Tips på övningar

S

skimmer

Att göra med en häst som har svårt att lita på människor. Har ni några tips? Är medryttare på en arab som antagligen blivit misskött förr och har svårt att få förtroende för en. Det känns som att han bara stänger av när det blir läskigt eller en svår situation.

Jag testade klickerträning förra veckan, han var väldigt misstänksam men efter en stund när han förstog vad han skulle göra (dvs. röra svamp = klick = godis) så tyckte jag det såg ut som om att han tyckte det var roligt. Men även här tvekar han mycket, om man håller svampen långt ut från sig så vill han inte nosa på den, den enda gången han gör det är när man har den nära honom.

Ett exempel till kan vara när man lägger handen på hans hals, då spänner han sig i hela kroppen och vänder bort huvudet. Går man närmare flyttar han undan.

Så, har ni några bra tips?
 
Vilka fina pållar du har på bild( äger själv en tinker)

Jo, jag tycker att du ska umgås så mycket du kan med hästen, låt den lära känna dig,ett förtroende tar ett tag att bygga upp....men att markarbeta hästen från marken lös i en volt, och lite NH övningar..det gör susen.

Gör något kul, som att rulla ett äpple till hästen i hagen....låt den få BLI nyfiken på dig...väck den!!!
Låt det få se allt som finns omkring...och när hästen väl börjar att vakna...låt de få se närmare på saker, låt den få titta mycket...ex när du sadlar den...visa den sadeln....våga vara rolig....och få hästen att bli nyfiken på dig..hur skulle du väcka uppmärsamheten hos nån som inte verkar se dig???

Testa olika saker och låt hästen bli den vän...ge inte upp...det kan ta sin lilla tid om hästen inte har förtroende för människor..men tänk på att du inte får svika den...då blir den samma häst som innan....och då tar det längre tid innan ett förtroende kan skapas...


Lycka till!

Sam
 
Känner igen mig har en häst som absolut inte tyckte om människor. Du kanske ska ställa lite lägre krav på hästen och dig själv. Gör roliga saker som får hästen att tänka. Belöna med ord och godsaker avsluta alltid med något som hästen kan. Gå ut och promenera med hästen, låt den få 49% av aktierna och behål51%.

Du kan Pm mig om du vill ha fler tips
 
rider en häst som också var så i början när hennes ägare köpte henne.
Det viktigaste är att hon vet att du aldrig blir arg på henne...hon ska veta att så länge hon är med dej är hon trygg.
Jag tror inte du behöver "göra" särskillt mycket bara spendera mycket tid med henne så hon blir van att du finns där och inget farligt händer för det.
Om hon flyttar sig när du lägger handen på henne så försök håll kvar handen...klappa henne mycket...och rör henne överallt på de ställen hon accepterar.
Men försöker hon gå undan så säg åt henne att stanna kvar vid dej så får hon stå där när du klappar tills hon slappnar av...får hon gå iväg så kommer hon lära sig att hon kan "smita" från det farliga. Hon måste acceptera att det är ok att vara hos dej.
Det kan ta lång tid att vinna en sådan hästs förtroende, men när du väl har det kommer hon göra allt för dej istället....så ta det bara lungt....det kommer med tiden.
Lycka till!
 
Om du fortsätter med klickerträning så är mitt tips att låta saker ta den tid det tar. Det är ingen mirakelmedicin som hjälper mot allt omedelbart. Lägg inte svampen så långt bort att hästen inte vågar nosa på dem - lägg den så nära att hästen vågar, även om han tycker det är äckligt, och flytta den bortåt i små steg.

Om hästen tycker klickerträning är roligt så tror jag du har ett jättebra sätt att kunna "leka" med honom och få honom att slappna av i närheten av dig, eftersom det betyder trevliga saker när du håller på med honom. Dessutom får man "vid sidan om" in en hel del hantering, eftersom det blir så att man flyttar hästen fram och tillbaka för att den ska stå på rätt ställe, etc, utan att direkt träna just det. (Jag började klickerträna min häst för en dryg månad sen, och som en bieffekt av det kan jag numera ha hästen lös på stallgången när jag gör iordning honom; han har blivit van vid att jag backar honom, flyttar honom, etc.)

Se bara till att inte ta större steg än hästen klarar av - det är så lätt hänt att man tycker att det går så bra i början, och sen tar man ett STORT kliv och begär något som hästen inte alls förstår eller klarar av. Om du vill kunna stå bredvid hästen och smeka honom på halsen, börja inte där, utan börja med att du kan stå en bit bort och bara finnas där. Sen är jag dessutom väldigt förtjust i det här med att distrahera från huvudproblemet (det har jag mer från hundträning än hästträning, men samma principer gäller). Istället för att fokusera på "nu ska jag kunna klappa min häst på halsen" skulle jag försöka lära honom någon lagom konst som gör att jag kommer närmare inpå honom utan att han behöver tänka på just det. Testa att stå vid sidan av honom och försök få honom att böja sig åt det hållet när du ber honom, t ex. Antingen kan du använda svampen eller få honom att böja sig ändå (klicka vid minsta huvudvridning först; sen vill du ha den större och större). Ganska snart kommer han att tycka att det inte är några problem att du står där och viftar med händerna; tvärt om betyder det roliga övningar och godis. Och vips är du ett steg närmare. Det är en omväg, men jag tror ibland man själv kan bli för spänd när man ska lära rädda djur att man inte är farlig. Eller tänk ett litet barn som tycker man är otäck - det går antagligen mycket fortare att få barnen att sitta i knä på en om man hittar på en lek av något slag än om man bara säger "kom och sitt här, jag är inte farlig".

Klickerträning på det här sättet är förstås inte den enda vägen till allting. Det är ett sätt, och går att kombinera med mycket annat. Men jag blev väldigt förtjust i det när jag testade (Jag tror det framgått i andra trådar :D) och det känns som en metod i att leka fram förtroende.
 
den där rulla äpplet övningen ska jag prova tack för tippset men får vänta ett bra tag.. inte så lätt att rulla äpple i lera.. :banana:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
74 327
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 285
Senast: QueenLilith
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
1 988
Senast: VLMF
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 798
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp