Bukefalos 28 år!

Tips på stimulerande övningar?

MM

Trådstartare
Rider in min treåring just nu och det funkar bra :)
Men han tycker det är såå tråkigt i paddocken och jag undviker att rida där för att han ska tycka ridning är roligt.
Ute i skogen är han som en raket så hans framåtbjudning är det inget fel på när han gör något han tycker om. Men jag rider bara ut med sällskap och det kan jag inte få varenda gång jag tänkt rida och då blir det paddocken.

Nu håller jag mig till skritt och försöker få fram ett bra tempo med framåttänkande men det blir lite trist att bara gå runt runt.

Så jag tänkte höra om ni har några tips på någon stimulerande övning man kan göra i skritt? :)

Igår tog jag fram bommar att gå över men det kräver ingen vidare tankeverksamhet och han är en häst som behöver mer hjärnaktivering än så.

Så, några tips?
Det behöver ju inte heller vara från ryggen övningen sker utan det kan vara från marken, så kan ridningen ske i skogen som han älskar :)
 
Sv: Tips på stimulerande övningar?

WE (working equitation) kanske kan vara något? Där ska man rida slalom, runt 3 tunnor, öppna grindar, gå upp på en bro, rida in i en fålla och stanna-backa ut. Finns hur mycket som helst på youtube som du kan söka på så du kan se lite olika teknikbanor. Bara ett tips!
 
Sv: Tips på stimulerande övningar?

Tack för tipset :)

Jag satte upp en enkel bana till honom idag. Ett L format hinder av bommar så skulle han backa sig genom L:et och sedan lite slalom baklänges och båda övningarna framåt först så klart.
Sedan körde jag lite att flytta honom åt sidan genom att själv gå runt honom och körde i blandat tempo och öva på backkommando.
Får kika lite på olika banor för detta kan helt klart vara något för honom.

Han lärde sig fort och tyckte nog det var rätt kul, man fick ju godis typ hela tiden ;)
 
Sv: Tips på stimulerande övningar?

Hade helt klart skippat skritt på bana med en så ung pålle. Fokuserat på att själv inte fastna i att driva utan att man verkligen ska "åka" häst (som ska gå av sig självt menar jag alltså) och kräva respons på hjälperna (främst framåtdrivande då). Det gäller ju iofs både från marken o ryggen :)

Hellre 10 min jobb där han är lydig och trampar på utan tjat och sedan en runda ute eller vad som är lättare än att knalla runt på banan en längre stund som snabbt bara befäster att banan är tråkig med en tjatig matte.

Min kan kännas seg på banan (likväl som ute) men det släpper så fort man kommer till bättre ridning och han går bättre genom kroppen. Det är ju klurigare på en sådan ung, därför tycker jag det är enklare att "rida in" ute och när man kan börja koppla ihop hjälperna och hästen börjar röra sig i en trevlig form gå in på banan. Då får hästen oftast en bättre bjudning och man kan snabbt utveckla den mer genom övergångar o tempoväxlingar. Vilket kan blir lite "för mycket" och därför bromsande på en lite riden häst utan egen, jämn bjudning.
 
Sv: Tips på stimulerande övningar?

Instämmer :)

Tänkte att jag kör från marken i paddocken nu med lite olika övningar en kort stund bara. Sen kan man ju göra övningarna från ryggen när han kan dom ordentligt, som att backa genom L:et jag byggde upp igår. Men det är ju ett tag framåt.

Kan testa att lägga upp presenning och lite sånt med att gå över :)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 631
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 004
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 247
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp