras kan det bli ännu tuffare.
Det är bara att nöta på med träning och samtidigt låta valpen ta plats i vardagen. Om pusslet inte går ihop så får man prioritera om.
 
Tydligen inte, hört om allt från avokado, lök, körsbär, vindruvor och ja allt möjligt. Dyker dessutom upp flera sånna listor på fb med vad hundar kan och inte kan äta men tycker inte jag sett äggvita nämnas där.
Du kanske skall ta reda på fakta o strunta i påståenden på FB.
Hur kan man som hundägare missat att lök o vindruvor är giftigt för hund? I vissa fall dödligt?
 
Att ha valp är oftast en stor omställning i början och det är mycket man får prioritera om och ändra på medans man formar fram den färdiga hunden. Hela ens liv ska ju valpsäkras, inte bara hemmet.
Schäfervalpar är väldigt påhittiga, nyfikna och försekommna. Och många gånger har de föremålsintresset med sig i modersmjölken och då vill de gärna stoppa saker i munnen, kanske tom mer än sällskapsavlade valpar.
Det är få förunnat att kunna ta hem en valp och samtidigt jobba och leva som innan.
Att en liten valp ska kunna hänga med på marknader och gå lös på en gård är långt ifrån givet. Och som driven unghund av arbetsras kan det bli ännu tuffare.
Det är bara att nöta på med träning och samtidigt låta valpen ta plats i vardagen. Om pusslet inte går ihop så får man prioritera om.
Är 3 i familjen, alltid någon med hunden. Men man måste ju få det vardagliga livet att fortgå ändå. Är ju inte att man förväntar sig att valpen ska klara av allt som en vuxen hund gör. Man anpassar ju sig väldigt mycket för valpen, men för att komma över sten ätandet så innebär det att jag inte kan gör ngt ute öht än att gå på strikt koppel promenad och leka på gräsmattan med valpen medans alla andra djuren försummas.
 
Är 3 i familjen, alltid någon med hunden. Men man måste ju få det vardagliga livet att fortgå ändå. Är ju inte att man förväntar sig att valpen ska klara av allt som en vuxen hund gör. Man anpassar ju sig väldigt mycket för valpen, men för att komma över sten ätandet så innebär det att jag inte kan gör ngt ute öht än att gå på strikt koppel promenad och leka på gräsmattan med valpen medans alla andra djuren försummas.
Tyvärr...så är valpstadiet. Valpar äter allt möjligt. Så är det bara. Och de måste passas...och läras i den frågan. Att sätta på en valp munkorg så att man kan gå och mocka och fodra andra djur, vilket ju tar tid...det är inte ok. Om ni är tre så får någon annan passa valpen medans sysslorna görs. Eller skaffa hundvakt några timmar per dag medans gårdens sysslor ska skötas. Men valpen kan iaf inte knalla runt med munkorg under den tiden.
Om inte både valpen och de andra djuren ryms på samma tid så är det för många djur för att alla ska ha det bra.

Munkorg är en nödgrej. Det är något hundar har kortare stunder i arbete, träning eller för att skydda ev omgivning om den är en risk eller ett ev sår om ingen annan lösning funkar. Den är inget som ska bäras på regelbunden basis för nått som alla valpar gör och som är lätt att träna, bara för att tiden ska gå till annat.
 
Jag gör en sista kraftansträngning att uppmuntra till träning – även om jag uppfattar att träning verkar ganska jobbigt för @Buck?
  • Om du tränar hunden att inte äta sten så ändras hunden vilja, snart vill den inte äta sten längre eftersom den får träning och belöning för andra beteenden. Problemet = löst.
  • Sätter du på en munkorg så slipper du träna hunden, men hundens vilja att äta stenar försvinner inte. Alls. Den kan däremot bli större. Hunden vill fortfarande äta stenar. Problemet = inte löst, snarare förvärrat.

men för att komma över sten ätandet så innebär det att jag inte kan gör ngt ute öht än att gå på strikt koppel promenad och leka på gräsmattan med valpen medans alla andra djuren försummas.
Nej.
För att komma över stenätandet behöver ni träna på att inte äta stenar, inte undvika stenar i form av kort koppel eller gräsmatta. Det är ju ingen träning.
 
En annan aspekt är att många hundar förblir "stenätare" dvs att de behåller ett intresse för att bära och tom tugga på sten. Jättevanligt bland schäfrar (och säkert andra bruksraser med stort föremålsintresse)
Detta förstör deras tänder.
Vi har en äldre avelshane hemma nu som aldrig blivit tränad i att sten inte är okej.
Han går och monterar ner min trädgårdsmur på stora stenbumlingar!
Detta beteende, som så lätt hade kunnat tränats i ung ålder har kostat honom tre tänder och resten är rejält nedslitna.

På de 4 mån här har vi till stor del lyckat få honom lite mer inkörd på pinnar istf stenar. Det är möjligtvis nååågot bättre att bära runt på.

Alla icke önskvärda beteenden måste tränas bort!
 
Och jag gör en sista jämförelse.
Man har en hund som sticker från tomten.
Lösningen-man bygger staket. Nu hindras hunden från att sticka. Men den har inte lärt sig något. Den dagen det finns en öppning eller någon har glömt att stänga grinden så kommer den att sticka igen.

Hunden jagar katter- så vi kopplar hunden. Problemet är löst för stunden...till den dagen kopplet går av eller matte tappar det.

Hela värden är full av sten och kommer alltid att vara. Så sten lär vi oss att låta bli.
 
Jag gör en sista kraftansträngning att uppmuntra till träning – även om jag uppfattar att träning verkar ganska jobbigt för @Buck?
  • Om du tränar hunden att inte äta sten så ändras hunden vilja, snart vill den inte äta sten längre eftersom den får träning och belöning för andra beteenden. Problemet = löst.
  • Sätter du på en munkorg så slipper du träna hunden, men hundens vilja att äta stenar försvinner inte. Alls. Den kan däremot bli större. Hunden vill fortfarande äta stenar. Problemet = inte löst, snarare förvärrat.


Nej.
För att komma över stenätandet behöver ni träna på att inte äta stenar, inte undvika stenar i form av kort koppel eller gräsmatta. Det är ju ingen träning.
Vi tränar för fullt, har godis och leksak med hela tiden för att kunna distrahera och byta ut sten mot godis. Men det är svårt att vara med hela tiden och det är svårt att curla hunden hela tiden. Hon behöver ju smaka på lite av varje, nosa runt och lära sig vad allt är. Är svårt att veta om hon smaskar på ett löv eller en sten när hon dykt ner i diket eller ren buske. Reaktioner från mig blir då att erbjuda godis och hoppas att hon spottar ut, eller bända ut ev objekt för att sen ge godis och leksak.
Sen är fokuset från valpen inte så långt, dvs även om godiset är super gott så är det andra saker som lockar eller så tröttnar hon.
Så gräsmatta blir för att underlätta för mig. Och låta hunden nosa runt och leka tryggt.
 
Senast ändrad:
Och jag gör en sista jämförelse.
Man har en hund som sticker från tomten.
Lösningen-man bygger staket. Nu hindras hunden från att sticka. Men den har inte lärt sig något. Den dagen det finns en öppning eller någon har glömt att stänga grinden så kommer den att sticka igen.

Hunden jagar katter- så vi kopplar hunden. Problemet är löst för stunden...till den dagen kopplet går av eller matte tappar det.

Hela värden är full av sten och kommer alltid att vara. Så sten lär vi oss att låta bli.
Oftast växer väl valpar ifrån beteendet att äta sten
Min hane åt bajs när hanva liten. Det va väldigt svårt att hindra honom (det va bajs från honom och tiken så det va inget farligt)
Att riskera att behöva operera ut sten ur magen känns ännu värre än munkorg
 
Vi tränar för fullt, har godis och leksak med hela tiden för att kunna distrahera och byta ut sten mot godis. Men det är svårt att vara med hela tiden och det är svårt att curla hunden hela tiden. Hon behöver ju smaka på lite av varje, nosa runt och lära sig vad allt är. Är svårt att veta om hon smaskar på ett löv eller en sten när hon dykt ner i diket eller ren buske. Reaktioner från mig blir då att erbjuda godis och hoppas att hon spottar ut, eller bända ut ev objekt för att sen ge godis och leksak.
Sen är fokuset från valpen inte så långt, dvs även om godiset är super gott så är det andra saker som lockar eller så tröttnar hon.
Så gräsmatta blir för att underlätta för mig. Och låta hunden nosa runt och leka tryggt.

Ni tvåbeningar måste jobba hårt för att vara ÄNNU ROLIGARE än stenen hon tänker knapra i sig :) En vanlig godisbit är ju kul under den millesekund det tar att svälja den.
Men en matte eller husse som tjoar, tjimmar, leker med bästa leksaken, slår kullerbyttor och har gott godis kan distrahera små stenätare mycket bättre!
 
Oftast växer väl valpar ifrån beteendet att äta sten
Min hane åt bajs när hanva liten. Det va väldigt svårt att hindra honom (det va bajs från honom och tiken så det va inget farligt)
Att riskera att behöva operera ut sten ur magen känns ännu värre än munkorg
Att de äter bajs är nått heeeelt annat. Det handlar om att få i sig all näring de tänkas kan. Och faktum är att en del hundar slutar inte med det heller så det är också något som man bör träna.

Stensmaskandet kommer av nyfikenhet, att valpar gärna stoppar saker i munnen och just sten är väldigt många hundar fixerade av. Inte att äta på det viset att de sväljer, utan att bära och tugga på. Jag känner många sk "stenätande" schäfrar. Det är ett beteende som lika väl kan bli befäst som att växa bort.
Valpen kan stå där i munkorg över alla stenar och bara känna "vill ha" och intresset kan komma att både finnas kvar och tom befästas mer om det inte tas itu med.
Det är inte så himla ball att vränga upp käftarna på en vuxen schäfer för att plocka ut stenar som den väldigt gärna vill behålla.

Detta är ingen big deal att träna bort. Många hundägare har gjort det innan och TS lyckas säkert hen med om hen tar sig tiden :)
 
Ni tvåbeningar måste jobba hårt för att vara ÄNNU ROLIGARE än stenen hon tänker knapra i sig :) En vanlig godisbit är ju kul under den millesekund det tar att svälja den.
Men en matte eller husse som tjoar, tjimmar, leker med bästa leksaken, slår kullerbyttor och har gott godis kan distrahera små stenätare mycket bättre!
Ja tills hon börjar tycka att det är skit kul och börjar bita i en ;). För det är ännu roligare än stenar ;). Inte så roligt för oss dock..

Idag har det gått bra, var bara ett par stenar hon tog som man lyckades byta bort/bända ut ur munnen på :), och bajsen såg fin ut.
Var på stranden och badade, dvs var man i vattnet så fans det inget att tugga på och på land så hade vi godis och kampleksak :). Sen var systers labbe med vilket är den stora idolen, så det var fullt upp hela tiden ^_^.
Var hemma som hon tog ngn sten, super trött, låg i skuggan och tyckte vi var tråkiga som mockade hönsgården, hittade en sten på gräsmattan och tuggade på. fick dock tillbaka den :).
 
Att de äter bajs är nått heeeelt annat. Det handlar om att få i sig all näring de tänkas kan. Och faktum är att en del hundar slutar inte med det heller så det är också något som man bör träna.

Stensmaskandet kommer av nyfikenhet, att valpar gärna stoppar saker i munnen och just sten är väldigt många hundar fixerade av. Inte att äta på det viset att de sväljer, utan att bära och tugga på. Jag känner många sk "stenätande" schäfrar. Det är ett beteende som lika väl kan bli befäst som att växa bort.
Valpen kan stå där i munkorg över alla stenar och bara känna "vill ha" och intresset kan komma att både finnas kvar och tom befästas mer om det inte tas itu med.
Det är inte så himla ball att vränga upp käftarna på en vuxen schäfer för att plocka ut stenar som den väldigt gärna vill behålla.

Detta är ingen big deal att träna bort. Många hundägare har gjort det innan och TS lyckas säkert hen med om hen tar sig tiden :)
Blir inte beteendet mer befäst om valpen tuggar på sten?
Att hindra den borde minska risken att beteendet blir befäst?
 
Att de äter bajs är nått heeeelt annat. Det handlar om att få i sig all näring de tänkas kan. Och faktum är att en del hundar slutar inte med det heller så det är också något som man bör träna.

Stensmaskandet kommer av nyfikenhet, att valpar gärna stoppar saker i munnen och just sten är väldigt många hundar fixerade av. Inte att äta på det viset att de sväljer, utan att bära och tugga på. Jag känner många sk "stenätande" schäfrar. Det är ett beteende som lika väl kan bli befäst som att växa bort.
Valpen kan stå där i munkorg över alla stenar och bara känna "vill ha" och intresset kan komma att både finnas kvar och tom befästas mer om det inte tas itu med.
Det är inte så himla ball att vränga upp käftarna på en vuxen schäfer för att plocka ut stenar som den väldigt gärna vill behålla.

Detta är ingen big deal att träna bort. Många hundägare har gjort det innan och TS lyckas säkert hen med om hen tar sig tiden :)
Ja tids nog får vi nog bort sten ätandet. Hade hon bara burit på saker eller knaprat på pinnar/ mörda gosedjur osv så, men hon är ju en mästare på att gömma stenen i munnen, hon lägger den under tungan, i kunden, i gummen och sen när man rotat runt ett tag och ger upp så tuggar hon till på den igen och sväljer.. Dvs man kan äta godis och sten samtidigt :/.
 
Du kanske skall ta reda på fakta o strunta i påståenden på FB.
Hur kan man som hundägare missat att lök o vindruvor är giftigt för hund? I vissa fall dödligt?
Men hen skriver ju att hen HAR läst att lök o vindruvor är farliga saker men att inte ägg finns med på några listor över farligt för hund. kan bero på att det inte är farligt, bara olämpligt i stor mängd. Tycker du att hen ska leta upp en bok tryckt 1967 istället? Allt på nätet är faktiskt inte falsk info.
 
Blir inte beteendet mer befäst om valpen tuggar på sten?
Att hindra den borde minska risken att beteendet blir befäst?
Jo. Det är ju därför TS ska passa hunden så den inte får chansen...som det sagt 279054 gånger i tråden.....
 
Ja tids nog får vi nog bort sten ätandet. Hade hon bara burit på saker eller knaprat på pinnar/ mörda gosedjur osv så, men hon är ju en mästare på att gömma stenen i munnen, hon lägger den under tungan, i kunden, i gummen och sen när man rotat runt ett tag och ger upp så tuggar hon till på den igen och sväljer.. Dvs man kan äta godis och sten samtidigt :/.
Välj ut nått du vill att hon ska tugga på i stället och gör det till högsta vinsten. Lek och var dökul med den saken sen bort med den. Den får bara finnas när hon behöver den samt när du leker med henne.
 
Men hen skriver ju att hen HAR läst att lök o vindruvor är farliga saker men att inte ägg finns med på några listor över farligt för hund. kan bero på att det inte är farligt, bara olämpligt i stor mängd. Tycker du att hen ska leta upp en bok tryckt 1967 istället? Allt på nätet är faktiskt inte falsk info.
Ägg är inte farligt för hund däremot förhindrar avidinet i rå äggvita att b-vitaminerna från äggulan att hunden tillgodogör sig b vitaminerna. Det har varit känt långt före 1967.
Det mesta är olämpligt i stor mängd, har dock aldrig läst om att tillagad äggvita skulle vara skadligt för hund. Inte rå äggvita heller för den delen.

Tips: Läs inlägg innan du svarar
 

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Katten är 17 år gammal, gör väldigt lite väsen av sig och sover större delen av dygnet. Valpen är väldigt fascinerad av katterna och än...
Svar
7
· Visningar
2 347
Senast: Buck
·
Hundhälsa För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk...
Svar
14
· Visningar
2 219
Senast: arabia
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp