Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Jättemysigt! Det första som jag kan tänka mig är att stallet är mörkt på insidan?
Jag hade målat MYCKET i vitt och kombinerat upp detta med någon mörk skogsgrön färg på de delarna där hästarna skitar ner osv dvs nedre delen av stallet :p

Smideslampor som du kan ha som nattlampa i boxarna, kryssade boxdörrar mot gången, lite gammeldags känsla..
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Så grymt fint stall de var på bilden!
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

lite svårt att komma med kreativa ideéer när man inte vet hur det ser ut men..

du kan ta kontakt med ett gymnasium som har smidesutbildning eller liknande som program, alltså som utbildar folk som kommer arbeta med smide (blev lite snurrigt nu men hoppas du förstår) erbjud dem att göra en del stallinredning som ett projekt, glöm ej att de säkert vill ha möjlighet att komma med egna ideér då detta kommer vara en praktisk del i deras utbildning. Fördelen med detta är att du verkligen får ngt unikt till enbart materialkostnad samt att eleverna får ett prjekt som påminner dem lite mer om arbetslivet alltså en win-win situation :banana:

kommer själv att göra på detta sätt när jag skaffar eget om typ 6-7 år eller så :D

lycka till och visa gärna lite före-efter bilder när det är klart
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Såhär ser det ut i stallet där min häst står, fint tycker jag...

n578973792_541243_6074.jpg


n578973792_541246_7489.jpg


n578973792_541245_7114.jpg


n578973792_541244_6639.jpg


n578973792_541241_5756.jpg
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Har i dagarna besökt ett stall med just unikprägel. Boxdörrar med lite gammeldax kryss och med sädens ax målat på dörrarna i sin ordinarie färg, boxväggar i timmerpanel, Boxgallren gick även över stenväggarna som skydd. Vackra flätade korgar som borstar och småsaker låg i och fina mässings krokar till grimmor. Sadelkammaren hade jordnära färger och en jättefin hästbård, vackra galler för fönstren :love::love: Väggarna in till foderutrymme osv var i rödtegel, det var såååå vackert och smakfullt
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

VARFÖR I HELA FRIDEN FOTADE DU INTE DÅ?!! :mad:

;)

Det lät värkligen vacker, mitt stalla ska då inte fotas.. Började måla om i somras men det kom så mycket annat ivägen så de lämnades halv färdigt + att jag fick fel färg och det märkte jag efter att jag hade börjat måla. Jag ville ha rött typ den föda färgen som bukes färg är nu, den röda men fick rosa. :smirk:
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Vilken fint stall :) Blir så avundsjuk!
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Jisses vilken vacker stallbyggnad! Ja alla bilderna var ju toppenfina faktiskt.
Jag har besökt några olika stall som verkligen gjort intryck, alla nyrenoverade eller nybyggda.
nr 1 - rejäl träinredning, ganska traditionellt. Boxväggarna nertill målade i rött. De stående boxgallren svartmålade. Vita väggar upptill. Öppna boxdörrar som förstärkts med spåntad 2,5" plank, z-form. Mycket inbjudande! Lysrörsarmatur i taket.

nr 2 - boxväggar av lecablock, vitslammade med tunt cementputs. Boxarna öppna upptill. Dörrar i mörkbetsat trä. Kändes mycket öppet och gediget. Boxväggarna var ju rejäla och tjocka. På golvet i stallgången hade man lagt tegel. En del ursnygga svartsmidesdetaljer fanns det på boxdörrarna, men även krokar och öglor... Minns inte vad de hade för belysning, bara att det var ljust och trevligt.

nr 3 - Stall utan stallgång. Boxarna byggda helt i ordentligt tjockt plank, betsade i en ganska ljus rödbrun nyans. Inga galler alls. Tvådelade boxdörrar. Lysrör i taket utanför boxarna. Inne i varje box fanns s.k fartygslampor i mässing. Trots färgen på plankorna var stallet ljust och trivsamt. Man hade en egen liten byggnad med två uppbindningsspiltor, vitkalkade väggar, cementgolv, bra lysrörsbelysning, trädetaljer såsom träpelare i samma färg som stallet. Urläckert!
Ta gärna kontakt med en duktig smed för att få era egna, unika smidesdetaljer i stallet. Kan bli hur häftigt som helst. Men man får ju vara beredd att det kostar lite mer än standardgrejerna...
Lycka till med ert fina stall!
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Inred med personliga saker.
Bilder på dig och hästen, rosetter, pukaler m,m.

Sen tycker jag att det är fint och gulligt med råsa :D
Men ditt stall ser så flott ut så kanske inte i ditt fall...
Men ljusblått e snyggt.
Och brunt :love:
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

:bow: Tack alla snälla människor för alla tips!!! :bow:

Fyll gärna på mer om det är någonting som ni kommer på... :bump: :bump:
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

kolla ridsport eller annan hästtidning, säljs nästan överallt, både Malin Bayard och Jan har det :p
 
chablonmålningar på väggarna

Den idén snodde jag från en lösdriftsladugård för kor där man hade målat glada kor på väggarna. Jag bad min syster som är duktig på att rita "streckgubbehästar" att rita några olika motiv. Hon ritade hästar i dressyrform med knoppar i manen, hästar som hoppade, frustande hästar med svansen högt (frustningen teknades som ett moln typ) och ett par till. Jag scannade in hästarna och förstorade dem. Sedan skar vi ut chabloner i plast som vi sedan använde till att dekorera en bård med runt hela stallet. Jättecharmigt blev det. Verkligen personligt!
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Jag har ingen aning tyvärr... men han som har stallet har verkligen lagt ner energi och pengar på att få det som han vill ha det, jättekul att ha möjlighet att ha hästen i ett sådan stall... finns ridbana, skrittmaskin, vindskydd i alla hagar osv, är så glad att jag har möjlighet att vara där! Jag tycker att det är riktigt snyggt och framförallt är det genomtänkt och anpassat efter hästarnas behov med stora boxar och bra luft osv...
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Hur har det gått?!
Blev det några bilder så man fick se insidan?!
=)
 
Sv: Tips sökes! Så blir stallet unikt!

Den som väntar på nåt gott....

Nu har jag äntligen bilder inifrån stallet också! Som ni ser, så känns det lite mörkt, och jag tror att det skulle vara bra att ljusa upp lite med lite guld och några fina stallampor...

http://connemaraponny.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=98fd10fa-3f96-4a3a-aaa7-7ccb5b23dcbb&Filename=100_0428.JPG
Bild från stallgången. Stallgången ser ut ungefär som ett "T" när man kommer in. Om man går ut genom dörren på bilden, så har man logen rakt fram, sadelkammaren och foderkammaren där ute.
Om man går in i stallet från gårdsplanen, så har man till vänster en rad med tre boxar, det är lite "äldre" och "mysigare" stuk på dem boxarna. De har bara en "halv" boxdörr, och öppet uppe så att hästarna kan sticka ut sina huvuden. Men de 4 "nyare" boxarna är lite mer praktiska, tycker jag, med skjutdörrar.

http://connemaraponny.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=eaa8db1c-31c6-4e47-a187-dd183cc83a84&Filename=100_0516.JPG
Bild inifrån sadelkammaren. På sidan utåt har den denna färgen (inte min favoritfärg kanske, men det funkar...). Resten runt om är vitt. Jag har på höger sida satt upp en vit byrå med guldknoppar som handtag, och en vit bokhylla, som jag har schampon, schabrak och annat smått och gott i.

Jag känner mig superinspirerad att börja på detta projektet, och hjälp mig gärna med fler tips och idéer! Ser fram emot det! :bump: :bump: :bump: :bump: Om ni inte har tröttnat på att vänta på mina bilder alltså? :o :cry:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 506
Senast: As_Vegas
·
W
Utrustning Har vi äntligen plockat i ordning på skåpet i stallet :banana: Fick faktiskt plats med sakerna även om man fick stapla lite och så...
2
Svar
23
· Visningar
2 171
Senast: wingil
·
V
Hästmänniskan Min stallkompis har en nära bekant som är bonde och som nu tänker bygga ett stall. Eventuellt ska jag också flytta dit när det blir...
Svar
16
· Visningar
3 865
Senast: Hannapirat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp