Tips till whiplashskadade!

Sv: "hjärnskakning" eller whiplash

Fick du tabletter utskrivna? Det som brukar "hjälpa" är tabletter som är muskelavslappnande. Sådana hjälpte mig, fick whiplasch efter att jag blivit påkörd bakifrån i bil.
 
Sv: "hjärnskakning" eller whiplash

ja tackade nej till tabletterna för hon sa att dom inte var bra fr magen o ja har mycket problem med magen...
sen vet ja inte om det är whiplash jag fått heller...det kan man ju inte se på röntgen.
men det är inget fel på mitt huvud eller nacken för dom gjorde datortomografi på mig...

tänkte ja kanske kunde prova sån där zon som finns på apoteket?
 
Sv: "hjärnskakning" eller whiplash

CallMeAce skrev:
hur har du blivit fri från smärtan nu då?

mitt har också kommit smygande :(

Nje, men jag har inte ont dagligen längre. Nu gör det mest ont när jag sitter för länge framför datorn, eller i någon obekväm position. Känner mig fortfarande mkt stel i den sidan av nacken (vänster) men jag lever som normalt iaf :D
 
Whiplash och ridning?

Nu är det då att jag undrar hur det är att rida med Whiplash, går det
alls? gör det "ont" eller är påverkas det inte alls?

någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Whiplash och ridning?

alltså..jag har inte whiplash, och min undran är om det är något jag ska
tänka på som "instuktör" då det är min kompis som vill lära sig rida.. vet
ju själv inte hur det känns..
:crazy:
 
Sv: Whiplash och ridning?

Då är det din kompis som får känna efter. Farligt är det hur som helst inte.
 
Sv: Whiplash och ridning?

Jag har en pisksnärts skada. Har ibland problem vid ridning. Värk i armar, axlar och nacke. Men jag håller med Cilla att det är ju personen ifråga som får säga ifrån om det inte känns bra.
 
Sv: Whiplash och ridning?

Jag har också en nackskada och dessutom en nervskada i axeln och jag tycker att man får avgöra från dag till dag hur det känns. Vissa dagar är jag jätteyr och mår nästan illa, då får man bara "åka" häst.
 
Sv: Whiplash och ridning?

Min styvmor har whiplash och rider dagligen (om hon inte ansträngt sig för mycket då hon har värk)

Enligt henne så mår hon bättre av att röra sig (på hästryggen) för hon blir bara stel annars. Men som jag brukar klaga på henne är att hon rider lite framåtlutad och lutar nacken så att det ser ut som hon tittar hästen i nacken (men det grö hon inte). men om hon skulle sträcka på sig och rida enligt konstens alla regler hade hon fått värk.
 
Sv: Whiplash och ridning?

Hej!

Jag har som flera andra här en whiplashskada. Jag rider, mockar och tar hand om mina hästar varje dag. Jag har relativt lite problem av min skada och de läkare jag har talat med har sagt att det formodligen beror på att jag rör mig så mycket och har så bra muskulatur i rygg, axlar och nacke. :bump: :bump:

Jag tror precis som de andra svarat att det är väldigt individuellt om man kan rida eller inte med en sådan skada. Däremot tror jag att alla med den typen av skada mår bättre av att röra på sig (i den omfattning var och en klarar av) än att inte göra det.
 
Sv: Whiplash och ridning?

Jag har whiplash och rider, mockar och fixar allt i stallet dagligen.
Jag har iofs kroniska spåänningar i nacke/rygg så att säga, och har dagligen huvudvärk, mer eller mindre, men detta beror mer på skola och stress än stallet.

Utan ridningen och stallet kan jag slå vad om att det hade varit mkt mkt värre.

Visst att mockningen ibland blir tung, och jag kan någon gång om jag råkar göra något konstigt i ridningen kanske få mer värk, men inte ofta.

Det jag märkt är att jag kan (som någon annan skrev) se ut att titta ner utan att jag gör det. Speciellt i hoppningen kan det se ut så ibland, men jag tittar framåt även fast det ser ut som att jag tittar ner i merken, p åhindret eller på hästen eller något :confused:


Men ridningen mjukar snarare upp och håller mina nackmuskler igång och gör dem starkare... Men det är ju väldigt individuellt hur skadorna sitter och hur de påverkar.
 
Sv: Whiplash och ridning?

Jag antar att det beror på hur illa skadan är.
Jag har en lindrigare variant efter en krock, som gör sig påmind om jag är stressad och spänd, har suttit i drag eller är otränad.

Som andra skrivit här så blir nacken egentligen bara bättre av att jag håller mig vältränad och rider. Det som brukar göra ont är när jag antingen musklar på (tränar mer under en period) eller musklar av (inte rider alls under någon period). Håller jag mig på en någorlunda konstant nivå av träning så känner jag mig som bäst.
.
 
Sv: Whiplash och ridning?

helt olika !!!kan man bara nog bara få svar på om man provar sig fram...
 
Sv: Whiplash och ridning?

Rider med whiplash skada och det går bara bra. Nästan det enda som är skillnaden innan jag gjorde illa mig är att jag kan vara lite stelare i axlar och nacke nu, men det är inget hinder. Gör även ont ibland, men som sagt: det beror helt på hur svår skadan är...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp