Tips på ny stallcykel

Murphy

Trådstartare
Vill minnas att det finns några cyklande bukefalister, och hoppas att dessa kan komma till min undsättning.
Känner mig rätt lost själv, och vet inte riktigt vart jag ska börja nysta. Kan hästar bättre än jag kan cyklar, men nu har de tu förenats...

Jag behöver en cykel att ta mig till stallet på en 4-5 ggr/vecka av rena motionsskäl.
Det ena stallet ligger någon dryg mil bort, längs ren trist landsväg - stundom med anlagd cykelbana. Det andra stallet en halvmil bort - ngt längre vid landsvägskörning över stan, ngt kortare vid genvägen över indstriområde och kuperade skogsstigar. Ibland far jag till andra stall som jourhavande medryttare, och då är det 5-15 km enkel med blandat väglag och/eller dikesritter.

Har för avsikt att även nu i stor utsträckning cykla i ridkläder (mestadels funktionsplagg), samt året runt i alla väder och väglag. Har cykelställ i bilen att hämta upp eländet om snökaos 1998 skulle återupprepa sig (hade stallvakten den helgen). ;)

Min tidagare cykel inköptes för att kunna köra till stall som låg 15 km bort, men med bra genvägar genom skog och grus mest hela tiden. Blev dessvärre stulen efter 3 år. Mycket nöjd med denna, även om hon var lite långsam på landsväg (mycket uppenbart när en stallkamrat skaffat racer):
TREK%203600%20vit.jpg



Medan jag väntade på försäkringspengarna för ovanstående har jag lånat någon slags hybrid av min partner.
Och dra åt Hellsingland vad det gick undan på landsväg - klasskillnad!
Har sedan dess gjort åtskilliga mil på nedanstående, även om det är en brutal upplevelse på många sätt att gena genom skogen:
10560507_10152382656729064_2171196258083690832_o.jpg


Så... om en inte kan så mycket om cyklar per se, har en budget på sisådär 7 000:- och vill cykla till stallet med start så snart som möjligt - hur ska en tänka? Vilken typ av cykel är det jag behöver?

Jag har kvinnokropp, är 30+ och 153 cm lång, om det är relevant på något vis.
Entusiasmeras av tankar om dubbdäck.
 
Jag är inne på min andra Nishiki nu, har en gammal cityhybrid och nu en racer hybrid med skivbromsar. Lätt, trevlig, lagom dyr.
Dubbdäck rekommenderas starkt, speciellt på framhjulet.
 
Jag kommer nog att köpa en Crescent femto plus som nästa cykel eftersom min nuvarande är döende. Nu cyklar jag oftast inte riktigt så långt som du utan det blir mest till och från jobbet runt 4 km enkel väg men jag är slö och vill ha någonting lättcyklat och jag gillade den bäst när jag provcyklade. Dock så är det inget genande genom skog för min del utan nästan bara asfalterade cykelvägar.
 
Jag köpte en EcoRide elcykel och har aldrig ångrat mig, men antar att det inte är något sådant du är ute efter :)
 
Jag köpte en EcoRide elcykel och har aldrig ångrat mig, men antar att det inte är något sådant du är ute efter :)
Nej, för fan! Det ska smaka blod, mjölksyra och salta tårar i motvinden. :d

Men annars verkar det vara racerhybrider som är på tapeten. Och efter att ha glidit omkring på slicks en halv säsong så hör jag vad ni säger. Så jävla roligt att ha det lättcyklat, även om ramen kan kännas lite eh... styv... när en ska hänga på en islandshäst ut i obanad terräng. Får sluta upp med sånt.

I övrigt så orkar en ju ta långa vägen runt, om själva trampandet är hälften så jobbigt. Genvägar och senvägar, ni vet...
Men jag är fan bekymrad över de smala däcken och norrländsk vintersäsong. :nailbiting:
Ni ser ju vad jag är fan att köra på för gummi - går det att sätta på grövre däck på en sån där annan?
Jag har ett par gamla Nokian Hakka till MTBn grova nog att lika gärna sitta på bilen - finns det smalare dubbdäck?
 
För uppföljning, det blev en sån här:

20141126_165946.jpg


Sägs vara ruskigt snabb, och till Lucia åker dubben på. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp